DRIVR

I-Way Frankrijk: Ultiem Simracen ?

Wij houden van rijden. En wie rijden zegt, denkt automatisch aan racen. Rally, GT’s, eenzitters en allerhande hot hatch-reeksen. Oeverloze fun – tot de benodigde sponsorcenten eraan te pas komen. Voor dit clubje liefhebbers bestaan er gelukkig pc-racesims; je bouwt of koopt je eigen cockpit thuis en installeert het ingeburgerde Logitech-stuurtje. En dan is het kiezen uit een gevarieerd aanbod simulatoren: Richard Burns Rally, Grand Prix Legends, Live For Speed, GTR, GT Legends, rFactor… Keuze te over tegenwoordig, maar dan vergeten we één ding: de I-WAY-simulatortempel in Lyon, Frankrijk.

I-Way

I-WAY beschikt naar eigen zeggen over de meest geavanceerde collectie state of ze art-racesimulatoren. Elk van de machines is een precies nagebouwde replica waarin je volledig uitgedost plaatsneemt. De bolide presenteert zijn act op een bewegend platform dat de wetten van de fysica haarfijn naar de wagen overbrengt. Door de voorruit kijk je op een imposant kwartet flatscreens naar prachtig gemodelleerde polygonen, en zelfs de achteruitkijkspiegels zijn  voorzien van LCD-schermpjes. De aspirant-piloot heeft er de keuze uit een Le Mans Series-prototype, een Citroën C2 1600 rallywagen of een F1-bolide met 850 pk.

sims_1000

Dat aan deze belevenis een prijskaartje van 75 euro voor 10 minuten vasthangt, is minder leuk nieuws. De F1-ervaring is met negen euro per minuut zo mogelijk nóg pijnlijker voor de portefeuille. En dat deze hi-tech simulatiewereld zich in de onderste helft van la douce France (meer bepaald Lyon) bevindt, is voor ons Nederlandstaligen al helemaal een aderlating. Bovendien zijn de circuits niet ‘echt’ maar een realistisch nagebouwde omgeving; zo is de rally stage 25 km lang en kan die op gravel, asfalt of sneeuw verreden worden. Maar waar ik vandaag nog mijn twijfels over heb, is het zogenaamde physics-model van de wagens zelf: bandenmodel, -temperatuuropbouw en -slijtage enerzijds, de frictiecirkel en het algemeen weggedrag anderzijds. Wat gegoogel resulteert immers enkel in wat testrecencies, maar naar een gepast referentiekader hebben we het raden. En wanneer junior FIA-kampioen Sébastien Ogier himself beweert dat de simulatie-C2 ‘een indrukwekkend gevoel van realisme’ genereert, ruikt dit sterk naar reclame…

Een redactielid zal het dus ooit aan den lijve moeten gaan ondervinden, daar in Lyon. Of zitten hier simfanaten die al ervaring met I-Way hebben en het met ons willen delen?

[Hat Tip: Duckie ‘RS – Homepage alhier]

Share Button

10 Responses

  1. Fastflupke says:

    een must see & do in Lyon …

    De perfecte stop op weg naar het zuiden na alle verkeersellende en snelheidscontrole’s 😉

  2. Ken Divjak says:

    Voor 135.000€ zet je er trouwens zo eentje bij je thuis,
    maar misschien wel vragen dat ze die overdreven duikneiging bijstellen…

    Niet echt waarheidsgetrouw voor een F1, me dunkt;)

  3. Mee says:

    @Ken
    Dat is wel degelijk waarheidsgetrouw voor een F1. Vergeet niet dat het hier om een simulator gaat die de krachten op je lichaam simuleert, NIET de body roll.
    Anders gezegd: als je remt met een echte auto ga je naar voor leunen doordat de auto onder u wilt afremmen. Het duiken bij een race-auto is bijna verwaarloosbaar, als dat een paar cm is zal het al veel zijn.
    In de simulator gaan ze bij het remmen je stoel als het ware naar voor kieperen zodat je in je gordels hangt… net als bij het remmen in een echte auto.

  4. Ken Divjak says:

    Bijgeleerd.
    Merci, Mee!

  5. Ivm bandenmodel zijn de meeste boven genoemde simulatorspellen wel zeer accuraat. Ben zelf al even een simulator rijder en het genre is tijdens de jaren enorm gevorderd op vlak van physics.
    Maar een degelijk logitech G25 of 27 stuurtje mag zeker niet ontbreken.

  6. Ron says:

    Nou heren, er zijn betere simulatoren bouwers.

    Try this one: http://www.gpsim.eu en dan naar de GP-XL-B.

    En ze komen uit Nederland, dus skip de 1000 km rijden. lol

    Check en oordeel zelf.

  7. Pieter Fret says:

    Ook de F1-teams zelf hebben zo’n simulatoren. Hier een filmpje van Sebastian Vettel die zich virtueel voorbereidt op de Grand Prix van Australië:

  8. Ron says:

    Sorry Pieter, ook deze simulator kan niet tippen aan de
    kwaliteit die wij leveren. ( LCD schermen ipv beamers!)

  9. Ken Divjak says:

    Ron, zijn jullie dat die deze maand in Car Magazine staan?

    carmagazinesim

  10. Ron says:

    Nee, deze is van Cruden. Leuke simulator maar lijkt niet echt op een Formule 1 auto wel? Bovendien hoor ik dat de mensen nogal snel misselijk worden in dit apparaat. Dat is namelijk de kunst bij het maken van een simulator, het beperken van de misselijkheid die kan optreden.

Leave a Reply