DRIVR

Audi: “Zelfmoordspot voor A5 Sportback is Fake

Ben ik die enige die in een deuk lag toen Tom Boonen bij zijn ouders op de schoot kroop om – gesterkt door zijn verleden als misdienaar – te verklaren dat er weer iets wits in zijn glas beland was? Grappigste televisie van 2009 als je het mij vraagt, maar meteen ook de gevaarlijkste. Want terwijl iedereen denkt dat de carrière van de wielrenner daarmee fini is, stijgt Boonen’s mediawaarde exponentieel door alle heisa rond zijn persoon. Sponsors zouden bijgevolg gek moeten zijn om hun veelbesproken protégé te dumpen, ook al zweren ze bij hoog en laag niets met doping te maken te hebben. Een strategie die het VAG-concern ook niet vreemd is.

Zes jaar geleden schamperde de Duitse constructeursgroep de publieke opinie met bovenstaande reclamespot. “Niets mee te maken” klonk het toen resoluut uit Wolfsburg, tot de gerenommeerde krant The Guardian ontdekte dat het controversiële reclameduo Lee & Dan 40.000£ en een gloednieuwe Polo gekregen hadden om er “iets leuks mee te doen”. Sterker nog: The Guardian beweerde destijds dat grote merken als VAG jaarlijks een geldpot opzij zetten voor dergelijke “ongelukjes” die vaak meer aandacht genereren dan hun geplande PR – zeker als je bedenkt dat ze de koppen nog eens halen door de hele zaak te ontkennen. Net als vandaag weer het geval is.

In een omzendbrief naar Amerikaanse automedia ontkent Audi namelijk opnieuw iets met de zelfmoordvideo te maken te hebben: “You or your staff might have caught wind of a purported Audi TDI commercial that made its way around the Web this week featuring [an] attempted and failed suicide. This video was not commissioned, funded or produced by any Audi organization worldwide.” Wat zoveel betekent als “iemand anders dan VAG zou een bom geld veil gehad hebben om de A5 belangeloos van een reclamespot te voorzien. Als in ‘gratis’, en ‘reclame’. Of ze bij VAG nog altijd geloven dat Michael Schumacher The Stig is?

Ondertussen zijn de meeste uploads van de A5 Sportback Suicide Ad verwijderd op vraag van Adland – Amerika’s oudste reclameblog dat op zijn beurt stelt dat Audi geen betrokken partij is: “To be perfectly clear (as Audi has asked us to kindly spell it out in big bold letters for non-advertising people who may not know what the word “spec” means) – a SPEC ad is an ad not paid for, nor approved by the brand that is depicted in the ad. It’s created to show off the directors skill. Als dat effectief het geval is, dan kunnen de bedenkers alvast hun ontslag indienen. Want niet alleen is de A5 Sportback verre van CO2-arm (de kleinste diesel produceert 152g CO2/km), de vijfdeursvariant is nog niet eens beschikbaar in Amerika – laat staan dat iemand er één zonder de hulp van VAG zou kunnen bemachtigen voor een draaidag. Komt daar nog bij dat het hele zelfmoordverhaal ondertussen zo oud als de straat is met de Toyota Prius als recent en de Citroën Picasso als pioniersvoorbeeld uit 2002… ‘Nough said.

Share Button

Leave a Reply