DRIVR

Carrièreoverzicht: Viper zwaait uit met Circuitspecial

Het blijft eeuwig zonde dat de laatste Vipers komend jaar van de band rollen. De muscle coupé is al jaren een van mijn favoriete wagens en daarmee ook een van de weinige Amerikaanse producten waarvoor ik warm loop. Leuk zo’n Corvette of Mustang, maar de Viper heeft wat mij betreft net dat beetje meer cojones. Iets pittiger, iets stouter en een heel pak minder veilig. Tijd voor een carrièreoverzicht.

2010 Dodge Viper SRT10 ACR-X.

Geïnspireerd op de AC Cobra en nauw gevolgd door Caroll Shelby zag de eerste Viper het levenslicht in 1992. In feite was het een motorblok met een stel stoelen en een stuur,  maar wat voor motorblok… Lamborghini (toen eigendom van Chrysler) bouwde een tiencilinder vrachtwagenmotor op uit aluminium met acht liter longinhoud, 400 pk en 630 Newtonmannetjes onder de kap. De auto woog nog geen 1500 kilo, had geen dak, geen ramen, ging van nul naar honderd in 4,6 seconden en zo door tot – indien je het aandurfde – zo’n 300 kilometer per uur. Aan rijhulpjes had hij een broertje dood: ABS, ESP, tractiecontrole; allemaal voor mietjes. Hoewel het hele concept door sommige critici als een marketingstunt werd afgedaan, was het overgrote deel van de pers lyrisch over het rauwe, ongetemde karakter. Een van de fans heette zelfs Jeremy Clarkson.

Na het succes van de eerste modelreeks besloot Dodge ook een gesloten versie te ontwikkelen, met de GTS als resultaat. In feite hetzelfde ontwerp, maar onderhuids werden er aardig wat wijzigingen doorgevoerd. De GTS ging bijvoorbeeld binnen de vier seconden naar de honderd en haalde een topsnelheid van méér dan 300 kilometer per uur. Het voornaamste voordeel werd gehaald door gewichtsbesparing en een stijver chassis, terwijl er 50 extra pk’s uit het blok geperst werden. Het grootste minpunt waren de inadequate remmen, een euvel dat de invoering van ABS halverwege de levensloop van de GTS zelfs niet kon verhelpen.

dsc07094

De derde generatie, de ZB, werd in 2003 gelanceerd en was het resultaat van een volledig redesign. Nieuwe motor, nieuw chassis, nieuwe carrosserie. En vooral die laatste sprong in het oog. De vloeiende, ronde vormen van het oorspronkelijke ontwerp werden vervangen door scherpe lijnen. Wat mij betreft had het niet gehoeven; ik vind de eerste twee generaties fraaier. Maar hoe dan ook: de nieuwe 8.3 V10 leverde 500 pk in de cabrio en 10 meer in de coupé. Hierdoor was de Viper opnieuw iets sneller (0-100 in 3,9 s en een top van 310 km/h) ondanks het feit dat de auto bijna 50 kilo zwaarder werd.

Er kwam ook een gepeperde versie op de markt die je van aan het stoplicht in 3,5 seconden van je rijbewijs kon afhelpen. Als ze je tenminste konden klissen bij 320 kilometer per uur, want dat was de topsnelheid van de Red Line Edition. De coupés van de derde generatie werden trouwens uitgebracht met het kenmerkende ‘double bubble’-dak dat zo typerend was geweest voor de GTS. De First Edition-serie was zelfs alleen beschikbaar in blauw met witte strepen; ook een verwijzing naar de voorloper. Jeremy Clarkson greep dit model aan om nog een video op te nemen en recycleerde zelfs het health and safety-grapje met betrekking tot de rollbar voor dit nieuwe item. Zijn conclusie bleef overigens dezelfde

In 2008 kwam de laatste reeks op de markt. Visueel veranderde er niet zo veel maar de motor werd nog maar eens flink aangepakt. En met flink bedoel ik 600 pk en 760 Newtonmeters uit praktisch dezelfde motorinhoud als de vorige generatie: 8,4 liter in plaats van 8,3. Nul tot honderd is nu standaard in 3,5 seconden mogelijk en de topsnelheid ligt op 317 kilometer per uur voor de cabrio en 325 voor de coupé. En daarmee verslaat de huidige Viper de Corvette Z06, Porsche 911 Turbo én Audi R8 volgens een vergelijkende test van Motor Trend op de Virginia International Raceway.

Nog een jaartje dus, en dan is het gedaan met de Viper. Er is opvolging aangekondigd voor 2012, maar het is nog maar de vraag of die sportwagen iets met de huidige Viper te maken zal hebben, laat staan dezelfde badge zal dragen. Als afscheidscadeautje is er daarom een ultieme circuitversie gelanceerd; interieur eruit voor een kleine 80 kilo gewichtsbesparing en een gekieteld blok dat er 650 pk uitperst in plaats van de standaard 600 maakt het plaatje compleet. Je moet er alleen maar een circuit bij kopen, want straatlegaal is de SRT10 ACR-X niet. Dat hij vooruit zal gaan, staat buiten kijf – wetende dat de straat versie SRT10 ACR geruime tijd het ronderecord van de Nordschleife op zijn naam had staan. Nu nog iemand vinden die er mij een wil geven voor Kerst.

Interior of race-ready 2010 Dodge Viper SRT10 ACR-X.

2010 Dodge Viper SRT10 ACR-X.

[Meer informatie op de officiële Vipersite – foto Dodge Viper GTS: Casper Heij]

Share Button

3 Responses

  1. JDM says:

    Goed artikel, interessant.
    Het einde van een era. Simpel.

  2. Pieter Fret says:

    De allereerste Viper blijft voor mij toch de knapste – in het rood en met driespaaksvelgen, natuurlijk.

  3. herdewyn says:

    Ride the Snake…he’s old, and his skin is cold.
    This is the end, beautiful friend.

Leave a Reply