DRIVR

Tazzari Zero: Eerste elektrische Auto voor België

Tijd voor een Italiaanse primeur. En vooraleer jullie beginnen wegdromen van volbloed exoten, de nieuwe Giulietta of toch een Fulvia-remake, vallen we meteen met de deur in huis en roepen we een halt toe aan het gekwijl: de eerste elektrische auto op de Belgische markt komt uit Italië en luistert naar de naam Tazzari Zero – klinkend en blinkend zoals alleen Italianen een Smart-achtige kunnen omtoveren tot een superheld.

tazzari-zero_0081_full

Of toch niet? De Zero mag dan mooi naar Kyoto’s CO- pact verwijzen, ik zou er moeiteloos nog andere betekenissen voor kunnen formuleren. Vlotheid in het verkeer bijvoorbeeld, want met de 15kW sterke elektromotor haalt deze micromachine een top van een kleine 90km/u, waardoor het speelterrein zich uit veiligheidsoverwegingen strikt tot de stad beperkt. De acceleratie scoort dan weer beter want deze elektro Smart-lookalike spurt in slechts vijf tellen….tot 50 km/u. Tja.

tazzari-zero_0041_full

De actieradius (what’s in a name?) schommelt rond een respectabele 140km en de Lithium ionbatterij vraagt om negen uur laadtijd. Wie de Zero wil inzetten als pizzamodel grijpt beter naar het optionele ‘superfast’ oplaadpakket (2500€, slik), waarmee je de batterij in amper een uurtje tot 80% kan opladen.

tazzari-zero_0085_full

En dat Tazzari zich op een kleine, welgestelde niche focust, komt nog eens duidelijk naar voor bij het uitpluizen van de car configurator. Personaliseerbaar ten top, met drie verschillende velgkleuren, twaalf koetswerktinten en nog eens een resem aan optiemogelijkheden. Airco, lederen bekleding, parkeersensoren, panoramadak, sportzetels… het kan allemaal. Graag 20,000 €uro opzij houden voor het standaardmodel, waarbij nog minstens tot medio 2010 een federale overheidskorting van 15% te rapen valt.

Share Button

10 Responses

  1. JDM says:

    Sorry, maar dan neem ik de fiets.

  2. herdewyn says:

    Je hebt hem iets te lang in het stopcontact laten zitten Cedric, de voorkant begint al te smelten.

  3. Ride says:

    De Belgische Post heeft er alvast enkele besteld …

  4. Ken Divjak says:

    Designmatig nog altijd beter dan de G-Wiz waarmee de Britten opgescheept zitten…

    http://www.goingreen.co.uk/store/content/gwiz/

  5. BertR. says:

    Het MOMO stuur en de traanplaat zorgen toch voor een sportieve toets aan het interieur. 😛

  6. saab 9000 turbo says:

    ik heb verleden week toch al een tesla roadster gezien, dus niet de eerste op de markt he ;), was zo smerig als iets, vol modder, wss door wegenwerken moeten rijden.
    ooit koop ik me er zo ééntje 🙂

  7. PieterA says:

    En dan vragen bepaalde mensen zich af waarom dit niet serieus genomen wordt? Spreekt opnieuw voor zich.

  8. car-nut says:

    Nu nog een EURO NCAP-test en we spreken er niet meer over…

  9. pas op: indien men een onderdeel “crash aan topsnelheid” zou simuleren, zou ie het er relatief misschien minder slecht van af brengen dan pakweg een Aygo.

  10. WD says:

    Dit voertuig is volgens onze wegcode geen auto, maar een vierwielige motorfiets (400 kg (zonder batterijen) en 15KW) zoals de Reva Gwiz

Leave a Reply