DRIVR

BMW M3 GTS: Interview met de Bedenkers

Ze moeten het danig beu geweest zijn daar in Beieren, al dat gezaag over M-producten die niet langer voor Motorsport maar voor Marketing zouden staan. Hun antwoord is dan ook duidelijk: de BMW M3 GTS, exclusief in het oranje – voor het geval dat iemand de titanium uitlaat, 30pk sterkere V8, 165kg lichtere koets, verstelbare schocks, uitgekleed interieur, nieuw aëropakket, scherpere remmen, halve rolkooi, zespunts harnassen, lichtgewicht kuipen en plastieken achterruiten zou overzien. Leverbaar in Duitsland vanaf mei 2010 voor zo’n 115.000€ inclusief taksen. Voor alle andere details verwijzen we graag naar het interview met M-CEO Kay Segler & aërospecialiast Markus Schadow zoals opgetekend door BMW en hieronder gedestilleerd.

kayensegler

Segler & Schadow, respectievelijk M-baas en aërospecialist

Dr. Segler, BMW X5 M and BMW X6 M deviate from a number of dogmas. Turbo, all-wheel drive, automatic transmission – is this the new M?

Segler: Cars are created differently now. We clearly define our goals, derive the product properties from these and then decide which technology appears to be the best suited to the purpose.

Nonetheless, there are lots of customers who are very attached to tradition. What do you have to say to these fans?

Segler: The BMW M3 GTS which we are currently preparing in our BMW M production workshop  is a response to frequently expressed customer wishes. This M3 is even hotter: lower weight, more power – including an increase in capacity – and lots of technical details which were only previously available on the tuning market, if at all. Complex and highly individual offers are available ex works.

bmwm3gtscollage

What other features does the BMW M3 GTS offer?

Segler: We have a chassis which can be adjusted in compression and rebound, the car is fitted with a fixed caliper brake with six pistons at the front and four at the rear, and the rear silencer is made of titanium. The aerodynamics can be adjusted at the front and rear. We provide 6-point seatbelts for the racing bucket seats, a bolted roll-over protection structure is installed as is a fire extinguisher.

bmwm3gtsfrontsplitter

Mr. Schadow, at the front axle, the downforce is generated by means of a longitudinally adjustable front splitter. How does that actually work?

Schadow: Yes, we chose this solution so as to limit the everyday suitability of the vehicle as little as possible and have sufficient ground clearance in racing set-up on the Nordschleife. It works like this: while the car is moving, the pressure which builds up in front of the vehicle above the panel of the front splitter which is parallel to the ground is much greater than in the free stream of air below it. This creates a downforce. The lift force which you get in the standard BMW M3 is thus turned around.

bmwm3gtsrearspolier

And why the impressive rear wing in the BMW M3 GTS?

Schadow: The rear axle has a very important role to play in terms of drive stability. In order to be able to achieve a high level of drive stability at high speeds, we need at least as much downforce on the rear axle as on the front axle – ideally it should be significantly higher.

bmwm3gt4

Dr. Segler, did the racing M3 GT4 spark off the idea for the M3 GTS?

Segler: Partly, yes. We’ve known about fans who would like more for a long time now. There are some who would like a model which is even closer to motor racing. They want to drive the car to the race track, take part in a race and then drive home again – theoretically that is possible with the BMW M3 GTS. That’s the classic club sports idea, if you like. But collectors will also be interested in this fascinating automobile.

bmw1seriesm

What else can we expect from BMW M in the near future?

What I would most like to see is for BMW M to stay a young brand within people’s reach. This is why a product below the BMW M3 more important to me (naar alle waarschijnlijkheid een M-variant van de 1-Reeks, nvdr.) than a super sports car which is only accessible to a few. As I have already mentioned in other interviews, we are currently looking closely at the options in this area.

[Bron: M-Power.com]

Share Button

7 Responses

  1. herdewyn says:

    Een eerste zucht van opluchting! Maar er zullen meer van deze light producten nodig zijn om de XM vreetpartijen uit het recente verleden te doen vergeten.
    Zouden ze dan toch in het geniep wel eens op DRIVR kijken? Dan weten we wat ons te doen staat…

  2. Duckie 'RS says:

    Ik kan je verzekeren dat BMW AG meekijkt / leest…

  3. car-nut says:

    Als ze dan toch aan het meelezen zijn, maar meteen een lichte vorm van ontgoocheling ventileren over de te bescheiden gewichtsbesparing. Om het populistisch te stellen: 165 kilo ofte een dikke tien procent is maar een magere oogst voor 30.000 euro meerprijs.

  4. Duckie 'RS says:

    Da ‘s toch al een verbetering tegenover 100kg “winst” voor, give or take, 32K € meerprijs op een rolkooi-loze CSL…

  5. Pieter Fret says:

    Nieuwe beelden van de M3 GTS in actie:

  6. Duckie 'RS says:

    Laatste info…

    Es werden 125 Einheiten gebaut, davon 25 Rechtslenker europaweit.

    Für den deutschen Markt sind 45 GTS eingeplant, die bereits über die Vertriebe an die Händler verteilt wurden. Die entsprechenden Händler sind bereits informiert. Jedes Fzg wird mit einer Plakette mit laufender Nummer versehen. Es wird keine weiteren Fzg geben.

    Die Auslieferung beginnt ab Frühsommer 2010.

    Ausgeliefert wird der GTS mit:
    – Außenlackierung: Feuerorange uni
    – Einstellbare Aerodynamikelemente
    – Einstellbares Fahrwerk mit Uniballstützlager vorne
    – 2 Sitzer; Überrollbügel geschraubt
    – 19″ LM Räder 9,0x 19 und 10x 19 in schwarz matt mit Sportreifen
    – 6-Kolben Festsattel-Bremsanlage vorn
    – modifizierte Sport-Abgasanlage
    – M DKG mit spezifischer Abstimmung
    – Renn Schalensitze
    – 6 Punkt Gurt beigelegt
    – Feuerlöscher
    – Alcantaralenkrad
    – Radio Professional mit eingeschränktem Lautsprecherumfang(Entfall möglich)
    – Klimaautomatik (Entfall möglich)

    Fahrzeugübergabe in Garching zu 115.000,- + MwSt = 136.850,-“

Leave a Reply