DRIVR

Wat DRIVR van de Alfa Romeo Giulietta verwacht…

Alfa Romeo heeft nieuwe beelden van de nakende Milano Giulietta vrijgegeven. Mooi en gelikt, absoluut akkoord – maar tussen ons gezegd en gezwegen houden we ons hart een beetje vast voor de rijeigenschappen van Romeo’s jongste. Recente Alfa’s wisten ons immers te verleiden met hun drop-dead looks, maar dynamisch konden ze de magie van pakweg een 147 met mechanisch Q2-differentieel niet evenaren. We hopen dan ook dat de Alfa-ingenieurs een mondje Nederlands spreken en DRIVR frequenteren om hun Golf-rivaal optimaal te laten presteren.

15

Eerst de elektrische stuurbekrachtiging. Die mag dan op papier wel zuiniger zijn dan een ouderwetse servopomp, de feedback en natuurlijkere centrering van de 147, 156 en GT-modellen zijn van een niveau hoger dan die van de 159 en zeker de MiTo. Uiteraard zijn de zustermodellen Bravo en Delta in hetzelfde bedje ziek, maar die dragen dan ook geen Alfagenoom met zich mee. En bovendien bewijst BMW met elektrohydraulische stuurinrichtingen dat the best of both worlds inzake zuinigheid en feedback wel kan. Een kwestie van ontwikkeling dus. Maar gelukkig blijft de superdirecte stuuroverbrenging nog altijd inherent verbonden met het merk Alfa Romeo, wat de pijn toch wat kan verzachten. Mental note voor de ingenieurs: stuurfeedback en natuurlijk gewicht.

09

Het DNA-systeem dan. Hot om in de productcatalogus te figureren, maar wij lopen er alvast niet heet van. Want zeg nu zelf: wie wil er in godsnaam een rijmodus die minder vermogen en koppel biedt dan er op het homologatiepapiertje vermeld staat? Goed voor een Noble M600, maar voor een maximaal 150pk sterke MiTo? Bovendien moet je bij elke startbeurt de Dynamische stand herselecteren en reageert het elektronische gaspedaal daarbij te gevoelig. Leve het ouderwetse gaspedaal dus, zonder sportknop! Tweede mental note aan Milaan: verfijn de DNA-knop en delete de reset-functie bij herstarts.

detail_giulietta_9_ori

Derde Alfa-euvel: de ophanging. In de MiTo, 159 en Brera is die bijwijlen erg oncomfortabel. Toch als men de (zware) Bella’s opsmukt met fraaie achttieners of negentienduimers uit het TI-pakket. Een betere filtering van kleine wegoneffenheden met een minder bruusk aanslagbereik zou immers wonderen verrichten – al was het maar omdat het interieur dan langer kraakloos blijft. Derde mental note: ontwikkel de TI-velgen van meet af aan en verwar ‘sportief’ niet met ‘hard’.

detail_giulietta_10_ori

Tot slot de motoren: where’s the mojo? Kijk, we komen hier opnieuw in het vaarwater van de CO2-regulering. Downsizing mag dan op papier wel werken om een behoorlijke portie vermogen en dito koppel bij lage uitstoot te halen, in de praktijk lusten de 1.4 Tjet-blokken – vooral dan de 150 pk-versie – een behoorlijke slok (lees: makkelijk meer dan 10 l/100km), zónder de directheid van de oude TwinSpark-blokken en vooral zonder de heerlijke inlaatroffel. Niettemin ijdele hoop, want het enige ‘karakter’ dat een kleine viercilinder turbo kan genereren is de OPCwhooossh of een Cooper S-uitlaatgrom. En zelfs die twee zijn een tikkeltje ordinair.

091202_ar_giulietta02

Let wel: deze punten zijn absoluut opbouwend bedoeld, want we zouden het niet over ons hart krijgen om te moeten schrijven dat een tien jaar oude Focus beter stuurt dan de knapste C-segmenter van 2010. We kijken dan ook met spanning uit naar de eerste rijtest, en hopen dat Alfa de imperfecties van de MiTo niet overdraagt op de Giulietta. Want een in historie gedrenkte typebenaming als deze verdient een klavertje vier.

Share Button

6 Responses

  1. herdewyn says:

    De Kerstkalkoen brengt het beste in een mens naar boven: laat ons Alfa dan ook maar alles op een dienblaadje serveren.
    – neem het 10 jaar oude Hocus-Focus kookboek en kijk goed naar het hoofdstuk ‘chassis’
    – lepel met veel liefde een lichte Multi-Air in het vooronder, maar vergeet niet te kruiden met TS spirit.
    – weeg elk vijsje en elk paneel zodat het geheel niet te zwaar op onze maag blijft liggen.
    De mooie presentatie vertrouwen we aan jullie toe.
    ecce: una bella Giulietta!

  2. PieterA says:

    De nagel op de kop. Maar veel zal er niet meer aan veranderd kunnen worden. Fingers crossed.

  3. Hesp says:

    Dat interieur vind ik wel heel erg Fiat. Niet lelijk, maar niet Alfa. Knoppen in het dak en de handrem van een 747, dat willen we!

    Vreemd trouwens, na die foto’s een paar keer voor de neus geschoven gekregen te hebben, associeer ik de Giulietta minder met de Astra I en meer met de BMW 1. Flame surfacing!

  4. JDM says:

    Waaw! Een Alfa Mégane.

  5. Ken Divjak says:

    @Hesp: de interieurfoto’s zijn dan ook niet helemaal ‘officieel’.

    Maar met je flame-surfacing zit je er wel bovenop!

    Zo zie je maar hoever Bangle zijn tijd vooruit was…

  6. heidekonijn says:

    Bangle heeft inderdaad best mooie Fiats en Alfa’s gemaakt in zijn tijd.

Leave a Reply