DRIVR

Lee Noble’s ‘Fenix’: Betaalbare Supercars

Lee Noble

Lee Noble, de man die het Britse merk Noble op de kaart zette alvorens het te verkopen, heeft laten weten dat hij bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe betaalbare supercar. Het nieuwe merk: “Fenix”. Meteen rijst bij u als oplettende lezer de vraag: gaat dit om een M600 in een ander jasje? Niets blijkt minder waar.

Fenix Automotive Limited zal ongetwijfeld weer huzarenstukjes leveren voor mensen die op zoek zijn naar betaalbare topprestaties. Precies datgene waar het merk Noble destijds mee begon, maar waarvan de nieuwe eigenaren inmiddels de grenzen hebben opgezocht en wellicht overschreden. Natuurlijk, de M600 is een verschrikkelijk exclusieve en snelle auto, maar moet dan ook 200.000 pond kosten.

Noble M600

Maar alle banden met het eerste kind van Noble zijn verdwenen. De auto staat volledig los van alles wat Noble bouwt. Rond deze tijd volgend jaar hoopt Lee Noble de eerste Fenix aan zijn klanten te leveren. Prijs? Rond de 75.000 pond. En dat is niet veel geld voor een sportwagen met een centraal geplaatste V8. Bedoeling is dat hij de M12 en M400 overklast. Wat inhoudt dat we kunnen rekenen op een acceleratietijd van nul naar honderd rond de 3,5 seconden en een vermogen van meer dan 425 pk. Wellicht niet zo snel als de M600, maar wel bereikbaar voor de iets minder vermogende drivr. De eerste foto’s zouden komend voorjaar verspreid worden.

Lee Noble laat verder weten dat we prestaties mogen verwachten die normaal meer dan 100.000 pond zouden kosten. En er komt volgens de Brit nog een verrassing aan die de auto zeer praktisch maakt voor zowel trackdays als dagelijks gebruik. Wat precies, dat is nog een verrassing. Maar laat nu net die combinatie van hardcore circuitactie en dagelijkse bruikbaarheid het uitgangspunt van het later zo succesvolle Noble geweest zijn. We zijn ten zeerste geïntrigeerd, meneer Noble…

Share Button

7 Responses

  1. Tom D says:

    Of een supercar nu £75k of £200k kost maakt voor mij toch niet echt veel verschil!

  2. Andries says:

    Koop een tweedehands Caterham voor pakweg een 25.000 euro, en je rijdt 99% van de baan…

  3. Casper Heij says:

    Andries, ik zou het graag doen, maar qua dagelijkse bruikbaarheid heb je natuurlijk helemaal niets aan een Caterham, en dat is wel erg belangrijk voor Lee Noble.

  4. Andries says:

    Ik geloof er niks van hardcore circuit en dagelijkse bruikbaarheid kunt ge niet optimaal combineren!
    Of ge krijgt een kappersauto…

  5. Ken Divjak says:

    Pistonheads heeft een interview met Noble, en daarin geeft hij volgende details:

    “Performance wise it’ll be a properly quick car. Less than 1200kg in full road trim and not just a track day special, you know that’s not what I want to make, it’ll have a decent interior with air conditioning. I always said I wanted to build a car with the performance of an Enzo for less than £100k, and that’s what I’ll deliver this time round.

    “And it’ll have a proper gearbox, too, not one with paddles, and there won’t be ABS either. It’s just too expensive to put anti-lock on a car that’s going to sell in such small volumes. And I’m not going to lose control of the production numbers this time.

    “I want to be involved with every car on a personal level because, in a way, that’s what the customer will be buying in to. They’ll get a part of me, as well as a car.

    Bron: http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=21038

  6. beebeeporsche says:

    tsja, allemaal goed en wel, maar dan koop je zoiets en dat gaat 4 jaar goed en dan gaat er iets kapot. En meneer Noble heeft ondertussen een ander project waarbij hij zichzelf mee verkoopt aan de klant. Of hij is ne stevige boom tegengekomen onderweg. Of…

    Wat dan?

  7. Pieter Fret says:

    Nog wat meer details:

    Er komen twee motoren: een Chevy LS3-V8 met 486 pk en een LS9-V8 (uit de Corvette ZR1) met 647 pk. De eerste is in de UK beschikbaar voor slechts £75.000 (€83.473). De snelste staat dan weer in minder dan 7 seconden aan 160 km/h en heeft een top rond de 320 km/h.

    En meteen ook de eerste officiële foto’s:

    Fenix

    Fenix

    [Bron: CAR Magazine]

Leave a Reply