DRIVR

Westfield sleutelt aan Elektrische iRacer

Westfield? Doet me in de eerste plaats aan de Eleven denken – volgens mij nog altijd de coolste wagen om ooit op de openbare weg toegelaten te worden. Graaf ik wat dieper, dan flitsen er ook Caterham-achtigen met hoogtoerige viercilinders en de sporadische Le Mans-variant voorbij. Maar volelektrische racers? Ga weg!

westfieldiracer1

De foto’s liegen er nochtans niet om: Westfield sleutelt momenteel aan de zogenaamde iRacer voor gebruik in een Britse one make series. Daarvoor wordt het bestaande Seven-chassis aangepast, krijgt het een nieuwe body (die nog niet definitief is) en wordt elk achterwiel voorzien van een elektromotor die 55pk maar bovenal 500Nm levert om samen aan 110pk en 1000Nm koppel te komen. Dan mogen de batterijen nog 170kg wegen…

Toch nog bezorgd om obesitas? Luister dan even naar Paul Faithfull, projectmanager van de iRacer: “Storing 50 per cent of the batteries under the floor of a specially designed chassis has brought the overall centre of gravity below that of a Formula 1 car, whilst allowing drivers sufficient access to swap out units on race weekends and store the packs in a garage at safe voltages“.

westfieldiracer2

Serieuze hi-tech voor een schuurconstructeur als Westfield, zeker als je bedenkt dat de lithium-fosfaatbatterijen na twee uur opladen goed zijn voor 90km raceplezier. Dat kan omdat de iRacer een drooggewicht van 600kg nastreeft (inclusief die 170kg batterijen dus) wat de klassieke sprint onder de vijf seconden brengt met een gelimiteerde top van 160km/h. Het enige wat ons niet zint, is dat de iRacer een nep-motorgeluid krijgt om de toeschouwers van de merkenreeks te plezieren… Grmblpf.

[Citaat: Autocar]

Share Button

Leave a Reply