DRIVR

Techtalk: Hoe Roderen/Inrijden?

Net de eerste 1000 km achter de rug in mijn Cooper S. Gelukkig, want dat is traditioneel de meest enerverende periode als eigenaar van een nieuwe auto. Na lang sparen en nog langer wikken en wegen neem je immers eindelijk de beslissing om een sportieveling met voldoende pk’tjes aan te schaffen. Vervolgens moet je nog eens nagelbijtend wachten op de levering en wanneer het grote moment dan eindelijk aangebroken is, krijg je te maken met de meest verguisde term bij autofielen: “roderen”. Maar wat houdt dat nu eigenlijk precies in?

MINI Cooper S 1.6 Turbo

Veel meer dan “doe het maar rustig aan de eerste duizend kilometer” kreeg ik bij de dealer niet te horen. Nochtans was mij al vanuit verschillende hoeken op het hart gedrukt dat moderne wagens echt geen rodage meer nodig hebben. Om van anderen dan weer te vernemen dat je in het begin gewoon onder de 3000 toeren per minuut moet blijven. Blijkbaar bestaan er even veel theorieën over het inrijden van een wagen als over de precieze locatie van de G-plek.

Met gloednieuw eigen materiaal neem ik echter geen risico’s, en dat kan maar één ding betekenen: tijd om te rade te gaan bij de meest mechaniekvriendelijke mens die ik ken, een zekere Ken Divjak. Die wist me te vertellen dat het niet zozeer het toerental is, maar wel het motorkoppel dat niet ten volle mag worden aangesproken tijdens de inloopperiode. De handleiding van de MINI treedt hem hierin bij: “De volgasstand van het gaspedaal beslist vermijden”. En verder “met wisselende toerentallen en snelheden rijden, en daarbij niet overschrijden: 4500 tpm of 160 km/h”. Daarnaast wijst het boekje er ook op dat niet alleen de motor, maar ook de banden, remmen en koppeling ingereden moeten worden.

Redelijk klare taal, maar hoe lang moet ik mijn rechtervoet nog in bedwang houden? Voor het roderen van motor en differentieel is het magische cijfer volgens MINI 2000 km. In de garage vonden ze 1000 km echter ruim voldoende, en wanneer ik er een vriend op aansprak die Bachelor in de Automechanica is, had die het zonder verpinken over een schijnbaar eindeloze 10000 km! Opnieuw verdeeldheid alom dus. Het begint me stilaan te dagen dat er misschien niet één Grote Waarheid omtrent roderen bestaat.

Daarom lanceer ik deze oproep voor het algemeen (en ook een beetje eigen-)belang: welk inrijdschema hebben jullie er al ooit op nagehouden? Waarop adviseer je vanuit die ervaring te letten en hoe lang? En wat zijn de gevolgen als je het verkeerd doet?

Share Button

29 Responses

  1. Jurgen says:

    GOED warmrijden(rustig) en dan volgas van laag naar max toeren en laten uitbollen (niet remmen of terugschakelen).
    En dat af en toe een paar keer doen (niet te dikwijls na elkaar).
    Dan zouden de segmenten het beste inslijten (zit dan druk achter) -> Minder lekken (meer compressie + minder olieverbruik)

    HET SLECHTSTE IS TE RUSTIG RIJDEN

  2. Duckie 'RS says:

    Progressief opbouwend inrijden.
    Naargelang de km-stand het toerental gradueel opvoeren.
    Vollast (dus niet noodzakelijk het hele toerenbereik) pas vanaf een 1000-tal km, en met korte “bursts”.
    Dit uiteraard in alle versnellingen.

    Een motor heeft naargelang het type toch 5 tot 10.000km nodig om het beste van zich te geven…

  3. saab 9000 turbo says:

    naar mijn weten mag je vooral geen al te lange snelwegkilometers maken, en vooral het koppel niet te hoog laten oplopen, dus toeren laten wisselen zoals al gezegt en stillaan opbouwen.
    Nooit een brommer klasse B ingereden, leer je veel van als het slecht of goed gedaan was (is).
    motor gaat bij een 50, 65 of 70 cc veel langer mee als hij goed ingereden is, zal bij een automotor wel gelijk zijn denk ik.

    tekstje van op het net:

    Veel variatie, weinig belasting
    Heel kort gezegd komt het er op neer dat je veel variatie aan de bewegende delen moet aanbieden, met zo weinig mogelijk belasting.
    Veel variatie
    Veel variatie betekent dat je je toerental zo veel mogelijk afwisselt. Lange stukken op de snelweg, op één vaste snelheid, is dus uit den boze.
    De variatie geldt ook voor de versnellingsbak (die ook moet worden ingereden): probeer ook zo veel mogelijk van versnelling te wisselen.
    Weinig belasting
    Je moet je motor het zo makkelijk mogelijk zien te maken: hij moet zo weinig mogelijk hoeven te “werken”.
    Dat betekent dat je hem nog niet steil omhoog laat rijden, wat in Nederland gelukkig niet zo moeilijk is.
    Het betekent ook dat je niet hard optrekt, wat wel erg moeilijk is. Probeer bij het optrekken net zo sloom te zijn als de automobilisten om je heen. De dag dat je als eerste weg bent komt echt wel; nu nog even niet.
    Je rijdt net met wat meer toeren dan je zou doen als de motor was ingereden, en voert tijdens optrekken de toeren dus heel langzaamaan op.
    Geen kou
    Probeer te vermijden dat je je motor inrijdt als het echt koud is. De olie is dan dikker, en het motorblok moet dan harder werken: je belast je motor meer dan wanneer het warm weer is.

    Niet teveel toeren
    In het instructieboekje van je motor staat meestal wel aangegeven dat je de eerste 100 km onder de x toeren moet blijven, de volgende 400 km onder de y toeren, en de laatste 500 km onder de z aantal toeren.
    Een richtlijn voor de eerste 100 kilometer is: niet boven de 4000 toeren komen.
    Denk er wel aan om, wanneer je weer zo’n magische grens overgaat, de toeren heel langzaam op te laten lopen.
    Dat doe je dan een aantal keer tijdens een ritje: heel langzaam door laten lopen tot het maximum aantal toeren volgens het boekje, en dan weer terug laten lopen.
    Het mooist is om dat de eerste keren te doen als je een heuvel af rijdt; doe het in ieder geval niet op een stuk dat omhoog loopt.
    Niet te weinig toeren
    In het instructieboekje staat meestal niet aangegeven dat je vooral ook niet te weinig toeren moet draaien.
    Je motor laten rijden met (te) weinig toeren betekent dat je ‘m zwaar belast. Op de fiets is op gang komen of versnellen in de hoogste versnelling is tenslotte ook een stuk zwaarder dan in een kleinere versnelling.
    Een richtlijn is: tijdens de inrijperiode niet onder de 3000 toeren komen (ook later kun je dat als grens aanhouden, al kun je er dan wel iets onder duiken).
    Bij “Het Nieuwe Rijden” leer je vroeg op te schakelen; tijdens het inrijden doe je dat later dan je anders zou doen.
    Optrekken
    En, het belangrijkste: zo sloom mogelijk optrekken. De zoete wraak komt wel als hij is ingereden…
    Schakelen
    Veel schakelen is goed tijdens het inrijden, om de versnellingsbak in te rijden. Je ziet dat je in het begin ook maar een kleine marge hebt voor de toeren: tussen de 3 en de 4000. Dat houdt al automatisch in dat je veel zult moeten schakelen.

  4. Frexy says:

    Schema zoals al gezegd is, inderdaad, niet boven de 3000 toeren. En 1000 km lang dit aanhouden…

    Als is Saab9000Turbo’s uitleg wel iets gedetailleerder. Waar je allemaal niet aan moet denken. Je zou al opteren voor een digitale ‘inrij-instructeur’ die in nieuwe auto’s wordt bijgeplaatst 😉

    Jammer genoeg bestaat t niet :p

  5. JDM says:

    ik citeer graag Jurgen : HET SLECHTSTE IS TE RUSTIG RIJDEN

  6. herdewyn says:

    Pieter,
    De belangrijkste dingen zijn al gezegd en om het makkelijk voor de geest te halen: ‘rijden zoals je jezelf zou opwarmen met de fiets’.
    – Toeren maken als de motor warm is, maar gradueel opbouwen en niet de begrenzer opzoeken…
    – De motor niet te zwaar belasten, denk aan het koppel dat Ken vermeldt (cfr te grote versnelling bergop fietsen).
    – Afwisseling is het toverwoord.
    Blijkbaar gaan garages er licht over vandaag, maar het kan mijn inziens geen kwaad de ‘oude gebruiken’ in stand te houden.
    En vergeet de turbo niet te laten afkoelen na een langere of stevige rit (zeker een tip voor na de inrijperiode). Dit doe je door rustig een eindje verder ‘uit’ te rijden of de motor even stationair te laten draaien (een minuutje volstaat).
    Geniet ook van deze periode: je leert hem nu lopen, sprinten komt later wel.

  7. herdewyn says:

    Misschien nog 1 ding: vervang de eerste olie snel.
    Onderhoudsintervallen gaan vandaag vlot over de 20 000km, maar de eerste olie neemt mogelijk meer vuile deeltjes mee uit de motor (shraapsel klinkt wat overdreven). Daarom wordt de eerste keer de olie beter sneller vervangen dan in het volgend smeerschema. Vervang ook meteen de oliefilter.
    Een eerste smering na 10 000km lijkt niet overdreven (zelfs met vol synthetische olie, dit staat hier de eerste maal los van).
    Dit werd mij aangeraden door een oude automechanica leraar die nog kleppen kon stellen op het gehoor. En ik ben geneigd zo’n dino te geloven.

  8. Pieter Fret says:

    Toch grappig: de een zegt “niet onder de 3000 toeren komen” (huh?), de ander zegt “niet erboven”. Het is nog steeds redelijk verwarrend dus; maar progressief opbouwen lijkt me wel de (logische) constante in alle verhalen.

  9. Bart says:

    ik sluit me aan bij de meeste bovenstaand comentaren en voeg daar nog aan toe “niet uitlenen aan gekke vrienden”.

  10. Anthony says:

    Rustig rijden tot de motor op temperatuur is en dan gevarieerde toerentallen en snelheden. Ik laat de motor eigenlijk vaak “afzien” tijdens het inrijden.

    Nooit echt problemen gehad,en zo doen ze dat al sinds het begin van de automobiel bij mij in de familie.

  11. Rolv says:

    Weet er iemand waarom je moet inrijden? Wat zijn de parameters die je wilt beïnvloeden?

  12. dieter says:

    Hoi Makkers,

    voor de volledigheid:
    heb zelf 2X een Citroën ZX (1.9Td) van nul tot bijna 5ton en andere tot bijna 3ton gereden.
    Dagelijks een >300km waarvan vooral snelweg, maar ook veel secundaire wegen en files.
    Dus veel afwisseling in tempo.

    Ik mag zeggen: met de eerste nooit enige panne gehad, zelfs geen accu-pech ; andere 1 panne met transponder.

    Beiden steeds stipt om de 10.000km olie én alle filters vervangen.

    De eerste ging zelfs na 5ton op gps nog nét 185km/u (néé, niet bergaf) en de toenmalige Golf Tdi’tjes hadden hun werk om me bij te houden…

    Conclusie:
    1. Goed warmrijden én minuutje stationair laten afkoelen
    2. Investeren in perfect onderhoud (géén leergasten aub) loont in de toekomst
    3. Op z’n tijd ‘t beestje laten presteren met warme mekaniek is zeker niet slecht.

    Greetz,
    Dieter

  13. dieter says:

    @ Rolv: alle mechanische onderdelen zijn als deel van een geheel met elkaar verbonden ; ieder deel dient zich dus te “zetten” om dus dat geheel naar behoren te laten functioneren.

  14. Ken Divjak says:

    Bovendien zijn er op alle onderdelen altijd nog toleranties,
    zij het veel minimaler dan weleer.

    De inrijperiode dient dus ook om die imperfecties weg te werken, en dat doe je beter zoetjes dan geforceerd – tenminste als je lang met je wagen plant te rijden.

  15. dieter says:

    Btw, hoeveel mensen rijden hun auto écht “op”?

    Na hoeveel tijd wordt men met de extra kosten van slecht roderen geconfronteerd?

    De meesten worden er (mi.) helemaal niet mee geconfronteerd omdat ze hun wagen eerder weg doen.
    Ze er op zijn uitgekeken of er komen ineenst wat te veel kosten aan die mogelijk niet relevant zijn met slecht roderen maar met slijtage-onderdelen in het algemeen (remmen, distri-riem ed.) .

    De tijd dat een auto op 1ton of op 5j (mechanisch of tgv roest) volledig versleten is, hebben de meesten onder ons niet meegemaakt.

    Ik heb een dik half jaar geleden m’n Volvo S40 (’04) weggedaan omdat er na 2ton meer kosten aan kwamen dan ik ooit met m’n 2 ZX’en in 5ton en 3ton samen heb gehad.
    Op dat vlak heeft Volvo (en de dealer…) me enorm teleurgesteld. Weg met die veredelde Focus!

  16. beebeeporsche says:

    Jongens toch, hebben jullie enig idee wat er allemaal al met jullie gloednieuwe auto is gebeurd nog voor hij bij de dealer komt? Hoe randdebielen/jobstudentjes jullie auto laden en lossen van de trein in de diverse verdeelstations? Daar rijden ze uw auto vooruit met de starter als het moet! De meeste commentaren die ik hier lees, zijn geen 10 maar 20 jaar oud.

  17. car-nut says:

    @bbporsche – Ook dit laden en lossen door gekken is niet echt meer van deze tijd. Heel veel merken zetten hun wagens voor ze op transport gaan immers in een speciale modus (maximum 1.500 o/m en maximum 35 km/h)die pas door de dealer elektronisch verwijderd wordt.

  18. cbsevenfifty says:

    @car-nut – heel juist. ik heb sinds gisteren een nieuwe seat ibiza sc (de 80pk ecomotive – verrassend fijn chassis en best aardig motortje op het eerste gevoel, en voor geen geld) en de garagist vertelde me inderdaad over die transport modus. over inrijden echter geen woord. nu, na de eerste dag, merk ik wel dat er minder lui zal moeten geschakeld worden om ‘m degelijk in te rijden, wat na mijn vorige, dikke tdi, wel even aanpassen is. bedankt voor de toppic en de reacties!

  19. beebeeporsche says:

    @car-nut – Dat is inderdaad goed om weten. Inrijden is volgens mij ook helemaal niet meer van deze tijd. De auto-dealers die ik ken, reppen er inderdaad met geen woord over. Toen onze pa zijn eerst auto kocht, was dat belangrijk, en nog was de motor van zijn auto versleten na 110.000km (anno 1975). Motoren van nu kunnen zodanig veel kilometers draaien dat zelfs niemand die vandaag een spiksplinternieuwe koopt, de auto straks weg doet omdat de motor op is. Maar wel omdat er te veel andere stukken aan zullen zijn of omdat hij gewoon wat anders wil. Ik denk dat lekker warm rijden elke dag, heel wat efficiënter is.

  20. JDM says:

    Wat autodealers zeggen, is wat ze moeten zeggen…

    Lees dit: http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

    En beste Web 2.0 users, don’t be deceived by the lay-out. This is the shit! Geen veronderstelling, maar volledig onderbouwd.

  21. beebeeporsche says:

    @JDM – Ook in dit artikel wordt aangegeven dat warm rijden belangrijker is dan goed inrijden. Mijn mening blijft dezelfde: wie van jullie heeft ooit auto nieuw ingereden en is ermee blijven rijden tot de motor versleten was (en dan bedoel ik niet een kapotte koppakking of zonder water rijden)?
    De hele discussie is gewoon niet relevant en daarom wordt het niet door de dealers vermeld. Een motor gaat gewoon heel wat ton mee of ietske minder als je niet goed inrijdt, wat de juiste manier dan ook mogen zijn.
    Ben trouwens benieuwd of het prestatie verschil na het juist inrijden bij een auto ook zo groot is als bij motoren.

  22. JDM says:

    @beebeeporsche: zeer zeker!

    En voor wie niet alles wil/kan lezen een samenvatting:

    Q: What is the most common cause of engine problems ???
    A: Failure to:
    Warm the engine up completely before running it hard !!!

    Q: What is the second most common cause of engine problems ???
    A: An easy break in !!!

    Q: What’s the third most common cause of engine problems ???
    A: Not changing the oil soon enough after the engine is first run !!

  23. herdewyn says:

    Toen ik de laatste comment op het stukje over 95 of 98RON las, zag ik onderaan de link van AMT ook een artikel over indrijden: voor zij die nog een Mini of ander pril geluk moeten ‘opvoeden’:
    http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Tips-voor-inrijden-2009-1.htm

  24. JDV says:

    Rustig warm rijden, wisselende toerentallen en rustig toeren opbouwen. Na 2000 km kun je langzaam meer koppel gaan gaan gebruiken en bij 5000 olie wisselen en daarna gas erop.
    Motor moet gewoon inlopen op verschillende toerentallen. Niet te bang zijn want das ook niet goed.

    en reactie op beebeeporsche; Goed inrijden maakt het verschil tussen luie of pittige motor. Maakt niet uit of dat nou een auto, motor of iets anders betreft.

  25. chrys says:

    heren dank jullie wel, heb net een nieuwe hyundai i 20 gehaald en ik woobn tegenwoordig in griekenland en vond t erg moeilijk de instructies te volgen die ze zeiden. want ik versta toch echt 10 x beter nederlands. het is mijn eertse nieuwe auto dus ik ben blij dat ik jullie uitleg heb waar ik wat van kan leren. en mischien een vraag want ik heb een keer gehoord dat je de eertse tank stationair moet laten opgaan? ik weet me god niet wat ze4 bedoelen en of dit goed is voor de wagen. want afwisselend toeren en veel schakelen lijkt me logischer.

    • Ken Divjak says:

      Fijn dat je iets aan onze schrijfsels hebt, chrys.

      De eerste benzinetank stationair laten opdraaien lijkt me zo onzinnig als het grappig is. Want met een gemiddeld stationair benzineverbruik van 1l/uur, kan je wel een twee dagen lang 95octaan de lucht in pompen om dat gedaan te krijgen…

  26. bert says:

    roderen is nodig nieuwe stukken moeten AFKEELEN zo niet VERGLAZEN ZE bij roderen moter voorzichtig warm rijden eerste 500km niet boven 2500 opm van 500 tot 800 niet boven 3000 opm van 800 tot 1600 km gelijdelijk naar 4500 opm laten gaan vanaf 1600 tot 2500 gelijdelijk tot maximum deze waarden zijn van motor met 6000 opm MAX.Daarbij het optrekken altijd gelijdelijk gas meegeven nooit volgas snelheden afwisselend zodanig dat motor belast en ontlast wordt niet meer dan ongeveer 70 tal km in een beurt rijden voordat je de motor volledig laat afkoelen dit is mijn manier van roderen

Leave a Reply