DRIVR

Techtalk: Euro 95 of Superplus 98?

Dat we bij DRIVR benzine boven diesel prefereren, is al meer dan eens gebleken. Maar wanneer we dan aan de pomp staan met onze vingers aan de groene handvaten, bekruipt ons toch vaak een knagende twijfel. Euro 95 of Superplus 98? De formidastische naamgeving van dat laatste brouwsel doet dromen van meer. Meer vermogen, meer kilometers, meer… euro’s. Inderdaad, Superplus 98 kost al snel vijf cent per liter meer dan het vertrouwde 95-octaanvocht. Verantwoord of niet?

pomp_500

Laten we eerst de verschillen tussen beide brandstoffen trachten te begrijpen. De tweespalt op de benzinemarkt vindt zijn oorsprong in de basisarchitectuur van de Ottomotor. Terwijl dieselmotoren rekenen op de zelfontbranding van het lucht-brandstofmengsel onder de hoge druk en temperatuur in de cilinder, wordt het mengsel in Otto- of benzinemotoren op het juiste moment tot ontploffing gebracht door de ontstekingsvonk van een bougie. De timing daarvan is cruciaal, want het verbrandende en dus expanderende mengsel moet de neerwaartse beweging van de zuiger extra kracht bijzetten.

Loopt de temperatuur en (vooral) de druk in een benzinemotor echter te hoog op, dan kan het gebeuren dat het lucht-benzinemengsel spontaan detoneert vóór de ontsteking. Op dat moment is de zuiger nog aan zijn opwaartse (comprimerende) beweging bezig. Het expanderende gas zal echter kracht tegenzetten en de beweging van de zuiger in de cilinder tegenwerken in plaats van versterken. Dit verschijnsel noemt men ‘pingelen’ of ‘kloppen’ en kan erg schadelijk zijn voor de motor.

Pingelen is vooral een risico in motoren met een hoge compressieverhouding, d.i. de verhouding tussen de verbrandingsruimte bij maximale compressie (bovenste dode punt in de zuigerbeweging) en de cilinderinhoud bij minimale compressie (onderste dode punt). Hoe groter het verschil tussen die twee volumes, hoe meer druk er bij compressie ontstaat in de verbrandingsruimte en hoe groter dus de kans op detonatie en pingelen.

octanebaby_5001

Daarom adviseren constructeurs soms het gebruik van Superplus 98 voor (meestal turbo-)motoren met een hoge compressieverhouding . Die is immers ‘klopvaster’ dan Euro 95, d.w.z. dat de brandstof minder gemakkelijk spontaan zal ontbranden. De ’98’ duidt hier immers op het octaangetal (niet ‘octaangehalte’); een aanduiding voor klopvastheid van brandstoffen. De gehanteerde schaal is gebaseerd op twee geijkte punten: het gemakkelijk ontbrandbare n-heptaan krijgt score 0, het moeilijk ontbrandbare iso-octaan scoort 100. Op die schaal haalt ‘normale’ Eurobenzine een octaangetal van 95, terwijl Superplus met octaangetal 98 overeen komt.

Voor sommige motoren is het gebruik van Superplus 98 dus verplicht, maar in de meeste gevallen heb je de keuze. Euro 95 is goedkoper en dus de voor de hand liggende optie, maar Superplus zou dankzij de optimale verbranding extra vermogen en een lager verbruik opleveren. Hoewel dat laatste in de praktijk doorgaans niet opweegt tegen de meerkost aan de pomp, is het vermogensvoordeel voor sportieve rijders het onderzoeken waard. En dat is precies wat Fifth Gear enkele jaren geleden gedaan heeft:

Blijkbaar zijn het vooral sportmotoren met veel pk’s en een hoge compressieverhouding die een significante vermogens- én koppelboost genieten dankzij Superplus 98. Voor (zeker atmosferische) benzines die het met minder paardjes moeten rooien, is er zelfs geen enkel effect merkbaar. Conclusie: (alleen) DRIVRs met het juiste materiaal onder de kont tanken best 98 – als de beurs het toelaat. Aan jullie de beslissing of je de lichte power boost zijn meerkost waard vindt.

Share Button

12 Responses

  1. de vlaeminck says:

    Ik denk dat het buikgevoel daarin vaak meespeelt: wij gieten 98 in onze oldtimer en de motor zou er soepeler van draaien… 😛

  2. Fantaflesdopke says:

    Voor mijn geliefde vierwieler kies ik ook steeds 98 … Om meerdere redenen, want de constructeur geeft weliswaar aan dat 95 voldoende goed is, maar het blijft een turbomotor (die gekieteld is).

    Met mijn eerste wagen (1.25i) kon ik effectief 30-40km verder rijden op 98 met een volle tank, wat destijds dus zeker een besparing bleek te zijn. Het verschil in prijs aan de pomp was toen ook nog niet zo groot natuurlijk.

  3. saab 9000 turbo says:

    heb ook al gemerkt wanneer je bij een goed merk tankt dat je verder raakt op een volle tank.
    vooral met total excellium 98

  4. herdewyn says:

    Aan iedereen die niet kan weerstaan aan de verleiding om het verschil toch eens uit te proberen: het heeft geen zin om 1 keer 98 te tanken als je voordien 95 tankte. Zoals in het filmpje gezegd wordt, ‘leert’ je auto welke benzine er meestal getankt wordt en gaat hij er van uit dat dit de volgende keer ook zo is (anti pingel detectie/klopsensor). Je moet dus even volhouden. Hoewel er veel meningen over bestaan, tank (bijna) altijd 98 omdat in het tankstation in de buurt heel weinig prijsverschil zit tussen de 2. Kijk eens op brandstofprijzen.be voor een goedkoper (merk)station in je buurt, dit loont soms echt de moeite. Maar voor diegenen die 98 puur voor minder verbruik willen (of bij uitbreiding elke ‘premium’ brandstof): de chauffeur maakt het verschil, niet de wat er in de tank zit.
    Aangezien spontane ontbranding de motor zwaar belast, meen ik dat 98 op dit vlak wel beter is, of het nu meer vermogen/koppel oplevert of niet. Ik kan op basis van eigen ervaring geen echt merkbaar verschil in prestaties voelen (dit moet je objectief op de testbank doen), hoewel ik het idee heb dat de (atmosferische) motor soepeler is en beter oppakt bij lage toeren.
    Ik ben benieuwd over de meningen op dit thema…

  5. Thibaut says:

    Ik heb ook al gehoord dat 98 ‘zuiverder’ zou zijn en uw motor zo langer zou meegaan / minder slijtage. Iemand die weet of daar iets van aan is?

  6. Pieter Fret says:

    Bij mijn weten is 98 niet zuiverder dan 95. De kwaliteit kan misschien verschillen van merk tot merk, maar binnen één merk is volgens mij het enige verschil tussen beide het octaangetal.

    De motor langer doen meegaan, dat kan dan weer wel, omdat Superplus 98 zoals vermeld in het artikel klopvaster is en dus minder aanleiding geeft tot pingelen, wat zeer belastend is voor de motor.

  7. Rosse says:

    Vergeet de additieven niet.

    95 en 98 zegt alleen iets over het octaangetal, maar niets over de additieven. Sommige (merk)pompen hebben beide bijna dezelfde additieven, alleen het octaangetal verschilt. Dit zie je meestal aan de prijs. Bij zulke pompen is het verschil tussen 95 en 98 meestal heel klein.

    Bij pompen waar het prijsverschil groot is, is meestal de 95 een pure basisbrandstof, waar de 98 wel de extra additieven heeft.

    Dus vreemd genoeg tank je bij de dure pompen best 95 (indien je auto geen 98 nodig heeft), en bij de goedkope 98 (anders heb je geen additieven).

  8. beebeeporsche says:

    Mijn broer rijdt met een eenvoudige 206 1.4 en die pingelt (garage krijgt het niet opgelost). Daarom tankt hij 98. Het pingelen is nagenoeg gestopt maar hij gaat er niet sneller van rijden 😉

  9. Ken Divjak says:

    Heel goed punt, Rosse.

    Evo heeft een tijd geleden een gelijkaardige test gedaan met Shell Optimax, en daar waren de verschillen vooral te wijten aan de additieven aldus de chemieverantwoordelijke.

    Zelfde antwoord voor Thibaut: het zijn die additieven die je motor een tikkeltje zuiverder houden, niet het octaangetal of de klopvastheid van een benzine.

  10. dieter says:

    Voor mij ook 98 ; zeker voor de Murena maar ook voor de Clio.

    Oude(re) wagens willen nog wel eens graag beginnen pingelen op 95.
    Voor diegenen die regelmatig in Nederland komen: daar is het aanbod aan 98 sinds enige tijd zeer sterk aan het teruglopen ; in sommige regio’s zelfs quasi onbestaande geworden.
    Hoogstwaarschijnlijk door de kleine vraag ernaar.

    Jammer dat Seca niet meer bestaat ; deze hadden nl 99+ en dat verschil merkte je goed.

  11. Pieter Fret says:

    Nog wat interessante info over dit onderwerp op AMT.nl: klik

    En dan vooral dit stukje:

    “Op papier is voor alle motoren 95 RON benzine voorgeschreven, ze kunnen er dus probleemloos op draaien. De praktijk is echter dat de Europese motorfabrikanten hun motoren hebben afgestemd op 98 RON. (…) Zodra Eurosuper wordt getankt stelt de pingelsensor detoneren vast en wordt het ontstekingstijdstip verlaat. Daardoor nemen de prestaties af of het verbruik toe.”

    Dat zou betekenen dat Superplus 98 voor moderne motoren (bijna) altijd beter is. Feit blijft echter wel dat het waarschijnlijk alleen een merkbaar verschil geeft bij pk-zwangere blokken…

  12. walter says:

    98 is en blijft zuiverder voor je motor

Leave a Reply