DRIVR

Column: Saab – Het Einde in Zicht?

saab_logo1 Koenigsegg heeft de stekker uit de overname van Saab getrokken. De Zweedse supercarbouwer wil verder geen mededelingen doen over het hoe en waarom, maar één ding is zeker: de tijdsgeest was een belangrijke factor. De economie verkeert nog steeds niet in de best denkbare staat en Saab-dealerschappen vallen dan ook met bosjes om…

Heeft Koenigsegg te veel hooi op zijn vork genomen met de overname van Saab? Hebben ze het tijdrovende proces onderschat? Konden ze toch niet genoeg geld bij elkaar brengen? Koenigsegg mag het weten. Feit is: Saab staat wederom op het randje van de afgrond. En dit keer in een nog slechtere conditie. De Zweedse overheid werd genoemd als mogelijke koper, maar zij hebben inmiddels laten weten dat nationalisering van het merk geen optie is. Wel doen ze er alles aan om Saab naar een nieuwe overname te begeleiden en in leven te houden.

Saab lijkt de strijd ondertussen verloren te hebben met aartsrivalen als Volvo, Audi, BMW en Mercedes. Premium is in. Sportiviteit is in. Een degelijk imago is in. Onveilige auto’s bestaan niet meer, en dus is het vroeger zo belangrijke veiligheidsaspect van een Zweeds merk niet meer doorslaggevend. Waar Volvo slim heeft ingespeeld op de veranderende markt door zichzelf een betaalbaar, veilig en premium karakter aan te meten heeft Saab te lang vastgehouden aan haar eigenzinnige imago. Als we Saab iets moeten verwijten, dan is dat enerzijds dat laatste en anderzijds de niet altijd even productieve samenwerking met het Opel van de afgelopen 15 jaar. Daarnaast helpt het ook niet als je het ene na het andere hete concept lanceert waarvan nooit iets in productiemodellen terug te vinden is.

saab_9-x_air

Verwar de overname van Saab overigens niet met die van Opel. Opel werd uiteindelijk niet verkocht omdat de verkopende partij – moederbedrijf GM – zich terugtrok. De reden was simpel: GM kon zich niet veroorloven haar positie op de Europese markt te verliezen. Een wezenlijk verschil met de overname van Saab, waaruit de kopende partij – Koenigsegg – zich nu heeft teruggetrokken. Moederbedrijf GM kan Saab echter missen als kiespijn. Het is een relatief klein merk binnen de groep, gepositioneerd als premium concurrent van de grote Duitse merken. Enig verschil: Saab verkoopt véél minder dan de concurrentie en heeft GM alleen maar geld gekost. Reken er dus maar niet op dat GM haar best zal doen om Saab te behouden. Als ze er van af kunnen, dan liever vandaag dan morgen.

De cijfers liegen ook niet – Saab is niet bepaald een succesvol merk geweest de afgelopen jaren. Welke koper heeft daar belang bij? Eén mogelijkheid zou zijn dat een Aziatische speler voet aan de grond wil krijgen in Europa en zich als koper presenteert. Dat was al eerder het geval, toen Beijing Auto Industry zich aandiende als geïnteresseerd. Die is toen afgewezen omdat de voorkeur uitging naar het Zweedse Koenigsegg. Het is nog maar de vraag of zij alsnog bereid zijn Saab te kopen. Komt daar nog bij dat de Aziatische spelers eigenlijk alleen maar belang hebben bij de merknaam, know-how en eventueel de productie-faciliteiten op Europese grond. En dat zijn stuk voor stuk zaken die een pak goedkoper zijn als ze worden aangekocht ná een faillissement.

2006-saab-aero-x

Er breken dus spannende tijden aan voor de liefhebbers van Saab. Het zou zonde zijn als een merk met zo veel karakter en geschiedenis zou verdwijnen maar feit is wel dat het Saab niet makkelijker is gemaakt door het afhakende Koenigsegg. Het merk is inmiddels nog minder waard en voor het moraal is een afgeketste deal nooit goed. Laten we hopen dat Saab nog te redden is. En dat ze dan eindelijk inzien dat ze de heerlijke concept cars moeten vertalen naar straatauto’s.

Share Button

8 Responses

  1. saab 9000 turbo says:

    Binnen een paar dagen komen de SAAB-rescue stickers uit holland aan bij mij thuis.
    Heb er 10 besteld dus als je er één wil hebben krikkie71@hotmail.com
    stuur ze op, je moet alleen de postzegel betalen 😉

    http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=56482&postdays=0&postorder=asc&start=15

    zo zien ze er uit
    save saab

  2. herdewyn says:

    SAAB: eigenwijs, innovatief, degelijk, cool understatement en banden met de vliegtuigindustrie.
    Dit zijn eigenschappen die default succes moeten opleveren en waarbij menig constructeur groen wordt van jaloezie.
    En zo’n karakterkop zou van het toneel verdwijnen?
    SAAB (en bij uitbreiding alle auto)liefhebbers, architecten en kunstenaars: kom op voor de goede zaak en trek in stoet naar Trollhättan!

  3. dieter says:

    Hoi Makkers,

    deze situatie heeft Saab alleen aan zichzelf te danken en Saab mag mi. niemand met de beschuldigende vinger wijzen.

    No offence aan Herdewyn, maar het enige wat Saab is geweest na het (gedwongen) huwelijk met GM is KOPPIG!

    De andere zaken als “eigenwijs, innovatief” enz. zijn de goede herinneringen aan een lang verleden.

    Jammer, maar door halstarrigheid en koppigheid gaan de meeste bedrijven de fles op.

    En mogelijk ook Saab…

    Hopelijk dat de Chinezen dezelfde toer opgaan als ze bij Rover hebben gedaan ; dat zal het enigste sprankeltje hoop zijn.

  4. Ken Divjak says:

    Volgens Autoweek.nl zijn er twee mogelijke overnemers:

    De eerste is de Amerikaanse zakenbank Merbanco. Dat bedrijf behoorde al eerder tot de bieders voordat Saab aan Koenigsegg werd toegewezen. Christopher Johnson staat aan het hoofd van Merbanco en is een Saab-liefhebber. Zijn vader is de stichter van AGCO, een bedrijf dat is gespecialiseerd in reorganisaties. Eerder werd het landbouwvoertuigenmerk Massey Ferguson door hem gered.

    De andere partij is het Chinese BAIC. Dat was al betrokken bij de overname van Saab door Koenigsegg. Volgens de Zweedse krant Götheborgs Posten is dit bedrijf ook verantwoordelijk voor het mislopen van de deal. Aanvankelijk stelde het bedrijf zich op als geldschieter, maar in de loop van de tijd werden de Chinezen steeds veeleisender.

    Volgens GM raakten hiermee de afspraken over de intellectuele rechten van Saab in het geding. Koenigsegg werd daardoor steeds meer een intermediair tussen BAIC en GM, waarop de deal is afgeketst. De kleine Zweedse sportautobouwer had immers beperkte tijd om het businessmodel voor Saab in te zetten en dat raakte door het gekrakeel tussen de Amerikanen en de Chinezen in het gedrang. Daarop is de overname stopgezet. BAIC probeert nu op eigen gelegenheid Saab over te nemen. [Bron: Autoweek]

  5. Frexy says:

    Waarom worden saabs steeds vergeleken met kunstenaar- en architectenauto’s?

  6. herdewyn says:

    Dat SAAB koppig is, valt niet te ontkennen en zal hen inderdaad de laatste jaren al meer kwaad dan goed gedaan hebben onder de stijve vleugels van GM.
    Blijkbaar kunnen de Zweden niet zo goed aarden in een situatie waar ze niet zelf hun (eigenwijze) beslissingen kunnen nemen.
    Dat SAAB de keuze van de architect en de kunstenaar is, is een huizenhoog cliché (dat misschien ook meer het verleden dan het heden weerspiegelt), maar het wordt toch vaak bevestigd.
    Hoe dan ook, SAAB heeft een plaats op de markt en ik hoop echt dat dit zo blijft, ook al ben ik geen architect of SAAB rijder…

  7. Frexy says:

    Ben wel architect en heb geen SAAB (moet in hoofdletters blijkbaar =), maar zie ze ook niet graag verdwijnen. Ik vond hun conceptauto’s heerlijk. Ze hadden best mogen uitkomen met zelfs maar een aantal van zulke stijlkenmerken.
    Het had een statement mogen zijn naar buiten toe en misschien (waarschijnlijk) meer klanten aangetrokken. Beetje zoals Honda gedaan heeft met de Euro Civic.

    Ergens denk ik dat t toch ook deels GM’s fout is, SAAB was nu eenmaal niet meteen hun belangrijkste aandachtpunt. Shame.

  8. Stijn says:

    Ach nee 🙁 De Hollanders van Spyker moeten hun beurskoers wat opkrikken…

    http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2009/12/spyker_wil_saab_overnemen.html

Leave a Reply