DRIVR

Dubbeltest: Opel Astra 1.4T 140 & 1.6T 180 (2010)

perslanceringastra7

Das Auto. Het is een slogan die iedereen vandaag associeert met Volkswagen in het algemeen en de Golf in het bijzonder. Begrijp dan ook onze verbazing wanneer we bij aankomst in Frankfurt een boek op ons hoofdkussen vinden dat opent met “Opel Kadett, Das Auto”. Een duidelijk indicatie dat de Opelaners al tien generaties Kompaktwagen slechts één doel voor ogen hebben: de Golf van zijn versteende troon stoten. Of ze er met de nieuwste Astra daadwerkelijk in slagen?

perslanceringastra2

Als het aan de looks ligt: vast en zeker. En ook al horen journalisten zich niet met subjectieve uitlatingen te moeien, niemand op de lancering kan ook maar één vijfdeurs opnoemen die er gelikter uitziet – zowel vanbinnen als vanbuiten. Sterker nog: na een paar glaasjes Sekt is de fine-fleur van het autojournaille het zowaar eens dat enkel de verwachte Alfa Giulietta (opvolger van de 147 en gepland voor 2010) in dezelfde designliga speelt, laat staan dat de Golf vijfenhalf er esthetisch aan kan tippen… Dat hebben we trouwens te danken aan de Vlaming Marc van der Haegen die het lijnenspel van de Insignia naar een jonger model vertaald heeft om terecht fier op te zijn, vooral met de negentienduimers die de 1.6 Turbo met 180 benzine-pk’s sieren.

perslanceringastra3

Dat voorlopige topmodel klissen we voor de verbindingsrit naar Dudenhofen, Opel’s ontwikkelingsbasis op een steenworp van Frankfurt. Eerste indrukken? De elektronisch gestuurde demping – net als bij de Golf optioneel – is fenomenaal. Want zelfs op die sexy negentieners blijft het comfort perfect aannemelijk zonder dat het stemvolume omhoog moet. Het stuur behoudt de precisie van dat uit de Insignia terwijl de zesbak beter schakelt dan die van Big Brother – misschien wel omdat de armsteun minder stoort en de stoel oneindig verstelbaar is, zelfs voor reuzen als ondergetekende. De hele binnenruimte voelt daarbij ruimer aan dan die van hun Car of the Year dankzij voldoende hoofdruimte en een ver vooruitgeschoven voorruit. De rozengeur, de maneschijn…

perslanceringastra4

En ondanks het feit dat we nauwelijks tien kilometer onderweg zijn, de bedenkingen. Een succesformule als de Insignia downsizen houdt namelijk het gevaar in dat er wat imperfecties door het mazen van het net glippen, en dat is bij de Astra niet anders. Zoals er zijn: de knoppen op de middenconsole zijn nog altijd te talrijk, het stuur mist nog altijd feedback en de koets lijdt met 1.400kg+ nog altijd aan obesitas (een vergelijkbare Golf weegt droog bijna 200 kg lichter) waardoor de Astra zelfs met 180 pk eerder lauw dan heet overkomt. Toegegeven, op de onbegrensde Autobahnen verschijnen er ongemerkt dartsgetallen op de teller, maar die voelen nooit boeiend of kinky aan. Nooit gewillig of onderhoudend zoals je van de Turbo-badge op de koffer zou verwachten. Zelfs Opels chassisgoeroe blijkt tijdens het diner niet meteen te weten wat de concurrenten van zijn 180 pk sterke softback zijn, maar insisteert dat we de volledig nieuwe 1.4 met 140 pk proberen tijdens de tweede testdag op de openbare weg.

perslanceringastra6

Die rit tekent zich af op de mistige heuvels rond Mainhattan (naar de ligging van Frankfurt aan de rivier Main) en bevestigt de eerste indrukken van gisteren: de Astra is in eerste instantie op comfort afgestemd. Dat is nu eenmaal wat het merendeel van de compactkopers verwacht en wat de nieuwe met verve voorschotelt. Maar of hij daarmee door de mand valt op de berpassen van de Feldberg? Tuurlijk niet; anno 2009 heeft elke allesdoener een sportknop op voorraad die de dempers verstevigt (maar nooit overdrijft), het stuur verzwaart (maar niet transparanter maakt) en de rolneigingen beperkt (tot een knap minimum) om veilig en neutraal uit de voeten te komen. Ben je te lui om van Tour over Normal naar Sport te schakelen, dan voelt het systeem wel wat voor chauffeur er achter het stuur zit om die paramaters stiekem en efficiënt aan te passen. Maar spannend? Dat blijkt alleen uit het gemiddeld verbruik dat bovenaan de berg 14 l/100km aanwijst. Met dank aan het corpulente drooggewicht dat zelfs gedownsizede turbomotoren naar adem (en karakter) doet snakken.

perslanceringastra5

DRIVRs doen er dan ook goed aan om hun sportieve ambities op te bergen tot de GSI- en OPC-versies er zijn, respectievelijk volgend jaar als 200pk sterke drie- en vijfdeurs of een jaartje later als GTC met 260 paarden. Alle anderen (en laat ons eerlijk zijn: dat is het doelpubliek van de ‘gewone’ Astra’s) investeren met een gerust hart in de 1.7 diesel met 125pk en genieten van knappe looks en upmarket features die dicht bij de Volkswagen Golf komen. Krikt Opel de afwerkingskwaliteit van de preproductiemodellen op de lancering nog een stand hoger, dan maken we daar met plezier ‘gevaarlijk dicht’ van. Kortom: voor velen zal de Astra ongetwijfeld Das Auto worden, maar voor ons mag die das nog even sportief dichtgeknoopt worden – liefst met een lichtgewicht knoopje.

perslanceringastra11

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

OPEL ASTRA 1.4T 140 & 1.6T 180 (2010)

Plus Min
+ Veel auto voor je geld – Veel gewicht voor een auto

Weggecijferd

Motor 1.4 – 1.6 benzine turbo
Aandrijving voorwielen
Vermogen 140 – 180 pk
Koppel 200 – 230 Nm
Gewicht 1400 kg +
Acceleratie (0-100 km/h) 9,7 – 8,5 s
Topsnelheid 205 – 221 km/h
Gem. testverbruik (zie tekst)
Basisprijs 18.850 – 22.550 €
Fiscale PK (wordt geverifieerd)

Verdict

7 op 10

Share Button

12 Responses

  1. herdewyn says:

    Fijn verslag heren!
    Ik vermoed dat ze bij VW toch even moesten slikken toen ze de eerste maal een Astra naast hun Golf zagen flaneren. Walter Da Silva mag de Golf VI dan wel perfect geboetseerd hebben in de zuiverste sobere traditie van het merk, de nieuwste van Opel oogt vanuit elke hoek meer in beweging. We mogen terecht fier zijn op onze landgenoot.
    Toen ik de auto onlangs in Frankfurt zag, was ik wel onder de indruk van de grootte: dit is geen compacte wagen meer. Het gewicht liegt er dan ook niet om… Hoewel iemand mij ooit eens over gewicht en auto’s zei: ‘zolang hij niet op uw tenen staat, speelt gewicht geen rol’. En voor de meeste klanten zal dat wel zo zijn (voor de meeste DRIVRs daarentegen).

  2. ElmoTheElk says:

    Boeiende review. Ben benieuwd hoe hij er ‘in het echt’ uit ziet. Ik moet wel zeggen: bij de vorige generatie was men ook veel meer over het uiterlijk van de Astra te spreken dan de Golf. Maar die laatse heeft de tand des tijds wel beter doorstaan. Heb de Opel altijd beter vinden rijden, trouwens.

  3. Thibaut says:

    Toen er onlangs een recente Corsa achter mijn ’00 Astra geparkeerd stond, viel mij op dat ze beide praktisch even groot zijn. Hoe groot moet deze nieuwe Astra dan niet zijn?
    Ik dacht dat met die turbo-benzines er wat extra spanning bij zou komen, maar precies toch niet. Wat ben je dan met al dat vermogen, als je het niet eens merkt?

  4. Ken Divjak says:

    Als ik goed opgelet heb tijdens de volledige dag workshops in Dudenhofen, dan is er meer dan 7cm bijgekomen in de wielbasis ten opzichte van de vorige generatie Astra. Achterbankruimte neigt dan ook stilaan naar Insignia-normen.

    Gedownsizede motoren zijn inderdaad prima om milieunormen te halen, maar komen pas echt tot hun recht in een lichte koets. Daardoor zijn de (voorlopige) vermogens van de Astra meer dan genoeg om veilig en vinnig uit de hoek te komen, maar nog niet om echt onderhoudend te zijn – ook al maakt de rest van de wagen veel goed.

  5. Pieter Fret says:

    Gedownsized of niet; 0-100 in 8,5s voor 180 (turbo-)pk’s is traag.

    Ik krijg er verdorie spontaan nare flashbacks van. Gewicht niet van belang? Als je noch prestaties, noch verbruik belangrijk vindt misschien. Maar goed, daar heb ik enkele maanden terug al uitgebreid genoeg op gehamerd 😉

  6. herdewyn says:

    Pieter,
    Ik ben het volledig met jou eens: gewicht weegt letterlijk op alle aspecten door. Zo zien die 19″ velgen er misschien goed uit in de oversized wielkasten (die dan weer veel interieurruimte in beslag nemen), maar wie al eens zo’n ‘sportief’ wiel in z’n handen heeft gehad, weet dat dit het onafgeveerd gewicht geen goed kan doen. Ik spreek dan niet over echt lichtgewicht materiaal cfr BBS, maar een groot wiel dat enkel het show effect dient.
    Toch zal de gemiddelde Astra koper niet wakker liggen van die extra kilo’s. Zoals ik in een oudere gastbijdrage over autoliefhebbers als stelde, is lichter de enige uitweg, maar ik vrees dat sommige constructeurs die bocht nog niet hebben genomen.

  7. MatthiasDS says:

    @Pieter Fret: is “een eeuwigheid” niet overdreven? Een Golf VI met 2.0TDI (enige Golf die rond die 136PK zit) doet het in 9.3. De Golf is dan wel ook wat kleiner.

    Overigens is in andere tests het verbruik van de 140PK 1.4 turbo in deze Astra al goed een halve liter lager gebleken dan de TSI in de Golf. Daar doe je dus geen toegevingen door het hogere gewicht.

  8. Pieter Fret says:

    @ MatthiasDS: In het artikel stond eerst dat 1.4T 160 pk leverde, vandaar mijn reactie. Blijkbaar gaat het echter om 140 pk, waarmee die 0-100-tijd inderdaad al iets ‘normaler’ oogt.

  9. Ken Divjak says:

    Schuldig! Die 160pk-zetduivel gaat op mijn CV. Waarvoor m’n oprechte excuses.

    Verder is het geciteerde verbruik van 14l/100km natuurlijk een momentopname na een stevige rit, maar ze bewijst eens te meer dat gedownsizede motoren zuinig kunnen zijn, maar onder vollast toch dorstig blijken – zeker als het gewicht niet mee zit.

    Ter vergelijking: de zwaardere Z4 23i (1500kg droog) was niet alleen een pak sneller, maar kwam ondanks zijn surplus van 64pk toe met maximaal 11l/100 – ongeacht de rijstijl.

    Dus opnieuw:
    downsizing heeft zijn (fiscale) voordelen, maar enkel als je navenant gaat rijden.

  10. herdewyn says:

    @ Ken
    Gedownsizede (benzine)motoren ‘kunnen’ inderdaad zuinig zijn, maar een niet geblazen benzinemotor met een goed rendement verschilt doorgaans minder in uitersten.
    Wie zin heeft kan eens gaan kijken op spritmonitor.de.
    Hier houden duizenden Duitsers (en anderen) hun verbruik van hun auto bij. Misschien niet 100% zeker correct dus, maar het geeft een beter beeld dan de theoretische EU verbruikcijfers of de hoge pieken in een test.
    Allen daarheen.

  11. Steven says:

    Er zullen altijd mensen pro – of contra zijn, zéker als het gaat tussen de astra en de golf… Al bij al vind ik de astra 1000x mooier dan de golf, die ziet eruit als een oude wagen. Proficiat aan opel zou ik zeggen.

    EEN WAGEN KOOP JE NIET OMWILLE VAN DE SPECS, MAAR MET JE HART…

  12. Ken Divjak says:

    Net via John Barker van Evo Magazine vernomen dat de 1.4T zonder het elektromechanische FlexRide dempersysteem WEL vier sterren waard is.

    DRIVRs doen er dus goed aan die optie ongemoeid te laten.

Leave a Reply