DRIVR

Mazda2 MPS & Ford Fiesta ST in aantocht?

Begin 2008 noteerde ik het volgende in de rijtest van de Mazda2 1.5: “‘Sport’ staat bij de Japanse nummer vijf voor het uitrustingsniveau beter dan ultiem rijplezier, want daarvoor hanteren ze het MPS-acroniem (Mazda Performance Series) dat zijn opwachting hopelijk op de driedeurs maakt. Tenminste als Mark Cameron er iets aan te zeggen heeft; de Britse marketingdirecteur loopt als een gek te lobbyen voor zo’n MPS-derivaat hoewel Mazda officieel geen plannen in die richting heeft.” Twee jaar later prijkt er nog altijd geen MPS-badge op de kont van de 2, maar plaagt Mazda op het Salon van LA wel met de 2Evil Special Concept – marketingspeak voor de MazdaSpeed 2.

mazda2mps

In se geeft Mazda met de 2Evil toe dat zijn stadsgamma een chronisch gebrek aan een sportiviteit heeft. Mocht dat in toekomst rechtgezet worden, dan is dit concept  met zijn H&R-verlagingskit, nieuwe aëro-onderdelen, Magna-uitlaat en 17-duimers een stijlrichting die het designteam zou kunnen bewandelen. Wie het zich trouwens afvraagt waar die ’55’-bestickering voor staat: dat is het startnummer van de 787B Le Mansracer die het goud – als enige Japanner ooit – anno 1991 in de 24-uursrace opstreek. Ietwat vreemd voor zo’n high performance stijlstudie is dat er met geen woord over de motor gerept wordt. Waarschijnlijk omdat het vooronder van dit showmodel zo leeg is als de zakken van Saab…

fordfiestaracing

Het mag dan ook niet verwonderen dat de – aan de Mazda2 verwante – Ford Fiesta in LA dezelfde trukendoos opentrekt. Net als de 2 ontbreekt het de Fiesta ook aan een aureoolmodel, wat Ford stimuleerde om zijn racingdivisie op de populaire stadsmus los te laten. Resultaat: cold-air intake en cat-back sportuitlaat, Ford Racing ophanging, multispaaks velgen en Brembo-remmen. Eenvoudige modificaties die aan de (in Engeland officiële) Mountune-versie doen denken, maar nog steeds ruimte laten voor een echte ST met turbokracht.

Kortom: hoewel de respectieve sportversies er nog niet zijn, getuigen beide concepts wel van het besef dat zowel de 2 als de Fiesta voor sportieve verbetering vatbaar zijn. En nu Ford’s kleinste ook in Amerika verkocht wordt (net als de 2), zou de DRIVR-ontwikkeling van beide wel eens in stroomversnelling kunnen komen. Athans, daar zetten we onze schoen dit weekend graag voor.

Share Button

Leave a Reply