DRIVR

Gastbijdrage: Preview – BMW M3 GTS

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Donderdag 26 november begint als elke andere, zij het niet dat de dagindeling er vandaag veel aanlokkelijker uit ziet dan gewoonlijk. Voortgaand op een uitnodiging van BMW M word ik namelijk verbindlich in de Daimlerstraße van Garching bij Munchen verwacht. De melding dat we zeker niet te vroeg mogen zijn (de M3 GTS zou nog op terugweg van Valencia zijn), maakt dat ik dadelijk plannen smeed om mijn aan het concept verwante berline zijn laatste ‘Ringmeters van 2009 te laten rijden. Tijd voor een reisverslag met Beierse inslag.

gastbijdragebmwm3gts11

Een halve tank en een plasbeurt later blijk ik – buiten het goede gezelschap van een E92 M3 en een E34 M5 – de Nordschleife voor mezelf te hebben. Daar daagt het nog maar eens dat teveel DRIVRs zich laten wijsmaken dat een Doppelkupplungsgetriebe afbreuk zou doen aan de rijsensaties van een M3. Want net door die naadloze gangwissels blijft het chassis veel rustiger; iets wat je op een tolweg omzoomd door twee grasperkjes en peperdure vangrails echt wel leert appreciëren. Of de GTS hier écht anders zou aanvoelen?

gastbijdragebmwm3gts1

De aangekondigde modificaties ken ik ondertussen uit mijn hoofd, maar gaat het oranje gevaarte eenzelfde coup de coeur zijn als de E46 CSL van weleer? Nog eens 550km en een tankbeurt later (de S65 V8 gaat nooit een zuinigheidswonder zijn) bevinden we ons in de M-studio van Garching waar temidden een zwarte E30 Sport Evo, een Frozen Grey M6 Competition Limited Edition, een grijze CSL en een zilveren V8 GTR een bekend silhouette van onder zijn cover prijkt. Fototoestellen worden bovengehaald en … meteen in beslag genomen wegens een absoluut verbod op beelden. Bummer! Er staat hier nochtans (bijna) niets onbekends!?

Het verplichte (en ons grotendeels bekende) promofilmpje door Hollywood’s finest laat niet op zich wachten, maar toch blijven mijn ogen gefixeerd op M-baas Kay Segler die naast de E92 heeft postgevat. Bij het wegebben van de laatse tonen gaat het doek er abrupt af en kunnen we hem dan eindelijk in full orangeness aanschouwen. Het applaus gaat over in een paar duizend omwentelingen van de uitgeboorde V8 die de hal doen zinderen. Helemaal geweldig, maar ik ben blij dat het mijn bolide niet aangedaan wordt…

Na de nodige betogen (waar ik als enige element uit onthoud dat het grootse dilemma bij de E30 Sport Evo de kleurkeuze van de rode bumperstriping was), krijgen we de kans de trackspecial te keuren en de Produktspezialisten aan de tand te voelen. Die weten ons te vertellen dat er volgend voorjaar in eerste instantie een tiental exemplaren voor homologatie gebouwd worden, om nadien naar rato van tien per maand in München geassembleerd te worden. De motoren blijven uit Regensburg komen. De nadruk wordt – naast de gekende performance-enhancements zoals motor, bredere velgen, performantere zeszuigerremklauwen (waar we een overschilderd Brembo-logo op ontwaren) en in your face-vleugel – vooral gelegd op het afstellen van KW’s Gewindefahrwerk, versnellingsbak en rijhulpsystemen. “Gemakkelijker te rijden dan een gewone M3”, krijgen we ook te horen, maar officiële bestelmogelijkheden blijken er nog niet.

gastbijdragebmwm3gts2

Iets doet me vermoeden dat ze er bij BMW niet helemaal gerust in zijn als ik het P-woord in de mond neem. Respons: “Uiteraard doelen we op de GT3-adepten, maar het is een niche van de M-niche.” Tijdens ons gekeuvel blijkt verder dat één van de twee vrijdagse viewings gecancelled is. Of de initiële respons dan toch niet zo overweldigend was? Het lijkt mij nochtans een meer dan levensvatbaar beestje. Als afsluiter worden we naar de uitgang gechauffeerd in een Individual-X5, waarschijnlijk om te vermijden dat we te lang bij de schijnbaar achteloos achtergelaten Anniversary-M5 zouden blijven drentelen. Maar rijden (of gereden worden) met de GTS zit er allesbehalve in.

gastbijdragebmwm3gts4

Tijdens de rit huiswaarts kan ik het dan ook niet laten om langs Zuffenhausen te passeren. Voornamelijk om het Porsche-museum te bezichtigen, maar ook om mijn huidige trouw aan het merk met de propeller te testen (place your bets now!). Benieuwd wanneer ik de eerste productieversie van de GTS op de ‘Ring tegenkom én of ze me van intentie doet veranderen…

En nog wat rondom ‘snaps’ van deze Roadtrip…

gastbijdragebmwm3gts10

gastbijdragebmwm3gts8

gastbijdragebmwm3gts15

gastbijdragebmwm3gts16

gastbijdragebmwm3gts7

gastbijdragebmwm3gts12

gastbijdragebmwm3gts13

gastbijdragebmwm3gts6

gastbijdragebmwm3gts14

gastbijdragebmwm3gts5

[Foto’s: Duckie ‘RS]

Share Button

6 Responses

  1. Fastflupke says:

    Very nice Duckie …

    Knap relaas van een bekende trip 😉

    EDIT KD: Ik vroeg mij al af wie hij daar op sleeptouw had…;)

    l1000659

  2. Charlo says:

    Al bij al nogal een flauwe voorstelling. Moet ge daar zover voor bollen? Al chance dat ge nog wat Ring en Zuffenhausen hebt kunnen meepikken…

  3. herdewyn says:

    Dat was een fijne dagbesteding DRS, jammer dat de kriek op de taart ontbrak.
    Ergens in het midden van de fotoreeks wordt één van de bestaansredenen van de M derivaten haarfijn verwoord:
    “Lack of charisma can be fatal”
    Daar kan het bij de GTS alvast niet aan liggen!

  4. Denis says:

    “Born on the track to live in the streets”

    Straffe slogan als men net de F1 langs een klein achterpoortje heeft verlaten onder voorwendsel dat racing niet bij het umweltfreundliche imago van merk past …!

  5. Triple B says:

    Leuk verslag Duckie!
    Maar de ‘live’ versie met meer foto’s bij een aperitief was nog leuker… 🙂

  6. Duckie 'RS says:

    BMW heeft de laatste hand gelegd aan een Performance / Competition Pack voor de gewone M3, gebaseerd op GTS-stuff.

    Introductie binnenkort!

Leave a Reply