DRIVR

Column: Facelifts zijn Overbodig

Kent u iemand die gelift is? En dan bedoel ik niet met de duim omhoog langs de kant van de weg, maar fysiek. Iemand die door de plastic handen van Hoeyberghs & co zijn of haar ware jeugd heeft teruggevonden. Iemand die er na het kneden, knippen, opzuigen en weer vullen opmerkelijk beter uitziet dan voordien. Ik heb uitermate hard mijn best gedaan, maar ik kan mij niemand voor de geest halen.

Renault Clio (RS)

Hetzelfde gevoel overvalt mij ook dikwijls wanneer de heren en dames van de marketing het na enkele jaren nodig achten een auto te ‘verjongen’ in afwachting van het nieuwe model. Vaak gaat het als volgt: de jongens van de staafdiagrammen zien op een donkere dag de verkoop van een model zakken. Geen nood echter, ze hadden dit voorspeld. En de oplossing ligt voor de hand: een facelift om de media weer reden tot schrijven te geven en de argeloze kopers de idee voor te spiegelen met iets nieuws te komen. Problem solved.

Of toch niet altijd? Laat mij eerst even duidelijk stellen dat ik 100% achter elke technische aanpassing sta die een auto beter maakt. Als bij de lancering LED-achterlichten nog te duur waren, maar vier jaar later de investering in zuinige en veilige diodes wel lijkt te lonen, dan is het klaar dat een constructeur dit moet doen. Er zijn honderden voorbeelden, van motorische ingrepen over lichtere materialen tot beter gevulde zitkussens. En in een enkel geval kan de koets wel eens wat kneedwerk gebruiken in een lange carrière. Maar waarom vergrijpt men zich zo vaak aan nutteloze cosmetische retouches?

FIAT Grande Punto / EVO

Iedereen die werkzaam is in het ontwerp en productie van vormstukken (een bumper bijvoorbeeld), weet wat het kost om mallen van ‘class A finish’ te maken. Je moet dus een verdomd goeie reden hebben om over een massaproduct op een dag te zeggen: “Laat ons dat lijntje hier wat veranderen”. Die verdomd goeie reden wordt dikwijls bij monde van de marketing gestaafd met de dreiging van dalende verkoopcijfers. De automobielsector staat vandaag onder zware druk en de centen zijn broodnodig op R&D. Is het dan niet een beetje lullig om ze te spenderen aan een nieuwe bumperlip?

En is de hoge investeringskost in faceliftmallen niet de beste reden om van meet af aan een tijdloos ontwerp neer te zetten dat geen halve update behoeft en niet te vervallen in de zoveelste modehype? Tijdloos hoeft niet karakterloos te zijn, integendeel: de originele 350Z, Z4 Coupé, TT, 156 en andere ‘classics’ vormen hiervan het bewijs.

Mazda RX-8

De vraag is dus niet enkel of de lift gelukt is, maar of het resultaat echt opweegt tegen de kosten (enkel een helder koplampglas in dezelfde lichtblok telt dus niet). Om mijn punt duidelijk te maken, stel ik het hier allemaal wat scherper – en er zijn zeker uitzonderingen op de regel. Maar de basis blijft: een plastische ingreep werkt meestal niet op mensen en evenmin op auto’s.

Enkele patiënten die voor de ingreep beter Pallemans-gewijs “zeg dan toch neen, Guido” hadden geroepen (aanvullen en/of schrappen wat niet past):

  • Renault Clio
  • Fiat Grande Punto
  • Mazda RX-8
  • Ford Scorpio
  • Alfa 147 & 156
  • Audi A6
  • Opel Vectra (de laatste)
  • Mercedes CLC

Mercedes Sportcoupé / CLC

En om te bewijzen dat Hoeyberghs er soms wel iets van bakt (aanvullen en/of schrappen wat niet past):

  • Audi A4 (de vorige, hoewel het origineel eigenlijk ook perfect was)
  • en ik begin het al moeilijk te krijgen om mij nog een geslaagde facelift te herinneren…

Maar fris mijn geheugen gerust op in de commentaren!

Share Button

16 Responses

  1. JDM says:

    Ford Scorpio??
    Wow, die hoort thuis in het rijtje ‘terug van weg geweest’

    Trouwens, die gefacelifte Mazda RX8 ziet er in mijn ogen echt goed uit !

  2. STxN says:

    VW Caravelle? Omdat het jammer zou zijn dat een degelijk en beproefd model in het hoekje van de showroom wordt gezet, enkel omdat hij geen herkenbare VW familiesnuit meer heeft.

  3. dave says:

    De vorige generatie 3serie, uiterlijk bleef het beperkt tot de neus maar onderhuids werdt toch het één en ander “verbeterd”

  4. Ken Divjak says:

    Waar we naar op zoek zijn,
    is een geslaagd huwelijk van een esthetische en een onderhuidse facelift.

    Neem nu de FIAT Punto Evo; mechanisch een serieuze verbetering over zijn voorganger,
    maar uiterlijk toch een stap achteruit.

    Het omgekeerde verhaal is nog couranter; veel modellen worden misschien wel knapper,
    maar verliezen door hogere comfort- en veiligheidsniveaus aan puurheid.

    Het correcte evenwicht tussen beide vinden is allesbehalve eenvoudig.

  5. dieter says:

    In de jaren 50 en 60 (toen “the sky the limit” was), ging vrijwel élk (vooral Amerikaans) model bij elke jaarwisseling onder het mes.
    De Jappen waren tot de jaren ’90 ook van die “krakken” in modelwisselingen.

    De inruilwaarden waren natuurlijk navenant…

    ;o)

  6. herdewyn says:

    Nog een “zeg dan toch neen Guido”:
    – Skoda Octavia, hoewel de technische verbeteringen wel scoren.

    En ééntje waar Hoeyberghs een nuttige bijdrage leverde:
    – de Fiat Doblo (niet echt een DRIVR, ik weet het, maar de lift loonde hier toch wel)

    Of wat denken jullie van de Saab 9-3? Missie geslaagd, lijkt mij. Saab bewijst daarentegen mijn facelift stelling des te meer met de (vorige) 9-5 ‘Dame Edna’ ogen!

  7. Wouter says:

    Ik wil de lijst van “geslaagde lifts” nog even aanvullen

    – Seat Leon/ Altea, die sinds de lift een hoogwaardiger interieur hebben, maar ook een frisser exterieur
    – Rx8 vind ik toch niet lelijk :/
    – Ford Focus (dit model heeft enorm veel mooiere lichtblokken tegenwoordig)
    – Chrysler PT Cruiser

    NEEN GUIDO
    – VW Golf VI ? (officieel nieuw model)
    – Punto evo is idd verschrikkelijk lelijk
    – Peugeot 206+
    – Mistu Colt (de zogenaamde jetfighter grille)

    Kortom, de schrijver kreeg dit idee vooral omwille van de pas gelanceerde Grande Punto evo, maar over het algemeen vind ik de rest van zijn artikel nergens over gaan.
    Ik ben geen autojournalist en/of kenner en zelfs ik kan zeker zoveel goede als slechte voorbeelden naar voor brengen, terwijl het artikel het vooral suggereert dat er hoofdzakelijk lelijke lifts rondgaan. Het zijn de goeie die je snel zou vergeten omdat ze net zoveel beter zijn dan het oude model.

  8. herdewyn says:

    @Wouter,
    Ik kreeg dit idee niet owv de Punto. Als industrieel ontwerper heb ik misschien een ‘aangeleerde afwijking’ om een nieuw model te beoordelen en ik heb al veel langer mijn bedenkingen bij facelifts. Het gaat hierbij niet zozeer om mooi of lelijk. Het is goed dat een ontwerp karakter heeft en bijgevolg voor en tegenstanders.
    Waar het om gaat is of een facelift (in de letterlijke zin) nodig is, m.a.w. of het de moeite waard is. Gezien de kosten die eraan vast hangen, vind ik vaak van niet. En dat is dus mijn punt. Een ontwerp dat van meetaf aan goed getekend is, heeft dit ook meestal niet nodig. Er zit dus meer achter dan ‘mooi of lelijk’. Maar ik kan me wel vinden in jouw ‘neen guido’s’.

  9. JDM says:

    Een bumper met lip ontwerpen kan weliswaar duur zijn, maar nog lang zo duur niet als een volledige nieuwe wagen ontwerpen. Bovendien zorgen facelifts vaak voor meer homogeniteit in het volledige gamma, met name wanneer er een nieuw model of volledig nieuwe uitgave aan toegevoegd wordt. Ik neem de RX-8 nog eens als voorbeeld: zie die lijnen in die snuit. Nu past hij weer beter samen met de nieuwe 3 en 6.
    En inderdaad, een facelift is meteen ook een goede reden om techische verbeteringen beter te verkopen met kosmetische opsmuk. Niks op tegen.

    @dieter: “De Jappen waren tot de jaren ‘90 ook van die “krakken” in modelwisselingen” : vertel eens?

  10. BertR. says:

    Als mede-ontwerper moet je toch ook beseffen dat de consument iets pas echt als iets nieuw of als een verbetering gaat beschouwen als hij het ook daadwerkelijk kan zien. Met een facelift zeggen de constructeurs: “kijk eens naar ons vernieuwd model. Het ziet er niet alleen een beetje anders uit, maar ook technisch zijn er verschillende dingen verbeterd.” Een facelift zorgt met beperkte kosten voor een up-to-date uiterlijk waarmee de aandacht getrokken kan worden, om vervolgens de technische aanpassingen te benadrukken. Dan denk ik aan de Punto Evo en de Colt.
    Daarbij niet iedereen rijdt graag met een nieuwe wagen die bij wijze van spreken al 5 jaar oud is, van model dan.

  11. dieter says:

    @ JDM: ik neem nu de eerste de beste Jap die in me opkomt: de Toyota Corolla.

    – de E9 (ts 88-92); facelift in ’90 (na 2 bescheiden jaartjes al!)
    – de E10 (ts 92-97); facelift in ’95
    – de E11 (ts 97-02) ; facelift in ’00

    Dus: met in 10jaar tijd 3 modellen en evenveel facelifts kun je wel spreken van “sterk bezig”…

    ;o)

  12. JDM says:

    Is vijf jaar niet de gemiddelde houdbaarheidsdatum, met na drie jaar een face-lift? Bij Japanners werkt het zeker zo.Is dat dan bij andere Europese merken zo verschillend? Heb er eigenlijk nooit op gelet…

  13. Wouter says:

    @herdewyn
    Ik begrijp je vraag over het kostenplaatje van de hele facelift.
    Heb er nog een beetje over lopen nadenken, en ik geloof dat veel van de facelifts ook nodig zijn om de huidige modellenlijn op elkaar af af te stemmen. Zoals bvb mazda, golf (met de golf plus, die onderhuids 100% hetz is als de vorige), de renault clio (~gemodelleerd naar megane en laguna)
    Maar dat van die punto begrijp ik zelf ook nog steeds niet :/

  14. Milly says:

    Ergste ever:

    Saab 9-5 die nu EINDELIJK vervangen is…. weer een GM misbaksel van jewelste net als de Vectra facelift.
    Die facelift moet enkel en alleen de verkoop van het model levend houden tot aan het nieuwe model zoals je zegt maar is de klant nog zo stom?
    Soms, heel soms wordt de auto er mooier door. Ik vind dat bijvoorbeeld net wél het geval bij een Audi A6 die nu wat A4 lijnen meekreeg en wat ‘jonger’ werd.

    De facelift van de laatste BMW3 is dan weer echt om mottig van te worden. Snel snel wat lijnen op de motorkap zetten, de mogelijkheid geven om van die domme led’s in uw koplampen te steken voor walgelijk veel geld en de achterlichten wat lelijker maken. Waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat die nu bijna even lelijk is als de X1 of 5-reeks GranTurismo. In dat geval: try harder. 🙂
    Of ze er de A4 mee gaan kunnen terugdringen lijkt me zeer de vraag.

    Even toch een opmerking over de Japanners om JDM wat tegemoet te komen. Japanners gaan niet echt sneller faceliften maar veranderen over het algemeen gewoon sneller volledig van model. Ze doen dus geen half werk. Nu moet ik wel zeggen dat de concurrentie hier in Europa er ook voor zorgt dat er meer druk op de ketel komt om te vernieuwen. Voor mij blijft de koning van ‘budget’ facelifts General Motors.

  15. Renny says:

    @Milly :

    Smaken verschillen juist. De meeste facelifts vind ik niet geslaagd, maar de nieuwe BMW 3-reeks vind ik de mooiste vanal. Ik vind hem nu zelfs mooier dan de nieuwe(re) A4.
    Terwijl ik vroeger (toen het huidige model op de markt kwam) de A4 veel mooier vond dan de BMW 3 reeks.

  16. Milly says:

    De gustibus et coloribus non disputandem

Leave a Reply