DRIVR

Wie moet de Top Gear-Constructeurstitel winnen?

Recent onderzoek wees uit dat zomaar even 67% van de Britten geld zou spenderen aan een digitale column van Jeremy Clarkson. Niet aan politieke opiniestukken, economische onderzoeken of overvloedig tabloidnieuws – maar aan een subjectieve review van een auto. Wanneer de auteur van die gegeerde teksten daarenboven een boeiende octaanvraag de ether in stuurt, is DRIVR er als de kippen bij om de Top Gear-held een handje toe te steken…

jeremywantsyourvote

In een notendop: Clarkson & Co. plannen een topic over de constructeur die het grootste aantal schitterende wagens op zijn actief heeft. Top Gear kennende gaat het daarbij niet om auto’s die lang meegaan zoals Toyota’s of Honda’s, maar om genietbare vierwielers die elke rit tot een rijfestijn promoveren. “Great Cars” dus, en dat hoeven niet altijd de Ferrari’s of Porsches van deze wereld te zijn. Evenmin one-hit-wonders als DeLorean trouwens.

Wie de tweede aflevering gisteravond gezien heeft, weet ook dat de chauvinistische Britten een boon hebben voor Ford. En daar valt gezien de Model T, RS-generaties en contemporaine modellen zeker een lans voor te breken. Maar wat met de rommel die de Blauwe Ovaal in de jaren ’80 commercialiseerde? Clarkson zei het zelf tegen de Star in a Reasonably Priced Car: “A Ford Orion? What were you thinking, man!?”. Nog gezwegen van de Scorpio’s, Galaxy’s en alle Amerikaanse varianten die iedereen ondertussen verdrongen heeft.

Neen, als ik één constructeur mag nomineren die met de Top Gear-eer gaat lopen – dan is het BMW. Sinds Audi niet meer exclusief voor cocks maar over de hele lijn begeerlijke, relatief betaalbare, goed gebouwde en bovenal heerlijk sturende machines. Sterker nog: nu ik er zo over nadenk, kan ik geen enkele BMW verzinnen die ik niet cadeaugewijs in ontvangst zou willen nemen – van een Isetta over een 323i tot een nieuwe 1-Reeks.

Maar spreek mij daar gerust in tegen!

Share Button

23 Responses

  1. car-nut says:

    Ik kan het ergens wel eens zijn met je keuze voor BMW natuurlijk (het bloed kruipt…), maar ik kan je ook zeker één model aan de hand doen dat je eindeloos zal frustreren: 520i – gene cadeau zulle!

  2. Milly says:

    Oei Djivy, die 520i is nochtans een model dat u vroeger veel voldoening wist te schenken….
    Inclusief oranje asbak 🙂

  3. Anthony says:

    Fiat.

  4. Anthony says:

    en alfa

  5. Ken Divjak says:

    Als Alfist in hart (en BMW-liefhebber in nieren) dacht ik natuurlijk ook meteen aan de Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Maar laat ons eerljk zijn; de meeste Alfa’s scoren emotioneel enorm hoog, maar rein objectief zijn ze zelden vijf sterren waard. Niet meteen de omschrijving “Great Cars” dus, al zaten die er zeker tussen.

    Anthony’s stel voor FIAT begrijp ik niet helemaal (daarvoor spelen er teveel Croma-horrorverhalen door mijn hoofd) – maar de E34 5-reeks “geen cadeau” noemen, daar ben ik het niet mee eens. De gefacelifte versie die jaren bij ons in de garage stond, was een feilloze en bovendien genietbare 150pk’er waar nooit niks aan gescheeld heeft.

    Tenzij misschien die oranje Ernte 23-assebak die erin verzeild was geraakt…;)

  6. Anthony says:

    Ik heb bepaalde auto’s van de afgelopen (10-20) jaren bewust weggedacht, maar hetzelfde geld voor alfa of voor zowat elke andere producent.
    Het ding met fiat is dat ze doorheen hun geschiedenis heel leuke autotjes hebben gebouwd, vaak met leuk weggedrag en heel goed bruikbaar.

    De keuze voor BMW kan ik best wel begrijpen, maar ik vind design van oude bmw’s niet altijd even mooi.

  7. herdewyn says:

    @Mr Divjak,
    Wij hadden vroeger thuis ook zo’n oude E34 met de kleinste zes in lijn. En neen, snel kon je die niet noemen, maar wel zijdezacht, comfortabel en oerdegelijk. Ook vandaag is zo’n oude vijf nog een statige verschijning.
    Het begon bij mij (zeer) lang geleden, toen er nog geen gsms bestonden en ik zo’n 10 jaar was. Ik kreeg mijn eerste donkergrijze brochures van BMW met de E23,24,28 en E30. Een microbe die je op die leeftijd opdoet, gaat niet zomaar weg…
    Ik stem dus voor de Beiers!
    (hoewel Alfa mijn sympathie geniet en Lotus toch ook zijn merites heeft)

  8. Ken Divjak says:

    Zwijg mij van brochures!

    De allereerste die ik mij herinner, was van een pikzwarte E28 M5 (je weet wel, die we voor onze reportage zoeken…) en inderdaad – dat laat je nooit meer los.

    Dus beste lezerschap: wie onderbouwt hier een case voor een andere constructeur als BMW?

  9. Milly says:

    @Djivy: ik treed u bij wat Alfa betreft. Sinds de GM inmenging bij Alfa is het merk verworden tot een marketingproduct. Te zwaar, de T-sparks weg, de V6 op stal… Vroeger waren Alfa’s licht, wendbaar en hadden ze een geweldige motor en sound. Toen kon je gerust naast een Beemer gaan staan. Dat moet je nu niet meer doen vrees ik.

    BMW: wat “Freude am Fahren” betreft inderdaad een referentie. Maar de X6, de vreselijke 5 GranTurismo en de walgelijke X1 gooien tegenwoordig flink wat roet in het eten hoor.

    Waar blijft het pleidooi van onze JDM voor Honda?

  10. JDM says:

    Sorry, geen tijd om te schrijven! Ga nu terug gaan rijden in mijn Honda! 😀 Kan niet zonder.

  11. car-nut says:

    @Djivy & Herdewyn: ik bedoel natuurlijk wel de 520i van vandaag met zijn ongeïnspireerde viercilinder. E34 520i is volgens mij een van de all-time-greats van het merk. Deze motor heeft het niet voor niets ooit tot International Engine of the Year geschopt op hoogbejaarde leeftijd. Wat Top Gear betreft, vind ik het nogal moeilijk om voor een bepaald merk een lans te breken. Hoe kan je een veelbouwer als BMW nu gaan vergelijken met niche-constructeurs à la Zonda, Wiesmann, Ariel, Lamborghini of zelfs Lotus?

  12. Duckie 'RS says:

    Exactly what I was thinking…

    BMW wordt trouwens wel vaker vernoemd bij “the International Engine of the Year”.

    Of die titel dan ook het recht geeft op de connotatie “Great Car” durf ‘k te betwijfelen…
    (maar toch… gni)

  13. fastflupke says:

    Inderdaad erg moeilijk om bepaalde constructeurs met elkaar te gaan vergelijken, laat staan een keuze te maken …

    Als we het “realistisch en bereikbaar” dienen te houden vrees ik toch te kiezen voor het Beiers Merk … Ik moet zeggen dat men daar toch over de gehele lijn een wagen neer te zetten die de chauffeur rijplezier en verbondenheid met z’n wagen geeft … BMW it is … (for me)

  14. BertR. says:

    Ik denk dat de chauvinistische Britten voor een Brits merk kiezen. Lotus en Aston Martin kunnen me wel bekoren. Daarbij, een BMW laat me vrijwel koud.

  15. Pieter Fret says:

    Hoewel ze inderdaad ook wat miskleunen geproduceerd hebben, denk ik dat je bij een vraag als deze toch niet om Ferrari heen kan – hoe cliché het ook mag klinken.

    De 250 GTO, 288 GTO, F40, F355, 360 Stradale, Enzo, 430 (Scuderia) en 599 GTB zijn allen fantastische wagens. Eigenlijk kan je zelfs alle moderne Ferrari’s ‘Great Cars’ noemen – afgezien van de styling misschien. Maar da’s in dat opzicht minder belangrijk, toch? En anders valt BMW sowieso al af… 😛

  16. car-nut says:

    @Pieter – Je legt het probleem perfect bloot. Ik vind de compromis-auto’s van een fantastische massaproducent niet echt vergelijkbaar met de fantastische auto’s van een compromisloze “specialist”.

  17. Anthony says:

    Wat mij opvalt, is dat ‘great cars’ vaak niet aan een merk zijn verbonden, maar aan een persoon. (Gorden Murray, Giotto Bizzarrini, Collin Chapman…)

  18. fantaflesdopke says:

    Als fervent fan voel ik mij geroepen ook mijn duit in het zakje te doen: FORD!

    Los van de wagens die ze gemaakt hebben, kunnen ze alvast trots zijn over het ontwikkelen van de eerste lopende band voor autoproductie.

    Om te beginnen met de Europese afdeling:
    Fiesta: een vaste waarde bij de mini’s, met de legendarische RS Turbo en tot voor kort de ST als supermini.
    Capri & Taunus (Coupé): vette bakken uit de goede oude tijd!
    Escort & Sierra: niet de mooiste ontwerpen, maar in Cosworth-uitvoering zo gegeerd … en nog steeds trouwens!
    Focus: ST’s en RS’en die menig hart sneller doen slaan.

    Amerikaanse afdeling:
    Ford GT40!! Say no more, Ferrari-basher in de jaren ’60,
    die een knappe remake kreeg als Ford GT.
    F-150 (en groter) pick-up: typisch USA, groot en lomp, maar moest het hier niet zo fiscaal afgestraft worden, meteen …
    Mustang: opnieuw, say no more! Al bijna 50 jaar (?) een karaktervol schepsel.

    Australië:
    Falcon! Grrr, V8-power …

    En dan natuurlijk de race-historiek waarmee Ford zo bekend is geraakt. Rally, F1, Nascar, Endurance, Touringcar,

  19. TomD says:

    Ik zou bijna geneigd zijn om TVR te zeggen.

  20. pieterp says:

    Porsche lijkt me een prima keuze.

  21. Hesp says:

    Jaguar? Of moet een ‘great car’ ook technisch perfect zijn?

  22. Anthony says:

    Voor al wie wil weten hoe het echt ging met de stratos:
    http://www.stratossupersite.com/forum/showthread.php?t=7683

  23. Pieter Fret says:

    Tja, iedereen weet dat Top Gear gescript is he. Alleen spijtig inderdaad voor de eigenaar en makers van die kitcar-Stratos dat ze met opzet doen alsof het een slechte wagen is.

    Wat ik ook wel interessant vond ik die tekst: “Then this week’s Stig driver came round (Andy something, I think)” … Zou me niet verbazen mocht het om drievoudig WTCC-kampioen Andy Priaulx gaan.

    De speculaties kunnen weer beginnen! 🙂

Leave a Reply