DRIVR

Downsizing: Mercedes S-Klasse krijgt Viercilinder

There is no substitute for cubic inches. Wie dat vandaag nog roept, lijkt wel een holbewoner in een science-fictionfilm. De tijd van de dikke V8 powerdome waar je nauwelijks overheen kan kijken, lijkt voorgoed voorbij. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat er minder vermogen naar de wielen gesluisd wordt. Case in point: de Mercedes S300CDI met vier eenzame cilindertjes.

downsizing

Een constructeur die het vandaag nog aandurft een ‘ongeblazen’ (benzine)motor in het vooronder te lepelen, heeft duidelijk een trein gemist; de turbo, compressor of creatieve combinaties ervan zijn weer helemaal in. Door de motor te verkleinen en efficiënter te maken, kan de uitstoot drastisch worden teruggedrongen – hoewel de theoretische verbruikscijfers wel eens verschillen van de praktijk. Als de constructeurs nu ook nog eens het wagengewicht in diezelfde neerwaartse spiraal zouden dwingen, hebben de ijsberen binnenkort misschien weer vast ijs onder de voeten… De trend is gezet en lijkt onomkeerbaar: Volkswagen 1.4TSI, Opel 1.3cdti, Volvo S80 1.6d, Fiat tweecilinders, BMW driecilinders. Laat ons hopen dat met deze groene drang naar minder het motorkarakter niet verwatert.

mercedessklasse

Zelfs in de hogere regionen wordt er ingeleverd: eind 2010 lanceert Mercedes de S300CDI met vier goed gedempte cilinders. In feite gaat het hier om de 2.1 met dubbele drukvoeding die we al eerder in de C en de E-Klasse zagen waar hij 250cdi heet en naar de oude bekende 250(turbo)diesel refereert. De biturbo levert ook in de S 204pk en een riant koppel van 500Nm maar wordt hier standaard gekoppeld aan de nieuwe 7G-Tronic automaat. Ter vergelijking, de vuilere S350CDI V6 levert met 211pk en 540Nm nauwelijks meer.

mercedessw126

Om deze cijfers in een historisch perspectief te zetten, duiken we even terug in de oude doos: de eerste S met zelfontbrander was al te vinden in de W126 – de oerdegelijke lijfwachtslee van Fabiola – maar die 300SD was niet leverbaar in Europa. De loodzware W140 300SD kreeg aanvankelijk een 3.5l zes-in-lijn met 150pk en 310Nm die hier wel te koop was. Met de W210 kwam de elegantie terug en werd de S320CDI met common rail geïntroduceerd, waarmee het vermogen steeg tot 197pk en het koppel tot 470Nm. De prestaties van de nieuwe viercilinder zullen dus zeker volstaan en vermoedelijk zal de wegligging bij de lichtere neus wel varen, maar het is de Schwaben uiteraard om de uitstoot te doen. De S300CDI verbruikt, onder andere dankzij het standaard start-stopsysteem, slechts 5,9 l/100km en blaast maar 159 gram CO2 per km de lucht in (tegenover 7,6 l/100km en 200 g/km voor de S 350CDI Blue Efficiency): emissiewaarden die tot voor kort voorbehouden waren aan de schoendozen van het plebs…

mercedess300cdi

Mercedes heeft naar eigen zeggen wel de nodige moeite gehad om het geluid op Sonderklasse-niveau te brengen. Om de trillingen nog beter te dempen, werden aangepaste motorsteunen ontwikkeld en werd het blok nog beter ingekapseld, zodat Meneer of Mevrouw niet merkt dat er in die grote boeg vlak voor de fonkelende ster een kleine (maar dappere) hamster aan het werk is. Dat het typeplaatje bij de Duitse prestigeconstructeurs vandaag nog weinig te maken heeft met wat er onder de kap zit, weten we al langer, maar Mercedes vond (een op zich al ‘foutieve’) 250 blijkbaar wat flauwtjes voor de S en dus werd het S300CDI – staat meteen een pak chiquer. Uiteindelijk zal het Hoger Kader wel (moeten) wennen aan het idee. Ze kunnen zich alvast optrekken aan het feit dat hun grote slee nu toch politiek correct is.

[Witte S-Foto: CarSpotter]

Share Button

2 Responses

  1. saab 9000 turbo says:

    men bejaarde saab 9000 heeft ook maar een 4 cylinder (wel benzine) en hoort bij mijn weten toch ook bij de slagschepen die er rond(varen)rijden.
    Saab was zen tijd ver vooruit 10 jaar geleden toen het nog redelijk goed ging.
    Hadden ze toen een eigen diesel motor gemaakt (geen isuzu aftreksel) waren ze nu bij de top.
    :'(

  2. herdewyn says:

    Daar heb je zeker een punt! SAAB was z’n tijd ver vooruit met de relatief compacte (zacht) aangeblazen viercilinders. En wie echt van de ijsberen (en z’n portemonnee) hield, kon ze makkelijk op LPG zetten.
    Mercedes presenteerde in 2007 op het salon van Frankfurt een interessant alternatief op benzine in de F700 concept. De 1.8 HCCI turbo leverde hier 238pk en 400Nm, over downsizing gesproken.
    http://www.groenopweg.nl/technologien/2/9/HCCI-de-prototypes

Leave a Reply