DRIVR

DRIVR-MPV: Toyota’s “Space Oddity” Previa

We schrijven 1990. De Muur is net gevallen, Vatanen wint Parijs-Dakar, Bush en Saddam hebben ruzie en Citroën stopt met de productie van de 2CV. Interessant, maar klein bier vergeleken met wat Toyota dat jaar op de proppen komt: de Previa. De eerste Space Invaders waren al geland: Renault en Chrysler lanceerden enkele jaren voordien de Espace en de Voyager en ook Pontiac was Toyota te snel af met de Trans Sport. Maar hoewel deze drie ruimtewonderen hun tijd lichtjaren vooruit waren, was het Toyota die de ultieme People Carrier bouwde. Voor jullie DRIVRs massaal afhaken bij de term Multi Purpose Vehicle, lees misschien toch eerst even het volgende.

Toyota gaf de ingenieurs carte blanche en dat had zo zijn gevolgen. Waarschijnlijk hebben ze de baas verdoofd met een kan saké en vervolgens zijn hand vastgehouden bij het ondertekenen van het ontwerpvoorstel: een MPV met een centraal gelegen motor en achterwielaandrijving! Toen de arme man wakker werd, was het te laat. De Enterprise, made by Toyota was ready for take-off.

drivr3-7

Zonder het goed en wel te beseffen, maakte Toyota de blauwdruk voor een echte DRIVR MPV. Want wat de ingenieurs toen uit hun mouw schudden, is ook vandaag nog een sterk staaltje. Kosten noch moeite werden gespaard om simpelweg de best mogelijke oplossing te vinden en niet louter de economisch meest haalbare. Om meer ruimte te creëeren in het interieur en de passagiers zo ver mogelijk naar voor te plaatsen, werd de motor 75 graden gekanteld en achter de vooras (onder de voorstoelen) gelepeld! Als kers op de (space)cake werden de wielen Minigewijs op de vier hoeken geplaatst. Dit alles leverde niet alleen een lange vlakke vloer op, maar ook een perfecte gewichtsverdeling over de assen én een lager zwaartepunt. Via een luik in de vloer kon men de motor bereiken en alle randorganen, zoals de alternator, de radiator, de servopomp etc, vonden een plaats onder de ‘motorkap’.

toyotaprevia2

Akkoord, met een vermogen van 135pk voor ongeveer 1700kg was de 2.4 viercilinder niet in staat om de DRIVR-belofte volledig waar te maken. Maar buiten Europa kon een supercharger besteld worden die de cavalerie met 25 paarden uitbreidde en voor meer armkracht zorgde. Zelfs vierwielaandrijving was verkrijgbaar voor trektochten in Deep Space. Dat je met dit ruimteschip geen ecomarathon ging winnen, is wel duidelijk, ook al compenseerden veel klanten deze handicap door over te schakelen op LPG wat de betrouwbare krachtbon trouwens perfect verteerde.

toyotaprevia3

Gezeten in de Captain (Kirk) Chairs had je een fantastisch zicht op de wereld onder jou en op een dashboard dat niet zou misstaan hebben in de echte Enterprise. En dankzij de twee grote panoramische daken kon je de andere planeten in het melkwegstelsel zien. Door de lay-out van de aandrijving en het lage zwaartepunt kon de ophanging soepel gehouden worden, waardoor de Previa in alle zachtheid over de weg zoefde.

toyotaprevia4

De hoge productiekosten van het eigenzinnige ontwerp en de beperkingen om dezelfde basis met andere modellen te delen, deden Toyota zeven jaar later besluiten om terug te keren naar planeet Aarde en iets conventionelers te ontwikkelen met voorwielaandrijving en de motor voorin. Jammer. Vandaag wagen constructeurs zich immers niet meer buiten de dampkring en ontstaan MPV’s meestal op basis van een normaal chassis om de kosten te beperken. De DRIVR lay-out van de Previa is helaas verdwenen voor een finale lift-off: check ignition and may God’s love be with you.

En nu de hamvraag: wie kent er nog een MPV met de rijdersgenen?

Share Button

17 Responses

  1. BertR. says:

    De Renault Mégane Scenic RX4 is een MPV die beter dan andere MPV’s geschikt is om off-road te gaan.

    En uiteraard de (niet gecommercialiseerde) Escpace F1 niet vergeten.

    http://drivr.be/2009/03/30/video-renaultsport-espace-f1-1995-concept-car/

  2. Ken Divjak says:

    Opel Zaifra OPC?

    opelzafiraopc

    Honda Fit (Jazz) Mugen (was hier wel niet te krijgen)?

    hondafitmugen

    Claer VW Transporter?

  3. JDM says:

    De Honda Fit/Jazz is een Mini/Compact en geen MPV. Desalniettemin is en blijft de Jazz een uitzonderlijk wagentje met een uitzonderlijk goed chassis en stijf koetswerk. I love the Honda Jazz!

    De Mugen Fit is trouwens een samengesteld bouwpakket van accessoires en tuningonderdelen, geen wagen die zo van de band rolt. In principe kan je die onderdelen dus wel bestellen.

  4. PJDQ says:

    Heel leuk stukje. Wist wel dat de Previa-motor on de vloer lag, maar wist niet dat ‘ie achterwielaangedreven was. Eén van de weinige Toyota’s die uit de band springt.

  5. B4 says:

    De Japanners hebben nog wel enkele leuke MPV’s; zoals de Mazda MPV met de 2.3T 245pk uit de 3MPS maar spijtig genoeg FWD of AWD , of de Honda Elysion met een V6 van 280 of 300pk, maar dezelfde aandrijving als de Mazda. Nissan heeft dan weer een model met RWD, de Elgrand 3.5 240pk. Wel enkel en alleen voor Japan…

  6. BertR. says:

    Die Brabus velgen vind ik wel een vreemde verschijning op de Claer T4.

  7. Ken Divjak says:

    Ook niet voor ons, maar Ford’s 2010 Flex Ecoboost is volgens Car wel 4 sterren waard:

    flexecoboost_fd-27

    Citaat van The Truth About Cars:

    Down long, sweeping turns, the Flex adopts a surprisingly neutral stance, adjusting its attitude at turn-in with just a little left-foot brush of the brakes. If things get too out of hand, the electronics intervene immediately and the “Trailer Sway” warning fills the two-line LCD display between speedometer and tach. It’s rather surprising just how high the intervention level for the RSC is set; I failed to activate it with a triple-digits late-braking slide into a turn marked at forty. You really have to get out of line before the Flex takes matters into its own hands.

  8. Milly says:

    Een Ford S-Max en een Ford C-Max zijn beiden warm aan te bevelen qua Drivr’s cars.
    Een C-Max is zeer doordeweeks qua design maar rijdt prima. Een S-Max is gewoon de best looking MPV around EN rijdt ook het beste. En ook good value for money by the way.

    Zoals u kon merken aan mijn lofzang hierboven zijn wij nu reeds 2 jaar zeer gelukkig samen 🙂

  9. Pieter Fret says:

    Is het een MINI-misvorming van mij, of lijkt die Ford hierboven net een opgeblazen Clubman?

  10. Hesp says:

    Die Clubman… Na 2 jaar snap ik ‘m nog altijd niet. Erg veel zie je er eigenlijk ook niet van rondrijden.

    Die Flex lijkt me anders wel nog wat. Een cruiser zonder verplicht kaartersclub-lidmaatschap! Dit had gewoon de Mercedes R moeten zijn; jammer dat die nog ontstaan is uit de vorige generatie MB-designtaal.

  11. herdewyn says:

    Ford lijkt mij op dit moment inderdaad de constructeur te zijn die de noden van het hele gezin MAXimaal kan vervullen, ook die van vader/moeder met oog voor rijplezier.
    De Clubman is eigenlijk zo gek nog niet, op voorwaarde dat zowel de pappie als de mammie er eentje krijgen om de lading te verdelen

  12. Alleen blijven die moderne Ford designs mij niet lang entertainen. Mooi bij de launch, maar al snel bedorven (behalve de hierboven aangehaalde S-max dan, maar wie bouwt er dan ook nog mooie people carriers…?)

    Fiesta is de enige die nog fris in m’n ijskast staat, maar Mondeo, Focus en zelfs de nieuwe C-max hebben voor mij al ‘n geurtje.

  13. BertR. says:

    Kom nu, de Clubman kun je toch absoluut niet als MPV beschouwen? Er kan met moeite 5 man in en bijna geen bagage.

    En de Ford Smax kon me absoluut niet overtuigen bij de testrit.

  14. Milly says:

    @BertR.

    Met welke motorisatie van de S-Max heb je die testrit gedaan?
    De 1.8 TDCI is wat hol maar de 2.0 TDCI is een zeer leuke soepele en koppelrijke motor die de wagen erg homogeen maakt.
    De benzines (buiten natuurlijk de 2.5 turbo) zijn makker en missen koppel.

    Je mag natuurlijk geen appelen met peren vergelijken. Een S-Max rijdt NIET beter dan een sportieve break of berline, dat kan je ook niet verwachten van een auto die langer is dan een Espace, bijna 1700 kg weegt en sowieso ‘een camionette’ blijft.

    Het is wél de beste MPV in vergelijking met alle andere MPV’s waarmee ik ooit gereden heb (meestal moest rijden) qua DRIVR gehalte en value for money.

  15. BertR. says:

    Goede vraag, ik weet het niet meer. Het zal wel de 1.8 geweest zijn. Maar het was niet enkel dat. De stoelen zaten ongelofelijk slecht, het was te donker binnenin, in vond het interieur niet mooi. Dan vond ik de Galaxy van de vorige generatie eerlijk gezegd aangenamer om in te vertoeven dan de Smax. Niet enkel qua comfort, maar ook het rijden zelf.

  16. herdewyn says:

    Heeft er iemand ervaring met de Mitsubishi Grandis? Hij is iets lager dan de gemiddelde grote MPV en zou een vrij strakke wegligging hebben. De VW diesel heeft bovendien voldoende pit. De lay-out is dan wel niet zo spectaculair dan die van de Previa, maar toch.

  17. Milly says:

    @BertR

    Ik heb nooit met een Galaxy van de vorige generatie gereden dus daar kan ik niet over meepraten…
    De stoelen zitten goed als je ze op de allerlaagste stand zet. Interieur is natuurlijk op z’n Fords, Audi afwerking of italiaanse flair heeft het niet, da’s zeer correct.

Leave a Reply