DRIVR

Vraag: Wat is het coolste BMW M-product totnogtoe?

Moeilijke vragen, die moet je aan het begin van de week stellen. Daarmee belanden aangename dingen zoals dit historisch overzicht van alle BMW M-producten automatisch op vrijdag. Al hangt daar natuurlijk wel iets aan vast: jullie al dan niet gemotiveerde stem voor de coolste M-wagen totnogtoe. Onze tegenprestatie? We zweren op onze plechtige communicantenzieltjes dat we er alles zullen aan doen om de winnaar van deze enquête voor een reportage met fotoshoot te klissen, al moeten we daarvoor over de landsgrenzen trekken. Dus laat die stemmen maar komen (Grietje)!

1. M1

bmwm19

2. E24 M635CSI

bmwm2

3. E28 M5

bmwm3

4. E30 M3 (+ Cabrio & Specials)

bmwm4

5. E34 M5 (+ Touring)

bmwm5

6. E36 M3 (Coupé, Cabrio & Vierdeurs)

bmwm6

7. Z3M (Coupé & Cabrio)

bmwm7

8. E39 M5

bmwm8

9. E46 M3 (+ Cabrio)

bmwm9

10. E46 M3CSL

bmwm10

11. E85 Z4M (+ Cabrio)

bmwm11

12. E60 M5 (+Touring)

bmwm12

13. E63 M6

bmwm14

14. E92 M3

bmwm15

15. E90 M3 (vierdeurs)

bmwm16

16. E70 X5M

bmwm17

17. X6M

bmwm18

[Foto’s: BMW]

Share Button

65 Responses

  1. Thomas says:

    nr. 10, E46 M3 CSL

  2. Jeroen says:

    nr. 5, E34 M5 Touring

  3. JDM says:

    E30 M3

    Ik zal nooit de TV reclamespot met Niki Lauda vergeten!
    En ik vind die dus niet op Youtube…

  4. gijs says:

    E30 M3 is een blijver

  5. BART! says:

    10. E46 M3CSL
    De enige BMW die ik zou overwegen ooit te kopen…….alhoewel ik ook gecharmeerd ben van de E92-versie, zeker in de “Brabham”-uitvoering.

  6. PieterA says:

    Omdat het een van mijn persoonlijke favorieten van de laatste jaren is, en ik hem hier toch niet meteen zie winnen, de Z4 M coupé.

  7. fastflupke says:

    Ik sta Pieter bij …

    Z4 M coupe

  8. Duckie 'RS says:

    Zonder twijfel de E28!

    Sober, gedistingeerd, berline… zowat de “oervader” van wat een M in mijn ogen hoort te zijn.

    Runners-up: E39 en (uiteraard) E90.

  9. Casper says:

    Volgens mij vergeten we er één. De auto die dit alles mogelijk maakte. Misschien niet officieel een M, maar wel de grondlegger voor alles wat M nu is: de 2002 Turbo.

    En anders de nummer 10: E46 M3CSL, omdat ik mijn favoriet, de M3 E30, al eens reed.

  10. Casper says:

    Correctie. Ik wil mijn stem voor de E46 schrappen en daar de Z4M coupé van maken. Vergeef mij, nog te weinig koffie binnen.

  11. Pietel says:

    10. E46 M3CSL

  12. Hesp says:

    Z4M Coupé. Gewoon omdat hij quasi concurrentieloos is. (Cayman? Mja, kweetniet, toch beetje andere doelgroep)

    En anders de E28 M5. In het zwart. Understated, underdog, gewoon cool B-)

  13. Ride says:

    De M1 … no doubt about it!

    En als runner-up de Shark (E24).

  14. BertR. says:

    7. Z3M Coupé
    Het design hiervan spreekt me enorm aan, ook al is het al wat oubollig.

  15. Stijn says:

    E30 M3
    zonder twijfel

  16. car-nut says:

    Ikkannietkieze, maar wat is de wedstrijdvraag eigenlijk en wiens onschuldige hand gaat die klus klaren? Na veel wikken en wegen… E39 al was het maar omwille van de overstuurlessen van Chris Harris.

  17. dieter says:

    Voor mij hoeft het niet persé een M-Model zijn hoor…!
    :o)

    Doe voor hetzelfde (of minder) geld maar een leuke Z1!
    ;op

  18. dieter says:

    Misschien iemand fan van deze?

  19. herdewyn says:

    Het leven is niet gemakkelijk… kiezen tussen zoveel mooi speelgoed.
    Maar als het dan toch echt moet, geef mij dan maar de M’s van de oude stempel:
    – E24 M635csi voor mooiste rijdende haai
    – E28 M5 voor de beste understatement car
    – E30 M3 omdat het de puurste is
    – E34 M5 touring omdat hij zo zeldzaam is
    – E46 M3CSL omdat het de laatste echte was
    Ik kan dus niet kiezen.
    En om het nog wat moeilijker te maken: er ontbreekt een vergeten karakterkop, de 850csi. BMW had zelfs een M8 in de pijplijn zitten, maar die wordt ergens in een geheime kelder bewaard. Misschien is dit wel de ultieme DRIVR M fotoshootzoektocht.

  20. herdewyn says:

    @dieter
    die had ik ook moeten vermelden. Ik ben hem vroeger al eens ergens op het net tegengekomen: inderdaad een vergeten parel. Maar voor een M moet er wel een dak op vind ik.

  21. Ken Divjak says:

    TUSSENSTAND

    1. M1: 1 stem
    2. E24 M635CSI: 2 stemmen
    3. E28 M5: 3 stemmen
    4. E30 M3: 4 stemmen
    5. E34 M5 Touring: 2 stemmen
    6. E36 M3: 0 stemmen
    7. Z3M: 1 stem
    8. E39 M5: 2 stemmen
    9. E46 M3: 0 stemmen
    10. E46 M3 CSL: 5 stemmen
    11. E85 Z4M: 3 stemmen
    12. E60 M5: 0 stemmen
    13. E63 M6: 0 stemmen
    14. E92 M3: 1 stem
    15. E90 M3: 1 stem
    16. E70 X5M: 0 stemmen
    17. X6M: 0 stemmen

    Voorlopig gaat het dus tussen de E30 oer-M3 en de Coupé Sport Leichtgewicht M3 CSL!

    Tenzij de Russen deze site ontdekken en massaal op de X’en beginnen stemmen…;)

  22. Andries says:

    E34 natuurlijk

  23. Jeroen Thys says:

    DRIVR staff mag niet meestemmen, maar doe toch maar de E30 M3 – uiteraard…

  24. fastflupke says:

    Vreemd mannen, ik tel hierboven al 4 stemmen voor de Z4M Coupe … PieterA, Casper, Hesp en mijzelf …

    Ondanks dat het vrijdagmiddag is wel goe tellen hey mannen ;-)))

  25. Pieter Fret says:

    @ fastflupke: Caspers stem negeren we even, als DRIVR-redactielid. Maar inderdaad: er zijn 3 stemmen voor de Z4M. Bij deze aangepast.

    En meteen ook even mijn (niets aan de uitslag veranderende) mening geven: de Z4 scoort voor design, maar ik zou hem liever hebben als drieliter dan als M. De CSL is misschien wel de beste M ooit, maar iets te geeky om echt cool te zijn. Dus voor mij mag de M1, de enige rasechte supercar van BMW to date, gerust winnen.

  26. fastflupke says:

    thnx Pieter!!!

    Voor mij blijft het de Z4MQP maar smaken verschillen en dat is maar goed ook, fijn die verschillen te lezen …

  27. Grietje says:

    E28 M5

  28. Woef says:

    M3 CSL. Voor het geluid en zijn zuivere focus op rijplezier.
    En voor in het geval ik ‘m zelf moet betalen: E34 M5, wellicht de goedkoopste okkazie-M.

  29. Ken Divjak says:

    Allez, zullen we hier nog wat Castrol op het vuur gooien:

    En ik heb zo een flauw vermoeden dat één van bovenstaande commentatoren zijn beslissing om z’n CSL weg te doen begint te beklagen met al dat pro-Leichtgewicht gereageer hier…;)

  30. JDM says:

    Een M avant la lettre, niet in het lijstje: 323i E21.

    Een CSL??? Zit dat hier vol met cokedealers? 😉

  31. Rolv says:

    E28 M5. Zo utterly cool.

  32. Milly says:

    Het gaat niet over de beste, snelste of mooiste maar de coolste en dit is ZEKER de übercoolste:

    M635 CSI

  33. Mee says:

    X6M natuurlijk!

    Just kidding… de E46 M3 CSL voor mij. Hoewel de E39 M5 er heel dicht bij zit voor mij.

  34. saab 9000 turbo says:

    E34 M5 blijft voor mij het dikste vetste M product

  35. Duckie 'RS says:

    Klein weetje: de huidige M3 heeft dezelfde wielbasis als de E34 M5…

  36. herdewyn says:

    Korte tussentijdse conclusie: M staat voor de liefhebbers nog steeds voor Motorsport en niet voor Marketing (op de Russen na…). En nu de BMW nog overtuigen dat ze terug naar hun roots moeten!

  37. Renny says:

    Voor mij de E34 kort gevolgd door de E46 M3 CSL. (een buur heeft er zo eentje)

  38. nichos says:

    Z4m, voor de vele toffe dagen die met zijn passage begonnen.

  39. geert says:

    E30 – M3 (in het zwart…)

  40. serial says:

    10. E46 M3CSL

  41. Svenius says:

    een E34 M5 graag

  42. Ken Divjak says:

    TWEEDE TUSSENSTAND

    1. M1: 1 stem
    2. E24 M635CSI: 3 stemmen
    3. E28 M5: 5 stemmen
    4. E30 M3: 6 stemmen
    5. E34 M5: 5 stemmen
    6. E36 M3: 0 stemmen
    7. Z3M: 1 stem
    8. E39 M5: 2 stemmen
    9. E46 M3: 0 stemmen
    10. E46 M3 CSL: 8 stemmen
    11. E85 Z4M: 4 stemmen
    12. E60 M5: 0 stemmen
    13. E63 M6: 0 stemmen
    14. E92 M3: 1 stem
    15. E90 M3: 1 stem
    16. E70 X5M: 0 stemmen
    17. X6M: 0 stemmen

    Het blijft dus een nek-aan-nekrace tussen de E30 en E46CSL,
    met de E28 & E34 M5’s vlak erachter gevolgd door de Z4M.

    Deze poll blijft actief tot dit bericht van de frontpage verdwijnt waarna de zoektocht naar een origineel exemplaar kan beginnen…

  43. Cedric says:

    Logischerwijs de E46 CSL, maar wegens dat tikje te uncool toch een E30 M3…

  44. Thibaut says:

    Nog maar 1 stem voor de M1?
    Allehop, nog een stem bij deze.

  45. Ironpol says:

    E28 M5

  46. KyRoo says:

    M1 natuurlijk…

  47. Frexy says:

    E28 M5

    BMW op z’n mooist, sober en stijlvol. Going downhill from there 🙂

  48. Bart says:

    E85 Z4M, wanneer leveren?

  49. Denis Nolens says:

    E30 M3!!!

  50. Ken Divjak says:

    DERDE TUSSENSTAND

    1. M1: 3 stemmen
    2. E24 M635CSI: 3 stemmen
    3. E28 M5: 7 stemmen
    4. E30 M3: 7 stemmen
    5. E34 M5: 5 stemmen
    6. E36 M3: 0 stemmen
    7. Z3M: 1 stem
    8. E39 M5: 2 stemmen
    9. E46 M3: 0 stemmen
    10. E46 M3 CSL: 8 stemmen
    11. E85 Z4M: 5 stemmen
    12. E60 M5: 0 stemmen
    13. E63 M6: 0 stemmen
    14. E92 M3: 1 stem
    15. E90 M3: 1 stem
    16. E70 X5M: 0 stemmen
    17. X6M: 0 stemmen

    Olalaa, dat wordt hier nog spannend!
    (schreef hij bevreesd omdat een originele E28 M5 allesbehalve gemakkelijk te vinden is)

  51. b-. says:

    Een E28 M535i, als is het maar omdat er eentje in mijn garage staat 😉 in alles een M, behalve de motor. Bummer 🙂
    ***
    Doe mij dan maar een E28 M5, om in dezelfde sfeer te blijven.

    Die is niet makkelijk te vinden, omdat er maar een goeie 1500 (als het er zoveel zijn, samen met de M535i iets van een 9000 exemplaren) van gemaakt zijn, en er zijn veel nabouwpakketten op de markt. Net als bij mijn runnerup M5 is de huidige markt vergeven van omgebouwde 520i’s die de pretentie hebben met een pakketje en een sticker aanspraak te kunnen maken op …

  52. ElmoTheElk says:

    Cool: E28 M5 (Kijk maar naar de achtergrond van de foto… spreek voor zich!)

  53. Pieter Fret says:

    Het lijkt alsof die CSL toch een spirituele opvolger krijgt:

    BMW M3 GTS

    465 pk; 165 kg lichter dan de M3. Geen achterbank, airco of radio, maar wel kuipjes met 6-puntsgordels, een rolkooi en carbon splitter-, diffuser- en spoilerwerk.

  54. Rolv says:

    Het ding weegt nog steeds een luttele 1490 kg…

  55. beebeeporsche says:

    Ben ik te laat ?

    2. E24 M635CSI

  56. Boss says:

    En ik?

    2. E24 M635CSI

  57. Pieter Fret says:

    Nog net op de valreep 😉 De poll eindigt van zodra het bericht van de homepage verdwijnt, en dat gebeurt waarschijnlijk morgen of overmorgen.

    En dat levert tot nu toe volgende tussenstand op, dames (?) en heren:

    1. M1: 3 stemmen
    2. E24 M635CSI: 5 stemmen
    3. E28 M5: 9 stemmen
    4. E30 M3: 7 stemmen
    5. E34 M5: 5 stemmen
    6. E36 M3: 0 stemmen
    7. Z3M: 1 stem
    8. E39 M5: 2 stemmen
    9. E46 M3: 0 stemmen
    10. E46 M3 CSL: 8 stemmen
    11. E85 Z4M: 5 stemmen
    12. E60 M5: 0 stemmen
    13. E63 M6: 0 stemmen
    14. E92 M3: 1 stem
    15. E90 M3: 1 stem
    16. E70 X5M: 0 stemmen
    17. X6M: 0 stemmen

    Gaan we verdorie toch op zoek moeten naar een E28 M5? Tenzij er nog late stemmers ten tonele verschijnen…

    *edit* Zelf nog eens terug alles nageteld, en ik kom op andere scores uit (ervan uitgaande dat iedereen maar één stem mag geven en dat DRIVR-redactieleden niet meedoen). De top blijft echter nagenoeg ongewijzigd:

    • E28 M5: 7 stemmen
    • M3 CSL: 6 stemmen
    • E34 M5: 5 stemmen
    • E30 M3: 5 stemmen
    • Z4M: 5 stemmen
    • M1: 3 stemmen
    • M635 CSI: 3 stemmen
    • Z3M: 1 stem
    • E39: 1 stem

    Feel free om zelf nog eens na te tellen voor de zekerheid 😉

  58. Thomas says:

    E46 M3 CSL
    dat geluid… hemels

  59. Ken Divjak says:

    Ja lap…;)

    Met deze laatste (ongetwijfeld betaalde;) stem van Thomas eindigt deze enquête op een ex aequo tussen de:

    – E28 M5

    bmwm3

    – en de E46 M3CSL

    bmwm10

    En aangezien belofte schuld maakt, gaan we bij deze op zoek naar een CSL maar vooral naar een originele E28 M5 voor een heuse ShootOut!

    Tot over een eeuw of drie?;)

  60. Frexy says:

    Ik kijk er al naar uit :p

    Ben benieuwd hoe oud vs ‘nieuwer’ het ervan af brengt..

    Is dat mss geen leuke feature? Oldies vs Newbies? ^^

  61. bmwtalk says:

    Erg leuke post was dit. Meer van die dingen.
    Ongetwijfeld dat voor mij persoonlijk de 850i het meest geweldige ding is dat BMW ooit gemaakt heeft.

  62. Rolv says:

    En jongens, toch niet zinnens om dit schitterende idee in de vergetelheid te laten verdwijnen?

  63. yves Ferket says:

    Ik mis onze E28 5 nog steeds. Was een zeer leuke auto (zelfs in een niet M versie) . Classic bruin.

  64. cor says:

    Ik ben erg onder de indruk van de BMW e90 lekker dik en de auto rijd ook nog eens geweldig, goed in balance , ga voor de e90.

  65. Brakki says:

    e46 M3 CSL

Leave a Reply