DRIVR

Gastbijdrage: Column – R&D op zijn Japans

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Het was weer geweldig dit weekend. Op zondagmiddag zelfgemaakte pannenkoeken eten en daarna gewapend met Canonkodak en zonnebril samen met vrouwlief – feitelijk nog vriendin maar vrouw klinkt vertrouwder – afzakken naar het Circuit van Zolder. Als echte toeristen gingen we ons eens laten onderdompelen in motorgeweld, testosteron en pitspoezen. Geef nu toe, hoeveel geweldiger kan het leven zijn?

Ik moest en zou hier zijn. Donderdagavond had ik tijdens de trainingen immers ontdekt dat een Nissan fabrieksteam met een door NISMO geprepareerde GT-R aan de start zou komen in de FIA GT-reeks. Hoeveel korter kan het land van de rijzende zon op bezoek komen? Niet veel korter dus.

gastbijdragejapansrend1

Enfin, donderdag wordt zondag. Afgezien van het feit dat ik zondagavond nagenoeg DOOF (Turn up the Volume!) was en dat Japanners ook maar mensen blijken te zijn, is er toch nog iets dat me bleef achtervolgen. Onwaarschijnlijk die autosport!? Een meute Japanners zakt met een complete miljoenenhandel aan personeel en materiaal af naar Zolder!? Wat een leven hebben die mannen! Hoe goed moeten die monteurs wel niet zijn? Na een tijdje compleet overmeesterd te zijn door emoties en droombeelden, daalde ik toch geleidelijk terug af naar de begane grond en besefte ik waar het eigenlijk allemaal om draait.

gastbijdragejapansrend2

gastbijdragejapansrend3

Deze GT-R is het uithangbord van Nissan. Sinds de GT-R op de tekentafel verscheen, staat Porsche in het vizier van die koele kikkers uit Yokohama. Als er klappen moeten uitgedeeld worden, is dat wel in de GT-reeks waar de bierdrinkers uit Stuttgart overheersen. Bovendien heeft de NISMO racestal nog wel meer van die gezelschapjes die met een geprepareerde GT-R de aardbol afreizen. Waarom? Wel, om leergeld te betalen. Om geduldig beter te worden en om eerst nog wat vernederd te worden door een resem Europeanen met tonnen ervaring en knowhow. Research en development, R&D heet dat. Want het schitterendste wat ik van de GT-R mocht aanschouwen, vond plaats in de pits. Een brandende uitlaat en een rokende achterrem die me eigenlijk meer deed denken aan Koeweit ten tijden dat Saddam besloten had alles in fik te steken alvorens zich terug te trekken. Bon. Wat was mijn punt ook al weer? Inderdaad, R&D.

gastbijdragejapansrend4

Neem nu de huidige Civic Type R, de FN2. Hij slaagt er maar niet in om uit de schaduw te treden van zijn haast legendarische voorganger, de EP3. Menig autojournalist en liefhebber citeert maar al te graag Jeremy Clarkson om de FN2 aan de schandpaal te nagelen. De Europese concurrentie lijkt alleen maar beter te worden, turbo en vermogenswedloop zijn het nieuwe te volgen devies. De strijd om en rond Greenwich leek verloren, totdat Mugen op de proppen kwam met een concept waarin alle foutjes werden rechtgezet. Het concept moet nog wat gefinetuned worden, maar wat een metamorfose! Hij is terug, de legendarische Civic Type R!

Inderdaad, voor het dubbel van de prijs en in 20 exemplaren… Is er nog een idioot in de zaal die durft te beweren dat Mugen hem in Europa voor de helft van de prijs zal commercialiseren in hoge oplage!? Niet dus. O, wat zijn we teleurgesteld. Maar wat is er volgens mij echt aan de hand. Volg even.

gastbijdragejapansrend5

In Japan heeft men de FD2, daar de nieuwe Civic Type R, gebouwd op dezelfde basis als de Civic Hybride die we hier kregen. De perfectie, onwaarschijnlijk goed. Puristisch en beenhard. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom hij niet verder kwam dan de kust van de Japanse Zee en de Pacific Ocean… Het Europese doelpubliek is immers kinderloos en leeft niet voor track days. Life is hard, but Europeans aren’t. Dus, doe die Europeanen maar een GT-achtige hatchback. Maar wat blijkt? De onvoorspelbare Japanners hunkeren steeds meer naar hun eigen futuristische FN2… “Want een Honda is een klein wagentje, een tweedeurs of hatch en niet een vierdeurs zoals een Subaru of een Mitsu” moet het Hondatrouw Japans cliënteel gedacht hebben. Gevolg? Vandaag is de in Swindon gebouwde FN2 te bestellen bij de Japanse dealer! En ze noemen hem gewoon de Honda Civic EURO Type R.

Dus, waarom mochten we getuigen zijn van het unicum dat Mugen plots voet aan de grond zette in Engeland? Niet alleen om de Engelse Civic te finetunen en zeker niet om ons op onze wenken te bedienen, maar vooral om leergeld te betalen en beter te worden, om met een perfect geteste aftermarket catalogus aan de meet te komen in Japan.

R&D heet dat.

[Artikel origineel verschenen op JDM’s weblog Jeeside]

Share Button

Leave a Reply