DRIVR

Macadamn: Het Belgische Wegdek ziet af

Een laagje wit brengt doorgaans het beste naar boven in een mens. We rijden geconcentreerder, houden eindelijk meer afstand en vertrekken op tijd in plaats van onderweg tijd te willen goedmaken. Voor DRIVRs staat het witte tapijt daarenboven gelijk aan een rode loper naar écht rijplezier (of de parking van de supermarkt, het verlaten industrieterrein enz). Niks dan goeds dus, tot de tonnen zout je opnieuw een glimp op het wegdek gunnen en je de diepe kraters ontdekt…

strooiwagens

Pekel is nuttig. Je kan er vis mee bewaren en een vleugje zout op een kleintje met mayonaise is ook lekker. Maar overdrijf er niet mee op de weg, want onze ‘teer’beminde vierwielers houden er niet van; het zoutwater baant zich een weg naar de kleinste kier, blijft plakken aan de ophanging en knaagt zich een weg door ijverig aangebrachte polish. Een regelmatig bezoek aan de carwash of zelf de (verkleumde) handen uit de mouwen steken is de enige remedie om de aanslagen te pareren.

vrtscreenshot1

Maar ook het tarmac wordt er niet beter van. Het zoute smeltwater dringt diep door in de poriën van het wegdek en splijt het asfalt met hulp van de vorst uit elkaar. Gevolg: kleine putjes worden valkuilen waar een Smart met gemak in verdwijnt. Denk daar nog de schaarste aan strooizout in deze koudeperiode bij, en we kunnen niet anders dan toegeven dat onze Noorderburen er iets warms op gevonden hebben dat onze geliefkoosde macadam niet perforeert:

vrtscreenshot2

Is jouw heldentocht in de file ondertussen ook een slalomparkoers tussen de kraters? Weet dan dat de redding (relatief) nabij is en je een ei kwijt kan bij de overheid: http://www.meldpuntwegen.be/ (geduld is een schone deugd)

Share Button

12 Responses

  1. dieter says:

    Tja, België is op dat vlak zowaar het “Oostblok van het Westen” geworden…

    Na de winter worden de putten natuurlijk “voorlopig” opgelapt als molshopen.

    En “voorlopig” is dan ook een synoniem voor “definitief”. ;o)

    Ik krijg plots een aha-erlebnis naar de E-313 van 20j geleden (alias: abortus-snelweg)…

  2. Ken Divjak says:

    Als iedereen nu eens een setje winterbanden zou kopen dat ettelijke jaren meegaat, dan zou er niet zo overmatig gestrooid moeten worden en zaten we ondertussen niet met een maanlandschap op onze (sowieso al geridiculeerde) wegen…

  3. Pieter Fret says:

    Meteen via die site een niet-ontwijkbare put gesignaleerd waar ik keer op keer voor banden- of ophangingsschade vrees… Benieuwd of er iets aan gedaan zal worden.

  4. Thibaut says:

    Voor putten in de weg hoeft het niet te vriezen in België. In Gent kennen ze er wat van: putje opvullen en wat kasseien of andere grote stenen erop zodat er een tijdelijke drempel is. Tot de put er opnieuw is… enz. enz.
    Dat sommige putten, gaten eigenlijk, soms wel heel snel terugkomen, daar staat men niet bij stil precies. Alsof het doodnormaal is dat stukken weg(dek) verdwijnen.

    Levensgevaarlijk voor fietsers ook bovendien. Ik hou er een mooi aandenken op mijn kin aan over.

  5. Ben says:

    De N10 Aarschot-Lier is meer put als weg tegenwoordig…

    Badzout zou overigens ook schitterend werken: http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2010/weken_2010/01/0107_1620_tekort_aan_strooizout_etten_leur_badzout.xml

  6. saab 9000 turbo says:

    ik geef Ken Divjak gelijk, dat ze het gewoon verplicht maken vanaf oktober tot april van met winterbanden te rijden, mischien kunnen ze het geld van het zout en de asfalt beter in subsidies steken zodat “iedereen” winterbanden kan kopen.

  7. dieter says:

    Of die C02-vriendelijke wagens afstraffen en oude wagens een extra premie geven zodat de aarde wat sneller zal opwarmen…hoeven ze ook niet meer te strooien en staan we niet met z’n allen aan te schuiven bij de bandenboer voor ‘n setje winterrubber… (ahum!)!
    ;o)

  8. nichos says:

    gaan al die CO2-vriendelijke wagentjes met veredelde fietsbanden niet extra verbruiken met winterbanden?
    Of bestaat er zoiets als extra-zuinige winterbanden?

  9. Pieter Fret says:

    Ik krijg net de melding dat het door mij gesignaleerde ‘verkeersknelpunt’ vorige week vrijdag (diezelfde dag dus nog) hersteld is. Toeval, telepathie, of een razendsnelle werking van het systeem? Toch maar best eens controleren of het wel klopt 😉

  10. Pieter Fret says:

    Ondertussen gecontroleerd, en er is aan die verzakte betonplaat gewoon niets veranderd! Schandalig dat ze dan droogweg melden dat het al gerepareerd is. To be continued…

  11. Ken Divjak says:

    Na de vorst en daaropvolgende wegschade volgt er?

    Steenslag.

    Deze week al een paar serieuze keien geïncasseerd,
    en Carglass doet naar eigen zeggen gouden zaken voor het moment.

  12. BertR. says:

    Ik heb juist een weg in de buurt genomen die ik normaal mijdt, omdat daar zo al veel putten zijn, maar nu was het bijna meer put dan weg geworden. :-/
    En andere die enkele weken geleden nog mooi glad waren, niets aan te zien, hadden nu ook al serieuze schade. Meerdere putten van 2 tot 3 meter lang.

Leave a Reply