DRIVR

Project Sartre: EU wil Road Trains voor Auto’s testen

Niemand zit graag in de file. Maar of dat evenwel betekent dat er gelezen, gelaptopt en geschminkt moet worden terwijl half Vlaanderen bumper aan bumper staat, dat is een ander paar mouwen. De meeste ongevallen gebeuren immers niet op verlaten veldwegen, maar op drukke verkeersaders waar een lichte aanrijding vaak verregaande consequenties heeft – met nog meer gelaptop en neusgepeuter tot gevolg. Tijd voor een veilig en futuristisch alternatief, oordeelt de EU.

En dat komt er in de vorm van Project Sartre; een samenwerkingsverband tussen verschillende veiligheidsinstituten onder leiding van Ricardo UK Ltd (pioniers in alternatieve aandrijvingen) zoals gefinancierd door Project 7 van de Europese Commissie. Concreet gaat het daarbij om een rethink van de Australische Road Trains oftewel gigatrucks die tot 60m lang kunnen zijn en verschillende opleggers aan mekaar koppelen. Vervang die opleggers door auto’s en kruid met een gezonde dosis science fiction om het opzet van Sartre te begrijpen.

sartre1

Dus hoe gaat dat dan in zijn werk? In eerste instantie worden auto’s voorzien van een navigatiesysteem inclusief zender en ontvanger om met de hoofdbestuurder vooraan te communiceren. Wanneer die een vraag tot aankoppeling ontvangt, laat hij het nieuwe voertuig achteraan aansluiten om meteen de controle van dat voertuig over te nemen. Daardoor kan de chauffeur zich in alle rust toeleggen op andere dingen én – door de lage luchtweerstandscoëfficiënt van de colonne – nog eens 20% minder brandstof verbruiken ook. De Road Train verlaten gebeurt op dezelfde manier; de bestuurder in kwestie zendt een signaal naar het leidende voertuig dat de controle afgeeft en de wagen laat uitvoegen. De andere auto’s sluiten automatisch aan en zetten hun geleide reis verder.

sartre2

Het vreemde daarbij is dat er geen fysieke koppeling is tussen de verschillende wagens; die worden namelijk via radiogolven gecontroleerd en in goede banen geleid door het voorste voertuig en diens ervaren bestuurder. Een tikkeltje utopisch misschien? Niet helemaal volgens Erik Coelingh, technisch directeur van de Actieve Veiligheidsfuncties bij betrokken partij Volvo Cars: “I do appreciate that many people feel this sounds like Utopia. However, this type of autonomous driving actually doesn’t require any hocus-pocus technology, and no investment in infrastructure. Instead, the emphasis is on development and on adapting technology that is already in existence. In addition, we must carry out comprehensive testing to verify our high demands on safety.”

Straffer nog: de eerste tests staan al gepland voor begin 2011. Nog even doorbijten dus!

Share Button

9 Responses

  1. herdewyn says:

    Ik had al gehoord van het project ‘bumperkleven’, maar blijf toch met enkele bedenkingen zitten:
    – Zijn er in België niet te veel op/afritten op onze snelwegen om dit toe te passen?
    – Hoe weet ik wie voorop rijdt? Ik zou me toch niet helemaal kunnen ontspannen met de voeten omhoog op het dashboard mocht tante Irma de kolonne trekken.
    – En stel dat ik toch echt op m’n gemak ben en in slaap val. Eindig ik dan op de oprit bij tante Irma?
    – En wie is er verantwoordelijk?
    Kortom, ik heb liever een rij oplettende chauffeurs dan een kolonne slapende passagiers…
    Anderzijds, misschien komt het linkervak nu wel sneller vrij?

  2. Mee says:

    Zit natuurlijk zeker iets in, maar zoals herdewyn zegt is dat redelijk nutteloos in België met zijn talloze op-en afritten. Over opritten gesproken: stel dat je de autostrade wil oprijden en er komt zo’n colonne auto’s aan; dat kan wel eens gevaarlijke situaties creëren (niet kunnen invoegen, stilstaan en dan terug moeten vertrekken).

  3. beebeeporsche says:

    @Mee : Ook dat is met wat software zo opgelost. 2 wagens maken een opening (of ze willen of niet) en de jouwe wordt er tussen gemoved(of je wil of niet). Hoe de auto’s op de linker rijstrook eraf moeten is mij niet helemaal duidelijk.

    Deze morgen 2uur en een kwartier aangeschoven op weg naar mijn werk omdat een vrachtwagen met bieten op zijn zij door de middenberm was geschoven. Ik moet er niet aan denken dat ik aan die kerel zijn karretje hing.

  4. Mee says:

    @beebee
    Dat gaat ervan uit dat elke auto zo’n systeem heeft, wat de eerste jaren zeker niet zo gaat zijn.
    Meer zelfs, daar mag je nooit vanuit gaan, denk maar aan classics waar dat systeem niet meteen zal ingezet kunnen worden.

  5. beebeeporsche says:

    Daar ging ik inderdaad vanuit. Blijkbaar is dat niet het geval, nee. Maar er kunnen wel tot 8 wagens in zo’n treintje zitten, spannend 😉

  6. Ken Divjak says:

    Jaja, B – datinggewijs moet dat met wel iets kunnen geven met een chatfunctie tussen de ‘wagonnetjes’;)

  7. Wout says:

    Zolang ze de voorste een geavanceerde versie van adaptive cruise control heeft zie ik het wel lukken.

    Maar wat met remkracht verdeling? Heb ooit eens een 207 tegen een Mercedes zien schuiven gewoon omdat den pruis vele malen sneller/beter kon bremsen.

  8. Pieter Fret says:

    De eerste succesvolle tests zijn afgelegd in Volvo’s Proving Ground in Göteborg, Zweden:

  9. Ken Divjak says:

    Weer een jaar later komt er serieus schot in de zaak:

Leave a Reply