DRIVR

RIP: Peugeot GTI

Je hebt het zeker al in de comments gezien: Peugeot laat de hot hatches definitief varen ten voordele van premium coupés. Tot overmaat van ramp blijkt dat ook geen autoroddel maar een rechtsreeks citaat van marketingdirecteur Christian Stein zoals opgetekend door het Britse Autocar: “Het GTI-label betekent veel voor een grote groep mensen, maar het is tijd om verder te gaan”. En dat voor een constructeur die mee aan de wieg stond van de hele hatchback-gekte…

simca1100ti

Anno 1975 lanceerde Simca immers de 1100TI op basis van een compacte vijfdeurs met een 82pk sterke 1.3 in het vooronder. Terzelfder tijd werd het merk van Henri Théodore Pigozzi door Chrysler bij PSA ingelijfd waardoor de 1100TI onder de vleugels van Peugeot (en Citroën) terecht kwam  – drie jaar voor Volkswagen de Golf GTI als vermeende oervader van de hot hatches lanceerde. Peugeot voegde de ‘G’ bij de ‘TI’ en produceerde decennialang van de beste hatches die de wereld ooit gezien had, van de 205 over de 106 tot de vandaag nog altijd genietbare 306.

Midden 2007 kwam er voor het eerst een deuk in Peugeot’s GTI-schild (dat toen al omgedoopt was tot RC) zoals huistester Cedric mocht constateren: “Of de 207 RC de koning van het contemporaine hatchback-aanbod is, lijkt eerder twijfelachtig. De motor is gewillig én zuinig, de chassisafstelling bijzonder hard (doch veilig) maar net niet briljant genoeg, temeer daar het comfort er bij rustige ritjes zwaar onder lijdt. En daar doet de Clio RS veel beter.” Nog eens twee jaar later is Peugeot het beu om aan het kortste eind te trekken en richt het zijn pijlen op ‘premium coupés’ zoals de 308 RCZ die begin volgend jaar op de markt komt met pakweg 160 benzine- of diesel-pk’s. En dat zet een mens aan het denken…

peugeot308rcz

Denken over de klaarblijkelijk onstilbare honger van merken om ‘premium’ te zijn. Maar wat is dat eigenlijk, premium zijn? En kan je het überhaupt zomaar worden? Of wil Peugeot de kwaliteit en prijzen van zijn producten naar BMW-niveau tillen? Chiquere modellen op de markt brengen en tegelijkertijd toegeven dat hun huidige modellijn eerder ongeïnspireerd is? En op hetzelfde elan: doen ze er dan niet beter aan om van elk klein model een GTI-variant uit te brengen beter dan de peperdure route van één aureool-model te bewandelen?

Toegegeven: als de RCZ een succes wordt, dan denkt Stein aan een kleinere coupé onder de 308. Maar ook daar blijkt sportiviteit een wezenlijk kenmerk van ‘premium’ terwijl de GTI-badge dat al jaren goedkoper en bovendien toegankelijker aan de man bracht. Kortom: deze zet begrijpen we niet helemaal op de DRIVR-redactie – maar we hopen in alle geval dat Peugeot er zichzelf niet schaakmat mee zet.

Of we Clarkson nog ooit zo lyrisch over een Peugeot zullen horen?

Share Button

11 Responses

  1. Casper Heij says:

    De 205 GTI is nog altijd een enorme jeugdliefde. Ooit bezit ik er één. Waarom moest mijn meisje nou weer zo nodig een huis?

  2. JoepeN says:

    Alle sites roepen nu dramatisch dat er nooit meer Hot Hatches van Peugeot komen, maar als je dit leest, valt het dus wel mee:

    http://autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/archief/2009/11/peugeot_stopt_met_gtibadg/index.xml

    Kort samengevat: De Engelse importeur plakte tot op heden nog de lettertjes “GTi” achterop de snellere Peu’s (zoals de RC, of dat nu een ware hot hatch is is weer een andere discussie natuurlijk) en gaat dat nu niet meer doen. Iedereen weer gerustgesteld? :)

  3. Ken Divjak says:

    Blij dat je zo’n optimist bent, Joepe –
    maar dit is toch allesbehalve dubbelzinnige taal:

    “For us, the GTI concept is dead,” Peugeot marketing director Christian Stein told Autocar. “We will move away from hot hatches towards premium sports coupes.”

    Lijkt me toch iets meer dan een wissel van GTI naar RC
    (die trouwens al een hele tijd een feit is op het vasteland).

  4. dieter says:

    Tja, makkers… we worden er ook niet jonger op hé! ;o)

    Heimwee naar vervlogen tijden waar alleen de beste herinneringen blijven bestaan.

    Als we eerlijk zijn (en dat mag wel, zo gezellig onder mekaar) kan niemand ontkennen dat de 205 GTI’tjes werkelijk rijdende doodskisten waren.

    M’n plaatselijke peugeot-dealer heeft in die tijd 2 van z’n mekaniekers verloren in zulke GTI’s.

    Prachtige machines, maar meestal waren de berijders nog veel te groen achter hun oren om deze (amper…)105 à 130 paardjes te temmen.

    En zo waren wij toen ook, of niet?

    Verstand komt met de jaren, en de rij-ervaring ook.
    ;o)

  5. herdewyn says:

    De GTI’s van weleer waren pluimgewichten, wat goed is voor het levendige rijgedrag, maar iets minder voor de levendigheid van de inzittenden na een botsing…
    Anderzijds bewijst Renault met de uitgeklede Twingo en Clio RS (CUP) dat ook een moderne hete driedeurs best licht en amusant kan zijn en toch de nodige bescherming kan bieden.
    Rijplezier bieden bij lagere snelheden heeft volgens mij een toekomst en Peugeot mist hier de trein.

  6. ElmoTheElk says:

    Eens herdewyn, ik zie geen reden waarom er geen veilige moderne hothatch gemaakt zou kunnen worden. Het gewicht (van veiligheidsuitrusting) moet juist worden bespaard door te downsizen.

    Overigens is de laatste echt hete hatch van Peugeot al weer even geleden…

  7. Casper Heij says:

    Dieter, toegegeven, ik werd verliefd toen ik een paar jaar rondwandelde en alleen maar gaf om spoilers en stickers op auto’s, maar ik reed deze jeugdliefde pas voor het eerst op mijn 24e, 3 jaar terug. Deed niets af aan de liefde, werd alleen maar heviger.

    Onveilig of niet, ik wil er één.

  8. Peter says:

    Je kunt al aan de achternaam (Stein = steen) zien welke kant het opgaat met Peugeot, jammer.

    Peter

  9. Pieter Fret says:

    Doodjammer, want de 205 GTI is een icoon en blijft ook een van mijn droomwagens.

    De move richting premium zou ergens wel te begrijpen zijn binnen de PSA-groep, aangezien Citroën en Peugeot elkaar nu lager op de markt beconcurreren. Ware het niet dat ook Citroën de premiumladder aan het beklimmen is…

  10. dieter says:

    Er waren slechts een handvol échte Peugeot GTI’s: de 205, 309 (vooral de 16v) en de 405 (mi16). In mindere mate de 306 want de 309 was thans een pak heftiger.
    In goede en originele staat zijn deze wagens quasi onvindbaar geworden.

    Al hetgene daarna is eigenlijk een vrij flauw afkooksel van het origineel geworden.

    En Peugeot is niet het enige merk dat dit bedje ziek is ; kijk naar de VW Golf en je weet wat ik bedoel.

    De huidige “hot hatches” mogen dan wel enorm krachtig geworden zijn, vergeleken met hun oer-vaders hebben ze ook enorm veel van hun rijgevoel en beleving verloren. En dat laatste is gewoonweg álles waar het om draait in deze categorie van wagens.

    Daarom mijn voorliefde voor de al wat oudere (sportieve) wagens. Het pure rijden dus.

  11. Ken Divjak says:

    Zo gezegd, zo gedaan – Peugeot’s SR1 Roadster komt boven als driezitter hybride:

    peugeot-concepts-6110103047861600x1060

Leave a Reply