DRIVR

Mazda gaat Colin Chapman achterna

Zwier de termen ‘Colin Chapman Quotes’ door Google en je landt op dubieuze uitspraken als “You won’t catch me driving a race car that I have built” of  “Any car which holds together for a whole race is too heavy”. Duidelijke indicaties dat de Lotus-bezieler niet hoog opliep met de racetalenten die zijn creaties piloteerden, maar wel van één ding overtuigd was: gewicht is de vijand van elke genietbare vierwieler. En dat parafraseerde hij perfect met de oneliner die zijn graf had kunnen sieren: “Simplify and add lightness”. Een waarheid die iedere massaconstructeur anno 2009 vergeten is, zij het met één onverwachte uitzondering: de Mazda Motor Corporation.

mazda2driedeurs

Het merk van Jujiro Matsuda gaat er namelijk prat op dat elk model tegen 2011 100 kg lichter zal worden om het verbruik met 30% te drukken. Straffer nog: anno 2016 zou er nog eens 100kg vanaf moeten dankzij aanpassingen aan chassis en aandrijflijnen. Concreet gaat het daarbij om nieuwe lastechnieken zoals laserlassen en laslijmen en het gebruik van aluminium, magnesium en kunststof beter dan zwaar staal. Dat ze er niet meer aan het lachen zijn in het verre Oosten, bewijst de kleine 2 die zomaar even 100 kg lichter werd dan zijn voorganger terwijl de verzamelde concurrentie model na model het omgekeerde doet. En dan is er natuurlijk nog dat Superlight Concept van de MX-5…

mazdasuperlightconcept

Niet helemaal zeker wie ze daarmee probeerden te charmeren in Genève (het concept zou immers nooit in productie gaan), maar dankzij bovenstaande info des te duidelijker: Mazda gaat Colin Chapman achterna. Meteen de reden waarom het Superlight-prototype ondertussen ingezet wordt om journalisten te charmeren zoals Jürgen Zöllter mocht constateren: “Het eindresultaat biedt het beste uit twee werelden; de Superlight combineert de Britse traditie van lichtgewicht sportieve rijmachines met de Japanse knowhow van geavanceerde technologie. En hij herinnert ons er nog maar eens aan dat gewichtsbesparing een ander belangrijk facet is in het streven naar milieuvriendelijkere auto’s, naast het efficiënter maken van motoren.”

mazdasuperlightconcept1

Holy F*ck*n’ Eureka, eindelijk iemand die het een halve eeuw na Chapman nog eens begrijpt. Of dat evenwel betekent dat Mazda’s in toekomst duurder gaan worden, is nog niet gekend. Het financiële plaatje is immers reden nummer één om niet in lichtere materialen te investeren, eerder in karakterloze motoren die mooie CO2-cijfers voorleggen en overheidskortingen genieten. Afwachten dus, net als wat het resultaat van volgende uitspraak is die Zöllter eveneens in zijn tekst optekende: “’Wellicht gaan we een model als de Superlight in gelimiteerde oplage brengen’, laat een Mazda-ingenieur zich ontvallen. En hij voegt eraan toe: ‘Dit project zal ons absoluut beïnvloeden bij de ontwikkeling van nieuwe modellen’.” Cryptisch dus, maar absoluut veelbelovend.

[Quotes: Jürgen Zöllter voor Autoweek.nl]

Share Button

One Response

  1. herdewyn says:

    Een auto lichter maken kan je doen met high tech: bouw de dragende structuur in carbon en hup, honderd kg lichter. Alleen wordt onze dagelijkse vierwieler dan wel een pak duurder en zitten we met een serieus recyclageprobleem…
    De oplossing zit voor massaproductie in details, of zoals Sir Henry Royce ooit stelde: “Small things make perfection, but perfection is not a small thing”. Zo spaart Mazda enkele grammen uit op een achteruitkijkspiegel in de MX5. Tel al die kleine beetjes op bij al die kleine onderdelen en je krijgt een auto die 100kg lichter is. Of beter nog: laat weg wat niet noodzakelijk is. Applaus voor Mazda!

Leave a Reply