DRIVR

Autoweek looft €500 uit voor foto van custom Ferrari

Bij mijn weten is dit een unicum: een magazine dat en plein public 500 euro biedt voor een foto van een exclusieve Ferrari. Normaal zijn dergelijke deals immers voorbehouden aan gluiperige paparazzi, maar Autoweek oordeelt dat het meer kans maakt op een scoop door dat honorarium publiek te maken en iedereen naar de jackpot te laten dingen. Ongetwijfeld omdat het Sanomablad weet dat spionnen in Maranello sneller een paardenkop in hun bed gaan vinden dan een geheime Portfolio-Ferrari te kieken…

ferrarifioravantisp1

Daarenboven bewijst deze twijfelachtige besteding van reclamegeld dat hoofdredacteurs nog altijd foxy worden van scoops, ook al staan de overbetaalde beelden seconden later online. Neem nu bovenstaande foto van de Fioravanti F430 SP1 die door een rijke Japanner gecommissioneerd werd; geeft iemand er ook maar een snars om in wiens kelder die binnenkort terecht komt? Niet dus, temeer daar er drie maanden eerder al duidelijke foto’s van dit Special Project Number 1 waren en erna nog veel zuiverdere beelden volgden – zonder een stel maatpakken die het uitzicht belemmeren.

Dat ik de marketingtechnische kant van de primeur veracht, wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor redacteurs als Jeroen Booij die nieuws maken beter dan het klakkeloos over te nemen. Hij was het immers die de SP1 (naar eigen zeggen “met wat halve voorkennis, een beetje bluffen en een dosis geluk”) midden 2008 ontsluierde en half Modena over zijn dak kreeg. Onderzoeksjournalistiek heet dat, en daar is vandaag een chronisch gebrek in de autopers. Maar of dat evenwel betekent dat die ontdekkingen rioolgewijs uitgesmeerd moeten worden beter dan in redactionele content verwerkt, dat is een keuze die het blad uiteindelijk maakt.

En die keuze is voor Autoweek duidelijk: (vermeende) scoops zijn geld waard. Daarom looft het nu dus 500 euro uit aan de eerste die met een foto van de volgende Portfolio-Ferrari komt. Volgens Jeroen zijn er meerdere in de maak: “Er is een door Pininfarina ontworpen Spyder op 599-basis, die volgens een ingewijde inmiddels staat te verstoffen in Maranello. Er is een op de 410 Superamerica geïnspireerde coupé, die we op aanwijzingen van iemand die ‘m in Turijn heeft gezien hebben nagetekend. En er is een hypermoderne supercar op basis van de Ferrari FXX, die gebouwd zou worden voor een Arabische klant.” Opnieuw gedegen onderzoek dus, maar dat vervalt zodra Autoweek de foto binnenkrijgt en die met veel tamtam op de voorpagina knalt – ongetwijfeld met een dikke sjeik ervoor die het prototype voor meer dan de helft bedekt…

[Thumb: Michiel van den Brink, Foto: Autoweek.nl, Citaat: Jeroen Booij]

Share Button

4 Responses

  1. autoblogger says:

    Even wat extra info: de bovenstaande foto is niet van Autoweek, maar een watermerk doet dat altijd snel geloven. Hier het origineel:

    http://www.mv-agusta-club.de/Galerie/Clubaktivitaeten/2008/19%20Japan/30.09.2008/02%20Junichiro%20Hiramatsu/HighRes/0637%20Japan%202008%20-%20Nagoya%20-%20Ferrari%20Sammlung%20Junichiro%20Hiramatsu.jpg

    Wij hadden overigens al eerder wat info (incl foto en video) van die betreffende auto:

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/03/mysterieuze-ferrari-gespot-in-maranello
    (met dank aan Michiel van den Brink)

    Tevens hebben we al maanden een foto van die Pininfarina Spyder, zoals hier te zien is:

    http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/24/the-golden-ferrari-pininfarina-coachbuilt

    Autoweek mag die gewoon overnemen, zoals de rest van de wereld heeft gedaan,
    maar dat zullen ze wel niet durven.

    Voor zover wat extra onderzoeksjournalistiek 😉

    Overigens niks ten nadele van Jeroen, maar dit is wel een eenzijdig verhaaltje.

  2. de vlaeminck says:

    Is 500€ niet wat weinig voor een foto die de (auto) wereld eventjes op zijn kop zet?
    En hoezeer ik niet graag werk om een simpele reclametruc te bekomen voor een enorm blad, als ik het mag zien als betaald aan de grondvestingen sleuren van een gevestigd merk, zou ik al op het vliegtuig naar Maranello zitten! 😛

    En scoops op zich vind ik wat stom, ze verpesten de verrassing en het is alleen maar extra publiciteit voor het merk – kijk maar naar Opel, met hun zelfgemaakte spyshots van de nieuwe Vectra.

  3. Ken Divjak says:

    Et vwalaa, de Ferrari P540 Superfast Aperta zoals gebouwd voor Edward Walson,
    zoon van de man die kabel-tv heeft uitgevonden:

    p540superfasaperta

    Dus Autoweek-marketeers: wie heeft die 500€ uiteindelijk gewonnen?

  4. autoblogger says:

    LOL, ze hebben zelf nog niet eens door dat er nu meer info is.

    * snurk *

Leave a Reply