DRIVR

Column: De FIAT 500-polemiek

Toen het nieuws over het herhaaldelijke falen van een gloednieuwe FIAT 500 op de technische keuring gisteren de redactiemailbox bereikte, leek het – na onze initiële verbazing – om niets meer dan een vluchtig nieuwtje te gaan. Tot duidelijk werd dat de Cinquecento consequent rode kaarten verzamelt, er een officieel statement kwam van de Belgische importeur en vervolgens ook andere partijen zich in een whodunit-verhaal met Cluedoproporties begonnen te mengen. Hoe zit de vork nu eigenlijk in de steel? Was het de mecanicien met het meetapparaat of de constructeur met de schokdemper die de slaagkansen van de 500 vakkundig de nek omwrong?

Bij FIAT België is men formeel: de fout ligt bij de Belgische autokeuring, die er de strengste ophangingstest in Europa op nahoudt en niet aangepast is aan het moderne wagenpark. In andere landen geraakt FIAT’s kleinste immers wel zonder problemen door de technische controle. Verzekeraar Touring treedt de importeur hierin bij. “Er schort wat aan de keuringsprocedure”, klinkt het strijdvaardig. “De FIAT 500 is een veilige wagen, want hij haalt een topscore in de EuroNCAP-crashtests wat betreft de veiligheid van inzittenden”.

Misschien ligt het aan mij, maar het verband is me niet meteen duidelijk. Want hoewel de 500 volgens de Europese autoveiligheidsorganisatie inderdaad relatief ongeschonden uit een crash aan 50 km/h komt, is de kwestie net dat hij misschien iets te gemakkelijk in zo’n situatie verzeild geraakt. De FIAT wordt immers niet afgekeurd wegens onveiligheid tout court, maar zeer specifiek wegens een ontoereikende achterophanging – een probleem dat we eerder al signaleerden in onze rijtest en dat nu dus officieel als niet-conform beoordeeld wordt.

De autokeuring onderzoekt dit via een stresstest bij zware belasting – vergelijk het met aan hoge snelheid over een kasseiweg rijden. Men meet dan in welke mate de banden contact met het wegdek houden. Wel meer kleine wagens met de motor en de aandrijving vooraan hebben het hier lastig mee, omdat er weinig gewicht is dat de achteras neerwaarts drukt. Een goede aerodynamica die veel downforce genereert op snelheid kan hier in de praktijk bij helpen, maar daarmee wordt geen rekening gehouden bij de technische keuring. Er is wel een uitzondering voor zeer lichte wagentjes, maar de 500 valt net buiten die categorie.

Totdat FIAT de ophanging aanpakt – dream on – of de keuringsprocedure wordt herzien, zitten 500-eigenaars dus met de gebakken peren. Hen kan ik voorlopig enkel veel sterkte en wat praktisch advies meegeven. Over het algemeen geldt de regel: hoe hoger de bandflank, hoe beter de schokabsorptie. Monteer dus best kleine (standaard)wielen of zelfs velgen voor winterbanden wanneer de keuring roept. Ook het (lichtjes!) verlagen van de bandenspanning kan helpen, net als het voorzien van extra gewicht op de achteras. De koffer volladen mag helaas niet, maar niets belet je om je brandstoftank tot aan de nok te vullen vlak voor je je Cinquecento voorrijdt. Of dat genoeg is? You tell me.

Share Button

14 Responses

  1. car-nut says:

    Ik denk niet dat we de procedures in België als te streng mogen omschrijven, ze zijn gewoon nogal eenzijdig en testen niet altijd perfect hetgeen ze ambiëren. Probleem is dat een correctere meting zo een onbeschrijflijke meerkost (nieuwe of aangepaste apparatuur in alle meetstations) met zich zou meebrengen dat dit gewoon uitgesloten is. Anderzijds is het te zot om los te lopen dat een auto met een Europese typegoedkeuring niet slaagt voor de tests van de lokale instanties. In het geval van de 500 is de bandenspanning voldoende verlagen (tot zowat 1,5 bar) inderdaad een mogelijke oplossing maar die wordt door de GOCA niet toegestaan. GOCA vereist immers dat je de auto aanbiedt met de door de constructeur voorgeschreven bandenspanning. Winterbanden zijn niet meteen een oplossing. Hun hoger profiel wordt immers gecompenseerd door de stijvere flanken. En bovendien kan je in ons land maar een beperkte periode (oktober tot april als ik me niet vergis) met winterbanden naar de keuring trekken. En ferme zak cement (doe maar een kilo of 50) in de kofferbak helpt wel en ik ken meer dan één eigenaar die het zo “geflikt” heeft.

  2. Bart says:

    Idd of een lijk in de koffer helpt ook, het blijft een italiaanse auto nietwaar, capiche?

  3. Ken Divjak says:

    Dan misschien nog beter een afgesneden paardenhoofd…;)

    Maar terug on-topic: iedere test van de Panda en 500 bevat wel een vermelding van het pogoënde weggedrag achteraan – maar als dat echt zo gevaarlijk was als de GOCA laat uitschijnen, dan zou één van die honderden journalisten daar toch wel een vermelding van gemaakt hebben zeker?

    Ze doen bijna of dit een debacle van A-Klasse of TT-proporties is…

  4. car-nut says:

    Ken, ik denk niet dat het opspringen van de achteras tijdens de technische controle een maatstaf is voor de kwaliteit van de wegligging. Als het op wegligging in de praktijk aankomt, zijn er een hoop factoren in het spel zoals veren, dempers, banden, hulponderstel, enz. Niet dat ik de 500 zo hoog inschat, maar hij rijdt volgens mij voldoende goed om zeker niet als gevaarlijk omschreven te worden. Op de Essesse na dan 😉

  5. BertR. says:

    Misschien helpt het de eigenaars van de Fiat 500 wel dat ze hun wagen verlagen met andere veren en dempers. Ik heb al verhalen gehoord dat sommige auto’s dan beter scoren op de test dan met hun originele ophanging. Vooral dan met de ophangingen van KW.

  6. herdewyn says:

    Misschien moet GOCA Fiat vragen de motor opnieuw achterin te steken zoals bij het origineel?

  7. car-nut says:

    Herdewyn, lijkt mij inderdaad een fantastisch voorstel. Meteen de eerste Fiat sinds de Barchetta met oog voor rijplezier 😉

  8. dieter says:

    Waar iedereen zich om druk maakt…

    Sinds eeuwen weet iedereen (nou ja…) dat vooral de “geitjes” en de 205’jes nooit (of bijna nooit) door de keuring komen zonder de gebruikelijke zak zand/cement in de kofferbak…

    Typisch een punt van afkeur voor de kleine en lichte wagentje. Lekker weer wat heisa veroorzaken om Fiat in een slecht daglicht te stellen lijkt me.
    En Fiat kan van dit heugelijke moment profiteren om weer wat aandacht te schenken aan z’n kleine spruit.

    ;o)

  9. stockelbo says:

    Dat FIAT uit de lucht valt, toont aan dat dit een echte poppenkast is en een grote theatervoorstelling. Ze zullen het nooit verleren… met hun zuiders temperament. FIAT weet dit namelijk al héél lang dat er problemen zijn met de keuring. Niemand trekt de x sterren van FIAT in twijfel. Het gaat er om dat je die NCAP referentie beter -niet- nodig hebt en goed op de baan blijft plakken.
    Ik kan me niet inbeelden dat een aangepaste ophanging dit probleem niet kan verhelpen. Plakt de Fiat ABARTH beter op de baan, of heeft die geen aangepaste ophanging en blijft het bij plakkertjes, een luide knalpot en streepjes verf? Dat zou me pas écht verbazen…

  10. Ben says:

    Dus dan zal de nieuwe Ford Ka hier ook mee te maken krijgen? Aangezien deze op een volledig zelfde platform staat en dezelfde achteras heeft.
    Je kan trouwens bij Fiat invoerder een attest krijgen dat je op de keuring kan voorleggen, zodat er geen enkel probleem is.

  11. Pieter Fret says:

    In afwachting van verder onderzoek door FIAT én GOCA is intussen besloten dat er een “voorlopige procedure” komt voor de 500 (lees: een mildere ophangingstest). Tegen april zou er een definitieve oplossing moeten komen, zij het door aanpassing van de test (bv. een uitbreiding van de uitzonderingsregel voor lichte personenwagens) of door aanpassing van de ophanging.

  12. Was het niet toegelaten om op je achterbank te gaan zitten tijdens de autokeuring? Als alternatief om met half platte banden binnen te gaan.

  13. Pieter Fret says:

    @ Sponzen Ridder:

    De nu gehanteerde uitzonderingsprocedure voor de Fiat 500 zegt inderdaad dat er twee personen op de achterbank mogen gaan zitten tijdens de ophangingstest. Bovendien mag de bandendruk, afhankelijk van de velgdiameter, verlaagd worden.

  14. Rob Dekker says:

    De Fiat achteras
    Er zijn drie typen acterwielophanging bij de Fiat 500.
    De 1.2 met gesloten body heeft een starre as met 2 veren en speciale veerstop schotels,ditzelfde systeem zit ook op de 1.4 met gesloten body alleen zijn er iets stuggere veren gebruikt en dempers met een iets zwaarder afgestelde aanvangs
    invering.Het verschil in rijden tussen de twee is duidelijk
    de 1.2 is niet stabiel en drukt het buitenliggende achterwiel
    ver naar binnen.De 1.4 is steviger afgeveerd en is op rechte stukken met oneffenheden wat onrustig(dribbelen)
    Maar de Fiat Abarth en de Fiat 500 C (COUPE) hebben dezelfde achterwielophanging als de Ford KA ze hebben alle drie andere veren en stopsets en andere dempers en zijn voorzien van een stabilisatie stang.Overigens gaat KONI over ongeveer een maand speciale dempers te koop aanbieden voor de Fiat 500 zodat dit probleem in Belgie wellicht opgelost is.

Leave a Reply