DRIVR

Honda CR-Z Hybride verbruikt gemiddeld 7 l/100km!?

Breek nu mijn klomp: de Honda CR-Z is een zuiplap. Want ondanks terechte claims als “de eerste hybride met een manuele zesbak” en “een uniek 3-mode Drive Systeem dat stuuurinrichting, gasrespons en IMA-werking op de wensen van de bestuurder afstemt”, zouden de cijfers in de Belgische persmap niet helemaal waarheidsgetrouw zijn. Toegegeven, zowel bij het geciteerde verbruik van 5l/100km als de CO2-uitstoot van 117 gram staan er “nog te homologeren”-sterretjes – maar zelfs dan is het verschil met de cijfers die Honda op het Salon van Detroit communiceert litersdiep en serieus verontrustend…

hondacrz

Het Amerikaanse Jalopnik bericht namelijk vanop de beursvloer dat de langverwachte CR-Z zomaar even 7l/100km zal verbruiken; 7,5l in de stad en 6,3 erbuiten. Ik citeer: “It’s a simple, compact, sporty, Japanese car with an underpowered engine, heavy batteries, all for just 33 MPG (7,1l/100km). Not worth it.” Het gewaagde weblog gaat zelfs nog verder door te stellen dat de CR-Z een opgefriste Insight van de eerste generatie is “without the sacrifices for sky-high fuel-efficiency” – laat staan een geherinterpreteerde CRX waar iedereen zo op hoopte.

hondacrxhf

Sla er de geschiedenisboeken op na en je begrijpt de frustratie. Anno 1985 bouwde Honda immers de CRX HF (voor High Fuel Efficiency) die volgens dezelfde Amerikaanse standaard 5,3l/100km en 4,7 liter verbruikte – maar ondertussen wel als een kart op slicks presteerde. Bedenk daarbij dat sportief gebruik van de 124pk en 173Nm koppel die de CR-Z vandaag produceert in een nog hoger verbruik zal resulteren, en je kan je inderdaad afvragen wat Honda met de nieuwe beoogt. Kortom: maakt de Belgische persmap ons blaasjes wijs of is de gestandaardiseerde verbruiksmeting van Amerika écht veel realistischer dan die van ons?

[Bron & Foto: Jalopnik.com]

Share Button

13 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Jalopnik is on a roll, publiceert Don’t Believe The Hype: The CR-Z Is Not A New CRX

    http://jalopnik.com/5446157/dont-believe-the-hype-the-cr+z-is-not-a-new-crx

  2. JDM says:

    Waarom zo kritisch?

  3. ElmoTheElk says:

    In Nederland schijnt hij ook al als eerste hybride niet in aanmerking te komen voor een 14% bijtelling, wat zoiets betekend als dat hij ondanks zijn hybride techniek niet eens bij de zuiniste auto’s in zijn klasse hoort.

  4. herdewyn says:

    Ik ben benieuwd hoe dit verschil verklaard wordt. Nu weten we allemaal dat de Europese vebruikscijfers met een korrel zout (neen, zwijg over zout) moeten genomen worden, maar de verschillen zijn toch wel groot…
    Ik verbruik bij een normale rijstijl met een oude zescilinder benzine elke 100km 8 echte liters, zonder IMA truukjes. Heeft Honda het verleerd?

  5. Milly says:

    Na het artikel over de CR-Z op Jeeside gelezen te hebben begrijp ik de reactie van JDM: het concept van de CR-Z respecteert op hedendaagse wijze dat van de originele CRX als je die redenering volgt.

    Toch 2 redenen waarom dit product terecht kritisch wordt benaderd:

    – de CRX presteerde in de jaren 80-90 heel goed in vergelijking met alle andere wagens in zijn klasse, inclusief alles wat toen onder de noemer GTI of hot hatches viel. Deze CR-Z presteert met een hybride motor even goed als een hedendaagse gezinsdiesel. De lat ligt nu hoger dan in de jaren 80.
    Vroeger kon je met een CRX V-Tec rustig naast een Golf GTI gaan staan zonder knikkende knieën. Een Golf GTD rijdt deze CR-Z verloren met minder verbruik.

    – De eerste CRX was bij zijn lancering een frisse verschijning, een auto die ik toen ik klein was écht wilde hebben, een sportauto die bereikbaar was. Ik keek dus eigenlijk wel uit naar een nieuwe CRX in dezelfde spirit…
    Maar deze CR-Z is ongelofelijk lelijk en ik kan me moeilijk voorstellen dat kinderen hiervan zeggen dat ze er een poster van gaan ophangen, laat staan dat dit gedrocht cult status verwerven zal.

    Dus waarom deze CR-Z kopen als je een zuinigere en snellere diesel kan kopen?
    Uit principe of bewondering voor de koppigheid van Honda zullen weingen in de geldbuidel tasten vrees ik.

  6. ElmoTheElk says:

    Ter vergelijk (op mijn eerder aangehaalde beoogde 20% bijtelling van de CR-Z in Nederland): de iets herziene Mini Cooper S(!) heeft straks ook dezelfde 20% bijtelling… maar 184pk en 5,8l/100km.

    Vind hem wel mooi, trouwens!

  7. Pieter Fret says:

    @ Elmo: Komt er dan een herwerkte Cooper S?

    Hoe dan ook, mijn Soopertje haalt nu een real world gemiddeld verbruik van 8 l/100km. En spurt naar 100 km/h in 7,1s. Zonder elektromotor, mét slimme EfficientDynamics-ingrepen als directe injectie, start-stop, remenergierecuperatie en een stuurbekrachtiging die alleen werkt wanneer het moet.

    Erg spijtig van Honda, want ik had echt gehoopt op een knappe coupé met de prestaties van een CRX en het verbruik van een Insight. Maar helaas…

  8. Ken Divjak says:

    Licht in de duisternis:

    Blijkbaar zou de CR-Z +- 5l/100km verbruiken in de zuinigste van drie IMA-standen. De andere twee zijn de ‘normale’ en ‘sportieve’ stand – en dat kan wel eens verklaren waar die 7,1l/100km vanop de beursvloer in Detroit vandaan komt.

    Dat gezegd nemen we hier op de redactie meestal de stadscijfers plus nog wat erbij om het testverbruik op voorhand in te calculeren.

  9. Milly says:

    Is dat goed nieuws?

    Ook geen monster me dunkt hoor.

  10. Ken Divjak says:

    De aankondigingen/aanpassingen volgen mekaar verrassend snel op…

    Tijd voor de huiseigen Honda Modulo-tuningcatalogus:

    hondacrzmodulo1

    hondacrzmodulo2

    hondacrzmodulo3

    Zonder veranderingen onder de kap welteverstaan!

  11. JDM says:

    Heb ik al gezegd hoe graag ik er eentje wil?

Leave a Reply