DRIVR

Vraag: Wat gedacht van de nieuwe Ford Focus Mk3?

Op de Detroit Motor Show staat Fords gloednieuwe C-segmenter momenteel te blinken. Doorgaans houden we de markt van familiewagens niet zo nauw in de gaten, maar voor de nieuwe Focus maken we graag een uitzondering. De DRIVRslash-familieman weet immers dat dit dé hatch is om te hebben, wil hij de vrucht van zijn lenden niet in de weg laten komen van zijn dagelijkse portie stuurgenot.

2010 Ford Focus Mk3

Voor de derde iteratie van zijn Golf-rivaal kiest Ford resoluut voor een ‘global car’: dezelfde hatch wordt overal ter wereld verkocht in plaats van de prijzige regiopolitiek van de voorbije jaren. En dat is niet de enige impact die de economische crisis op de nieuwe middenklasser heeft gehad – ook de driedeurs is (voorlopig?) zoek wegens te lage verkoopcijfers. One size fits all dus, met als enige uitzondering een vierdeursvariant voor sedanminnende markten als de VS.

2010 Ford Focus Mk3

Ook het motorengamma predikt eerder less dan more, met zuinige 1.6 en 2.0 diesels en benzines – met of zonder turbo. Volvo’s magnifieke 2.5, die een hoofdrol speelt in de huidige Focus ST en RS, is eraan voor de moeite. Gadgets zijn er dan weer wél genoeg: van een actieve grille (die zich onder bepaalde snelheden en motortemperaturen sluit ter verbetering van de aerodynamica) over adaptieve cruisecontrol tot een verkeersbordenlezer en parkeerassistent. Het MyFord-controlesysteem volgt dan in 2012.

2010 Ford Focus Mk3

Qua look trekt Ford duidelijk de sportievere kaart: de Mk3 ligt 25 mm dichter bij de grond dan de huidige Focus en is overgoten met een Kinetic Design-sausje à la Fiesta en Ka.

2010 Ford Focus Mk3

Bull’s eye of kilometers ernaast? Origineel of eenheidsworst? Aan jullie het oordeel.

Share Button

9 Responses

  1. Milly says:

    Een Ford Mégane

    Een grote stap achteruit voor wat 2 generaties geleden nog een originele auto was.

  2. BART! says:

    uhm….nee, vind hem teleurstellend. Kia voorkant & Renault achterkant.
    Waar zijn de typische Focus rechtopstaande achterlichten gebleven?

    Dashboard is ook een klein beetje te druk. Echt jammer!
    En geen 3-deurs, wtf??

    Heb zojuist de Fiesta tot favoriete Ford uitgeroepen. ;-(

  3. BertR. says:

    De achterlichten zijn veel te groot en te nadrukkelijk aanwezig. En die uitstulping naar voren maakt het er ook niet mooier op. Het lijkt me weer zo’n typische overdesign-ingreep. De ontwerpers kwamen met een leuke zij- en achterkant, maar konden die niet mooi in elkaar laten overlopen, dus plaatsten ze er maar extra grote lichten om het te camoufleren.

    De voorbumper lijdt dan weer aan het ‘grote bek’-designsyndroom. Als ik goed kijk, zie ik meer zwarte plastic dan effectieve luchtinlaten. De twee buitenste “luchtinlaten” zitten gewoon vol plastic.

    Voor de rest lijkt deze Focus zo slecht nog niet te zijn. De algemene lijn is neutraal, maar dynamisch. En het interieur valt goed mee t.o.v. andere Ford modellen.

  4. herdewyn says:

    Laten we beginnen met het goede nieuws: hij zal goed rijden.

    En dan de looks:
    De proporties kloppen, maar dat geldt voor vrijwel elke hatch. Kinetic Design mag dan al ‘kinetisch’ klinken, het verbloemt alleen dat Ford niet goed weet van welk hout pijlen maken. Er zijn verschillende merken die met gelijkaardige stijlkenmerken uitpakken en dat was wel even anders toen Ford nog New Edge Focussen bouwde…
    De neus is zwaar, de mond wijd open gesperd en de façade doorzeefd met neproosters (driehoeken dan nog).
    De flanken zijn stijlvol, maar Seat, Opel etc gingen Focus 3 hier al voor.
    De achterlichten zijn vergezocht (hoewel, Mégane…) en verwijzen op geen enkele manier naar de fantastische exemplaren van de eerste generatie.
    Het dashboard is ‘in your face druk’ en ik vraag me af in welke richting handen en vingers moeten plooien om de airco te bedienen zonder ‘per abuus’ van verzet te veranderen.
    Het moeilijkste aan schilderen is weten wanneer je moet stoppen. En Ford is geen goed schilder.

  5. Wouter says:

    Maar mensen toch!

    Ford ka = leuk scharminkel
    Ford Fiesta = Lekker sportief uiterlijk
    Ford Focus … ging dezelfde lijn doortrekken dacht ik, ging gewoon een grotere fiesta worden, dacht ik…
    Maar deze vind ik ferm tegenvallen. Teveel vanalles wat willen doen en allesbehalve strak!

  6. Ken Divjak says:

    Het is een gevaarlijk zaak, design beoordelen op basis van foto’s.

    Dat gezegd zit ik toch met een vreemd gevoel jegensde nieuwe Focus, alsof die – in tegenstelling tot de Europees aandoende Fiesta – met Amerika in het voorhoofd beter dan het in het achterhoofd ontworpen is.

    Een andere constatatie (die me ook niet overkwam bij de lancering van de Fiesta) is dat ik intuïtief ‘KIA Cee’d’ aan de voorkant en ‘Peugeot/Citroën’ aan de achterkant scandeerde toen de eerste foto’s binnen floepten.

    Mixed Feelings op basis van deze beelden dus, zeker aan de binnenkant die ook weer veel drukker dan die van de Fiesta overkomt. Zei ik al dat ik absoluut fan ben van de Fiesta trouwens?;)

    En dan nog wat details:

    – alle wagens in Detroit zijn uitgerust met de nieuwe 2.0 viercilinder met dubbele variabele nokkenas, directe injectie en een gerobotiseerde versnellingsbak

    – het is nog lang niet zeker of Ford Genk deze zal gaan bouwen

    – en het MyFord communicatiesysteem zou zelfs geTwitter op voicecommando toelaten…

  7. saab 9000 turbo says:

    en de 5 cilinder verdwijnd, ze gaan de 4 cilinder 2.000 cc gebruiken uit de volvo stal, dus geen mooi geluid meer, de pk’s zullen mss ook wel minder worden

  8. Frexy says:

    Interieur = gatlelijk en ingewikkeld. Een zware stap achteruit in vergelijking met de Focus van nu.

    Voorkant valt mee, maar het lijkt een bult te hebben aan de boven de koplampen, iets dat alleen in de bovenste foto opvalt. Misschien gewoon gekke lichtinval/weerkaatsing, maar mooi is dit niet.

    Achterkant is al helemaal bizar. Pakt niet op een rode auto. Ook niet op grijs: te grote vlakken. ‘t Enige leuke detail is de benzineklep, waarvan 2 zijden al gevormd zijn door het achterlicht.

  9. Ken Divjak says:

    Ik heb het er op het Salon even met de mensen van Ford Belux over gehad, en volgens hen zouden de veelbesproken bumpers nog veranderen voor Europa – net als bij de Fiesta (Amerikaanse versie afgebeeld):

    americanfordfiesta

Leave a Reply