DRIVR

Rijtest: Audi A5 Sportback 2.0TDI S-line Multitronic

Op 1 december maakte het Amerikaanse DuPont zijn Automotive Color Popularity Report bekend. Daarin zet de chemiegigant de populairste autokleuren van het afgelopen jaar op een rijtje. Maar erg origineel blijken automobilisten (wederom) niet: als je de zilverkleurige, zwarte en witte auto’s samenzet, heb je al tweederde van het wereldwijde wagenpark verzameld. We vinden het blijkbaar fijn om allemaal in hetzelfde futloze kleurtje rond te tuffen. Gelukkig voorzien de marketingjongens toch nog een manier om er tussenuit te springen: ieder zijn eigen koetswerkvorm!

_mg_9433

De tijd van illustere coachbuilders als Figoni & Falaschi en Letourneur & Marchand mag dan al lang vervlogen zijn, hedendaagse automerken spuwen onophoudelijk nieuwe koetswerkvormen uit. De ene is daarbij al wat geslaagder dan de andere; de Mercedes CLS was bij zijn marktintroductie bijvoorbeeld een absolute voltreffer. Maar de jongste trend van limousine-hatchback-coupés vraagt al wat meer lenigheid van de ogen. Dames en heren ontwerpers: de achterruit hoeft niet per se te eindigen op de achterbumper. Wat ons betreft, mag daar gerust een lang en langzaam afhellend kofferdeksel tussen. Maar daar hebben de designers momenteel geen oren naar. De Porsche Panamera, de BMW 5 Gran Turismo en nu de Audi A5 Sportback – bultenaars die driftig naar de titel ‘Quasimodo van het Jaar’ dingen?

mw8t9339

Even de feiten op een rijtje. De A5 Sportback is een van de Audi A5 afgeleide hatchback. Ter herinnering: de Audi A5 is zelf een van de A4 afgeleide coupé. Om tot de Sportback te komen, volstond het te vertrekken van een normale berline, vervolgens twee deuren te schrappen en er dan weer drie in te vijzen. En voor wie dacht dat Audi het daarbij zou laten: in 2010 komt er een A6-variant met lagere daklijn op de markt, die als A7 het gaatje met de A8 zal dichtrijden en in één moeite de oude dag van de CLS een beetje mag gaan verzuren. Verstanden?

_mg_9516

Een coupédaklijn is natuurlijk hot, maar gaat jammerlijk voorbij aan het feit dat de mensheid vooralsnog niet over afschroefbare schedels beschikt. Bij de A5 valt dat al bij al nog mee en kan een er achterin een homo sapiens sapiens tot 1m80 plaatsnemen, hoofd incluis. Hij mag wel maar één vriend meebrengen, want Audi heeft op de achterbank slechts twee gordels voorzien. Behalve coupé is de Sportback trouwens ook een hatch, met wijd openzwierende kofferklep. In principe erg praktisch, maar de koffer is vrij ondiep, dus de contrabassist denkt beter twee keer na voor hij zijn Opel Vivaro van de hand doet.

_mg_9482

Binnenin zijn de gebruikte materialen zo degelijk als je van een Audi verwacht. De bediening vergt wel enige gewenning – ligt het aan mij, of draait de centrale bedieningsknop de foute kant op bij het scrollen door de menu’s? Tegenwijzerzin draaien is namelijk naar beneden scrollen, en dat bracht me zodanig in de war dat ik thuis de keukenkraan niet meer wist te bedienen. De bloedrode A5 Sportback 2.0 TDI die voor ons van stal werd gehaald, was verder uitgerust met een obligatoire zestrapsautomaat. Dit keer geen DSG-exemplaar, maar een Multitronic. En dat is een Goede Zaak: waar een DSG-versnellingsbak niet van kleine motoren houdt (raadpleeg onze test van de Skoda Octavia DSG), is de Multitronic een stuk minder veeleisend. Hij is dan ook beste maatjes met elk van de weinige 143 pk’s (320 Nm) en zeker voor filerijden valt Multitronic te verkiezen boven DSG, want de schakelovergangen zijn bo-ter-zacht.

_mg_9434

_mg_9470

Het aspect ‘Sport’ in Sportback gaat trouwens vooral op conto van de S-line uitvoering. Dit optionele uitrustingspakket omvat imposante bumpers en sportstoelen, maar ook kortere veren en velgen met de doorsnede van een zespersoonsjacuzzi. En wie mooi wil zijn, die moet in dit geval ook lijden: de combinatie van grote velgen en stugge veren toont zich weinig begripvol voor de ruggengraat. Op de snelweg merk je daar weinig van, maar zodra de afrit rond is hobbel je naar huis over onze befaamde Vlaamse wegen. Mét S-line is de Sportback dan ook te nerveus om een echte rijdersauto te zijn (zeker met de makke 143pk TDI), zonder S-line is hij naar verluidt aan de wollige kant en alleszins een pak minder mooi. Doe daar nog een stuur bij dat bijna atypisch licht is en je hebt een prachtig geassembleerde nichewagen die noch sportief, noch comfortabel is. Hmm…

audi_a5_preview

De A5 Sportback lijkt ons dus vooral bedoeld als stijlobject voor de automobilist die ‘iets anders’ wil, zonder afstand te doen van de betrouwbare degelijkheid van Audi. Wie in het diepst van zijn gedachten een racepiloot is, kijkt best elders (in het gamma). Voor een auto die sterk teert op zijn looks is de optionele S-line misschien een logische keuze, maar met 4000 euro is het pakket niet bepaald goedkoop en het comfort dat je prijsgeeft, krijg je zoals gezegd niet terug in de vorm van snedig weggedrag. Misschien moeten we toch maar gewoon bij een A4 houden? Maar dan niet in het wit, zilver of zwart.

mw8t9375

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

AUDI A5 SPORTBACK 2.0TDI S-Line Multitronic

Plus Min
+ Dynamische looks – Geen dito rijgedrag

Weggecijferd

Motor 2.0 turbo D 4-in-lijn
Aandrijving voorwielen
Vermogen 143 pk
Koppel 320 Nm
Gewicht 1530 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,7 s
Topsnelheid 205 km/h
Gem. testverbruik 6,7 l/100 km
Prijs (Platino) 39.710 euro
Fiscale PK 11

Verdict

6 op 10

Share Button

17 Responses

  1. dieter says:

    Brrrr…Als ik het woord “multitronic” hoor gaan de haren nog steeds rechtopstaan…die enkele 2de hands Audi’s met multitronic die ik ooit (achteraf gezien tot schade en schande) verkocht heb deden de garantiebudgetten fors in het rood duiken…

  2. herdewyn says:

    @dieter
    Ik wist niet dat Multitronics nogal gevoelige achillespezen hebben. Waar liggen de problemen dan? Want hoewel het een vreemde ervaring moet zijn (ik heb er nog nooit mee gereden), is het idee op zich wel interessant: zie artikel Pieter.
    Over de A5 sportback: Audi zal wel de nodige mannetjes aan het rekenen gezet hebben om er zeker van te zijn dat de markt groot genoeg is voor nog een variant op het thema. Audi mag op beide oren slapen: de Sportback zal verkopen, net als de nieuwe CLS en de 5GT, maar ik ben geen voorstander van al die versnippering. Niches maken en vullen heeft niets te maken met de grote coachbilders uit vervlogen tijden, maar alles met centen…

  3. Milly says:

    Bedankt voor de review! Ik wil namelijk zo’n A5 sportback bestellen (in 163pk variant) maar nu begin ik serieus te twijfelen…
    2 gordels achteraan is niet genoeg voor mij en de wagen is wel mooi maar blinkt blijkbaar nergens in uit.
    Dan zal het maar een A6 berline 2.0 tdi worden zeker, tenzij iemand ook goede redenen heeft om dat af te raden.

  4. BertR. says:

    Ik dacht dat je had gezegd dat de S-line stoelen ook niet echt comfortabel (te hard) waren, of had ik het toen verkeerd begrepen?

  5. Jeroen says:

    Inderdaad Bert, ik vond de stoelen niet erg comfortabel. Ik ben tot de laatste dag van de test blijven zoeken naar de juiste instellingen maar ik heb ze niet gevonden.

  6. Frexy says:

    @Milly:

    Ik heb ook alleen maar teleurstellende reviews gelezen over de a5 sportback. Is dus waarschijnlijk zeer riskante koop. En eigenlijk een domme move van Audi, vind ik. Een 5-deurs coupé. Koop dan een echte of een A4 of A6. Niet het halve werk dus.

    En van de A6 kan ik ook niet veel goeds zeggen. Het enig model (2.0 tdi, last gen) dat ik ken en waar ik zelf mee gereden heb is op zich ‘ok’. Niet veel op aan te merken. Nogal ‘gewoontjes’, durf ik zeggen.
    Niet te spreken over de vele motorproblemen die dat ding heeft gehad. Tot zover dat die weg is moeten gaan wegens kapotte turbo, wat op zijn beurt de motor heeft vernietigd. Audi heeft bij mij al even afgedaan dus =)

  7. herdewyn says:

    Je kan jezelf afvragen hoe vaak je met 5 grote vrienden/vriendinnen op schok bent… Maar volgens die redenering kan je je natuurlijk ook afvragen hoe vaak je met meer dan 2 mensen in de auto zit en hoe vaak je langs IKEA passeert. En voor je het weet heb je alleen een IQ of Smart nodig (of een MX5 om het leuk te houden).
    Als de looks zo belangrijk zijn en het moet een Audi zijn, dan heeft de ‘echte’ A5 alles in huis. En IKEA verhuurt ook Kangoo’s…

  8. b-. says:

    Mij lijkt het alsof deze auto het antwoord is op een vraag die niemand gesteld heeft, de 5GT is in hetzelfde bedje ziek. De originele CLS is een kunstwerkje, visueel en conceptueel omdat toen de markt er klaar voor was , voor nieuwe dingen. Nu is zowat elke niche gevuld (SUV+Coupe, SUV+Stadsauto, ga zo maar door). Dit is gewoon een vrij luie en lakse oefening van AUDI in variaties op een thema. Geen innovatie, geen vernieuwing, een soort *NOW also with 5 doors* politiek. En als het ding dan nog niet blijkt te rijden ook niet, … afschieten dan maar.

    Trouwens, eerder deze week in het nieuws, de nieuwe CLS wordt een soort Shooting break concept … daar wacht ik al JAREN met smart op … de terugkeer van de mooie shooting break. Geweldige carosserievorm, non compromised en perfect te matchen met sportiviteit en schoonheid. Mercedes heeft hier duidelijk de voorsprong.
    *Disclaimer: not a mercedes fanboi hier, maar de feiten kan je nu eenmaal niet ontkennen*

  9. Milly says:

    Bedankt Frexy

    maar ja het moet een VAG product zijn, liefst wat Drivr’s car en nog plaats voor 3 koters achterin, begin er maar aan…

  10. Renny says:

    Ben ik juist de afweging aan het maken tussen een A5 en een A6 (Avant, want berline vind ik niet mooi) met automaat, lees ik deze review hier…
    Na uren surfen en configureren op de Audi en Leasing site ben ik dus terug naar af…
    Een gewone A4 scoort dus beter als een A5 Sportback zegt u ?

    Hmm, misschien heb ik dan in deze koude tijden nog budget voor een quatro…

  11. Ken Divjak says:

    Wie een A5 Sportback overweegt voor zijn design (dat in het echt toch knap is) of zijn degelijkheid (die nog altijd naar Audi-norm is) doet er goed aan om in een 163pk versie zonder S-Line maar met automaat te investeren – of dat nu Multitronic, DSG of S-Tronic is.

    En dat impliceert twee dingen:

    1. De handbak is minder aangenaam in gebruik zoals Car-journalist Anthony ffrench-Constant creatief verwoordt: “The six-speed manual boasts a clutch pedal travel so long that correct operation could only be guaranteed with my chin resting on the steering wheel boss.”

    2. De A5 Sportback is van nature geen DRIVRs car; daarvoor is het weggedrag mét S-Line te gecompromitteerd en zonder te wollig zoals alle wegtests constateren.

    Kortom: zoek je alle kwaliteiten van een Audi met zo min mogelijk verlies aan rijdynamiek – ga dan voor de A4, A5 Coupé of A6 Berline.

    Wil je gewoon aangenaam cruisen, dan voldoet de Sportback zonder S-Line zeker.

  12. Milly says:

    THX voor de verduidelijking Djivy.

    Ik ben nu ook sterk aan het denken aan de Passat CC RLine die nu verkrijgbaar is. Als we Clarckson mogen geloven op de meeste gebieden beter dan een CLS.

  13. dieter says:

    @herdewyn : met Multitronic geef ik je de “garantie” (?!) dat de lammellenkoppeling vroeg of laat stuk gaat. Deze grap kost je een goeie 3.000€.

    Zoals bijna altijd vallen zulke kosten buiten de (erg korte) garantie termijn en D’Ieteren geeft (natuurlijk) quasi nooit coulance.

    Idem-dito voor DSG-bakken trouwens.
    Of waarom dacht je dat er hoe langer hoe meer DSG-revisiebedrijven zijn?
    ;op

  14. herdewyn says:

    Bedankt Dieter,
    In de zogenaamde ‘dauertest’ van Autobild valt op dat heel wat producten van de VW groep ver achteraan bengelen met o.a. problemen met DSG bakken.

    http://www.autobild.de/artikel/das-grosse-dauertest-ranking_1014682.html?bild=10&now=24#mmg

    Jammer van de betrouwbaarheidsproblemen, want net zoals de Multitronic lijkt me een DSG in bepaalde modellen zeker een goed alternatief voor de manuele bak. Ik reed een tijd geleden met een Octavia DSG en dat beviel prima, hoewel je al snel voor de automatische modus kiest.
    ‘Stick to the manual’ dan maar?

  15. Renny says:

    Heb ondertussen een testrit met de A5 Sportback 163 pk (diesel) gemaakt. Voor mij is hij meer dan goedgekeurd. Wat dat “wollig”rijden betreft, geen issue voor mij. Prachtige auto en ik vond er ook goede rijeigenschappen in terug.
    Alleen zou ik is willen vergelijken met de 136 pk automaat versie. (niet in 163 pk verkrijgbaar)

    Iemand al ervaring ? Is deze niet “te” traag ?

  16. Ken Divjak says:

    De Multitronic van hierboven had er 143 (dat verschil ga je niet voelen),
    en die zou ik – err – niet meteen ‘snel’ noemen;)

  17. Arnoud says:

    Jammer alleen dat die multitronic zo’n slechte automaat is. Geeft in het gebruik heel veel problemen door te blijven hangen. Dan geef je gas om weg te rijden maar hoor je wel het toerental oplopen zonder dat de auto in beweging komt. Vervolgens springt hij met een klap naar voren. Dikwijls haal ik wel drie keer het gas eraf om het opnieuw te proberen maar kan het verschijnsel zelfs dan niet voorkomen. Auto is er al vaak voor naar de garage geweest maar niet op te lossen. Overigens is deze auto bij hogere snelheden een dweil op de weg. Niet de goedkoopste auto die ik ooit heb gereden (zelfs de duurste) maar wel de minst comfortabele. Auto met veel problemen, jammer dat ik nog een paar jaar aan het leasecontract vast zit. Mijn Audi A5 Sportback S-Line Pro 1,8TFSI is een mooie auto om te zien maar toch een miskoop.

Leave a Reply