DRIVR

FAIL: Aston Martin Cygnet Promovideo

Het verhaal achter de Cygnet, Aston Martins stadswagentje, kennen we al. En dus ook de reden van zijn bestaan: de incompatibiliteit van de steeds strengere CO2-Euronormen en een merk dat uitsluitend bulderende V8’en en V12’s huisvest. Om hun gemiddelde uitstoot te beperken, bieden de Britten Arabieren dus (uitsluitend) aan bestaande klanten een veredelde Toyota iQ aan. Niet erg cool, en bepaald on-Aston. Dan maar stevig promotie voeren, moeten ze gedacht hebben.

Aston Martin Cygnet

In zijn eerste reclamefilmpje speelt de Cygnet dan ook een bijrol. De aandacht is gevestigd op een duo free runners die saltoënd de Astonfabriek doorkruisen in een race naar de nieuwe dreumes. Het filmpje lijkt geen enkel punt te maken, behalve dan een verhoopte afstraling van hipheid van de twee acrobatische nozems op de Cygnet. Nog los van het feit of zo’n goedkope poging enige slaagkansen heeft, stel ik mij hier vooral vragen bij het gekozen doelpubliek. Of denkt Aston echt dat een bende hangjongeren tot haar klantenkring behoort? En dat hun mening over de Cygnet echt een verschil maakt? Dat kan beter, Aston. Dat kan veel beter.

Share Button

9 Responses

  1. herdewyn says:

    My name is Bond, Jamie Bond.

  2. Pieter Fret says:

    Meer van die ongein bij Porsche, dat een driecilinder-turbo overweegt voor de Boxster om aan de Euronorm voor kleine constructeurs te voldoen (25% uitstootdaling tussen 2006 en 2012).

    [Bron: WorldCarFans]

  3. gijs says:

    ok on 3!
    3 2 1
    euhm…

  4. ElmoTheElk says:

    Haha gijs, dat vond ik ook al zo stom. Eigenlijk alles aan dit filmpje slaat nergens op. Wat hebben de renners met de auto (en Aston Martin) te maken? Waarom een commercial als hij alleen bij een echte sportauto wordt geleverd? Waarom maak je een radslag als je gewoon kunt lopen?

    @Pieter: Een 3 cilinder turbo met 180-200 pk, waarom niet? Als het gewicht, net als het aantal cilinders, met 25% daalt in het nieuwe model…

  5. Pieter Fret says:

    Mij moet je niet overtuigen hoor Elmo, ik heb 2,5 jaar lang met een 700cc-driecilinder turbo rondgereden. En heb er het hoongelach moeten bijnemen. Ik veronderstel dat je dat niet wilt als je 50.000 euro aan een Porsche besteed hebt 🙂

    Maar het is natuurlijk de enige weg vooruit in de huidige maatschappelijke context. Al zal de rijbeleving wel grondig verschillen van de atmosferische Boxsters, want voor 200 pk uit een driecilinder heb je echt wel een knoert van een turbo nodig. Voor puristen lijkt het me dan ook sowieso godslastering 🙂

  6. ElmoTheElk says:

    Ja, de rijbeleving zal ontegenzegbaar anders zijn dan een hoogtoerige ongeblazen variant. Het is dan ook spannend wat Porsche daar van weet te maken. Vond de ervaring van de turbo in ‘jou’ wagen (is ie er al?) dan ook moeilijk vergelijken met de nieuwste variant van die van mij(n Clio RS).

  7. Pieter Fret says:

    En of die er al is:

    De keuze voor een turbo is er vooral gekomen om “praktische” redenen: lager verbruik, al fun/sensaties vanaf lagere snelheden, sneller in alledaagse verkeerssituaties wegens meer koppel (en in lagere toeren), … Het is tenslotte mijn daily.

    Of ik dezelfde keuze zou maken als ik een Porsche Boxster zou kopen, da’s nog een andere vraag. Da’s immers een pure sportwagen en meestal niet de enige wagen in het gezin. Zo vraag ik me ook al een tijdje af op welke manier de Lotus Elise SC een meerwaarde kan bieden t.o.v. een atmosferisch exemplaar.

  8. ElmoTheElk says:

    Goed argument, Pieter. Ik kan mij geen non-daily veroorloven vrees ik, maar dan spelen inderdaad verschillende eisen een heel andere rol.

  9. dieter says:

    En hop! We hebben hier alvast de eerste genomineerde voor de titel “Gay-car 2010”! ;o)

Leave a Reply