DRIVR

Column: Low-Budget DRIVR-Fun

Het is al dagen wit in mijn woonplaats. De klimaattop heeft zijn vruchten schijnbaar snel afgeworpen want het is meteen een stuk kouder op aarde. Sneeuw is prachtig, ik hou van sneeuw. Laat mij kiezen tussen één week wintersport of vier weken zomervakantie en ik zal zonder enige vorm van twijfel de skis uit het vet halen. Helaas is er in dit vlakke rotland geen fatsoenlijk heuveltje om vanaf te glijden, dus moet ik mijn skipret uitstellen tot eind februari in Oostenrijk. Op de racefiets stappen is niet echt handig en de mountainbike verkeert al tijden in staat van ontbinding – dus ook die biedt geen soelaas. Conclusie: de auto moet het worden. Maar die is er ook niet goed aan toe en bovendien officieel van mijn vriendin die mij er liever niet dwars de straat mee ziet uit schuiven. Voor komend jaar moet er toch echt iets fatsoenlijks op de stoep staan, al was het maar om niet weer gefrustreerd achter het raam te zitten terwijl anderen voor mijn deur de kruising over driften…

;)

Lange tijd was ik op zoek naar een leuke klassieker. Ik begon met een klein budget – maar toen ik eenmaal aan het zoeken was, wilde ik steeds meer. Dus spaarde ik even verder, zocht ik even door, vond ik nog iets mooiers, rekte ik het budget nog iets verder, en ga zo maar door. Dat ging prima. Ik had op een gegeven moment zelfs een planning en het budget zou op tijd binnen zijn. Wat die nieuwe liefde zou worden, daar was ik nog niet helemaal uit. Maar ik had een maximum budget vastgesteld van vijfduizend euro. En toen besloot ik weer te gaan studeren… Fotografie om precies te zijn. Weg geld, want niet alleen de studie is duur, er moesten ook een hoop lenzen, tassen, flitsers en andere benodigdheden aangeschaft worden. En toen besloten mijn vriendin en ik ook nog even een huis te kopen.

1895544162_f4c4e8d2ff_o

Conclusie: het budget is net zo snel verdwenen als sneeuw voor de zon. Geen klassieker, geen uitgebreid project – er is simpelweg geen geld en geen tijd meer voor het komende jaar. Maar een auto moet er komen, zo simpel is het. Het mag alleen niets kosten. Dat is an sich geen probleem, mijn eerste auto kostte immers €150,- en daar heb ik een jaar lang héél veel lol van gehad. Zoiets moet weer te doen zijn. Ik ben niet te beroerd om te sleutelen, en elke euro die ik in de broekzak houd kan ik uitgeven aan een camera of een bankstel. Er zijn slechts een paar vereisten: een jaar keuring, onderdelen moeten makkelijk te vinden zijn, er moet genoeg ruimte in zitten en het moet bovenal rijplezier bieden. Het budget? Zeker niet meer dan €1500,-. Liefst nog minder. Als het ouder dan 25 jaar is, is het helemaal mooi, want belastingvrij. Er is genoeg te vinden, de vraag is wat het meest DRIVR-waardig is. Wat zou jij dan kopen? Een BMW E30 320 touring bijvoorbeeld? Ik werd er verliefd op door de afleveringen van Wheeler Dealers, en na een ritje in een E30 M3 en een E21 coupé heeft BMW ook mijn hart veroverd.

4062986741_618dd02e0f_b

Of misschien een Peugeot 205 GTI in semi-povere toestand? De 205 GTI heb ik altijd heerlijk gevonden, maar het vinden van een levensvatbaar exemplaar blijkt vaak lastig; vooral roest is een probleem bij de goedkopere exemplaren. Toch zou het een goed gevoel geven als ik zo’n heerlijke future classic kon behoeden voor de mishandeling van een petjesdrager. Of zou ik zelfs een mishandeld exemplaar kunnen terugbrengen naar iets fraais?

3723745421_50788f329e_o

Een Golf I vind ik ook leuk. Een GTI is echter niet haalbaar en ook hier is roest vaak een probleem. Wellicht een Golf II GTI dan? Makkelijk te vinden, gegarandeerd rijplezier, maar wel vaak mishandeld tot op het bot. Kortom: keuzes moeten gemaakt worden. En ik zie ongetwijfeld een hoop fraais over het hoofd.

Dus verras mij met suggestie voor low budget DRIVR-fun!

Fotocredits: Golf GTI | E30 Touring | 205 GTI | garage

Share Button

36 Responses

  1. Vincent says:

    als ge die voor 1500€ moet vinden , good luck , buiten de verroeste afgereden bakken…

  2. wooter says:

    If you pay peanuts, you get monkeys. Extra probleem is dat in Duitsland alles wat minder dan 1500€ waard is, meer opbrengt aan export of slooppremie dan aan verkopen aan een mede-Europeaan.

  3. STxN says:

    toch geloof ik dat het kan, mits
    – een serieuze portie geluk
    – een (aanzienlijk) reisbudget (om ter plaatste te gaan keuren)
    – bijgevolg een hele hoop tijd
    – een mondje Duits
    – de juiste zoekopdracht, bijvoorbeeld http://bit.ly/6g1CBH

  4. Andries says:

    Citroen Visa GTi, al zien staan voor 1000 euro

  5. saab 9000 turbo says:

    ford fiesta xr2i de 1800 cc ofwel de 1600 turbo 😉 , of ne porsche 944 vinde tegenwoordig ook al net onder de 2000 euro’s

  6. Casper says:

    Andries: die Visa GTi heb ik ooit nog naar gezocht, maar is echt niet makkelijk te vinden en volgens mij ook niet voor dat geld.

    Saab 9000 turbo: dat zijn leuke wagens. De 944 is denk ik lastig, de 924 daarentegen zie je regelmatig voorbij komen, en is een serieuze optie. Enig nadeel: daar kan ik zo weinig spullen in kwijt. Ik weet nog niet of dat een doorslaggevend nadeel is.

    Wooter: de 106 rallye kan ik voor dat geld niet vinden. Tenminste, niet met alle panelen op de juiste plek 😉

    STxN: De Golf II’s en 924 voeren de boventoon in die results. Beide serieuze opties, zoals ik al aangaf.

    Waar ik benieuwd naar ben: zijn er nog andere goede aanbevelingen. Het hoeven geen gti’s te zijn, het hoeven geen voor de hand liggende modellen te zijn, het gaat mij erom dat het leuk rijdt en liefst zo goedkoop mogelijk is, verder heb ik heel weinig eisen.

  7. 1-11 says:

    @ Casper:

    Als je een 924 overweegt moet je het zeker niet voor de bagageruimte laten.
    Ik heb zelf een 944 als daily driver, we noemen hem de ‘camionnette’.
    Zelden een een coupé of zelfs berline gezien met zoveel kofferruimte en vooral, zo’n praktische toegang tot de koffer.

    Een complete tuinmeubelset inclusief verpakking én nog voldoende plaats om er een kamerbreed tapijt bij te stoppen.
    Wij gaan er regelmatig mee skiên, achterbank plat en je kan er de skis gewoon in platleggen.

    Let wel op wat je koopt, want stukken zijn niet goedkoop…

  8. Jeffrey says:

    Honda CRX Coupé 1.6i, alleen zal het ook moeilijk zijn om een deftig exemplaar te vinden 🙁

  9. saab 9000 turbo says:

    heb zelf een porsche 924s gehad, idd veel bergruimte voor een coupé, ik zou voor de S versie gaan 2.500 cc 163 pk, de 2.000cc is wat tam met zen 125 pk’s, geraakt echt veel in hoor, fiets geen probleem (met koffer toe zelfs) kan wel maar 2 man in dat is mss een nadeel, 3 man gaat juist als het niet te ver is :, je vindt ze wel voor 1500 euro, mijne heb ik gekocht voor 1800 euro en verkocht voor 2000 euro, wel wat aan moeten maken voor hij goed reed, had 6 jaar buiten stilgestaan, verder nooit maar nooit iets aan geweest, is oersterke mechaniek en simpel qua onderhoud, zeker zelf te doen
    dat zou ik doen, nu met kindje is het wat moeilijker anders had ik hem nog 😉

  10. saab 9000 turbo says:

    hier nog een filmpje van mij op zolder, mis het echt 🙁
    http://www.youtube.com/watch?v=7dD-GR2uFHw

  11. car-nut says:

    Casper, een strak aankoopbudget is één ding. De auto een tijdje aan de praat houden nog helemaal iets anders. Ik vind de Porsche-suggesties dan ook heerlijk, maar ze pratende houden is niet altijd even evident. En omdat dit budget je nog geen deftige MX-5 Mk I kan vinden, deze alternatieve suggesties. Citroën Xsara VTS (perfect alternatifef voor de duurdere Peugeot), Mazda MX-3 1.8 V6 (pure engineer’s car) en de vaak vergeten Renault Clio RSi. Alfa’s met karakter vind je voldoende voor die prijs (van 33 1.7 QV of 16V over 75 Twin Spark tot 164 V6), maar hun spotprijzen verraden dat je een hele grote portie geluk nodig hebt om een goed exemplaar te vinden. Tot slot vind je in Duitsland wel een hoop lokaal geproduceerde achterwielaandrijvers voor die prijs (6 in lijn 320i of 325i incluis), maar als je die telkens moet gaan checken is je 1.500 euro in geen tijd opgependeld.

  12. herdewyn says:

    Als het fun moet zijn met een beetje ruimte kan je gaan shoppen in de jaren 80 tot midden jaren 90:
    – Porsche 924: mooi, relatief zuinig, maar stilaan zeldzaam
    – BMW 5 E34, 3 E36, 3 E30: let op voor sjonnykarren, zescilinders zijn leuk en sterk, maar de gietijzeren blokken lusten wel een slok, E30 (touring) wel eens roestig
    – Peugeot 306: lichtvoetig en comfortabel
    – Nissan Sylvia: niet zuinig en gewild als driftcar, zeldzaam
    – Honda Civic Vtec jaren 90: ijzersterke mechaniek, zeldzaam (meestal tegen boom geplakt)
    – Opel Omega: RWD, degelijk en massa’s ruimte
    – Nissan primera: prima wegligging, degelijk, sportieve tweeliter zeldzaam
    – VW Corrado: mooi, degelijk, maar zeldzaam
    – Toyota celica
    – Volvo 850
    – Alfa 155 e.a.

    De verleiding is wel groot om het budget op te trekken naar pakweg 2000€, maar dan ben je vertrokken natuurlijk…
    succes!

  13. dieter says:

    Hoi Makker,

    ik ga d’r van uit dat je momenteel geen wagen hebt.

    Heb je al effectief ‘n wagen + verzekering (!) op jou naam gehad en wat is je leeftijd?

    Ga er van uit dat de krachtigere wagens sowieso niet op jou naam te verzekeren zijn als je:
    – +/- 100pony’s onder de motorkap zitten

    Gouden Tip: praat eerst even met je verzekeringsmakelaar wat jou mogelijkheden zijn.

    Ik kom het enkele keren per jaar tegen dat jonge gasten eerst een leuke BMW kopen en daarna ‘t ding totaal niet verzekerd krijgen…

    Want in ‘t slechtste geval mág je niets meer dan een pakweg 1.3clx Escort-met-vlaaischep besturen van de verzekeraar of betaal je via Tariferingsbureau jaarlijks meer verzekering dan die barrel je gekost heeft…

    Good luck!

  14. Casper says:

    Die 924 komt zeker op de shortlist, gaat er aardig over Saab 9000 turbo 😉

    car-nut / herdewyn: dank voor de bruibare tips! Ik ga me er vanmiddag eens in verdiepen.

    Dieter: Wel wagens gehad, en op dit moment een auto gedeeld met mijn meisje. Maar ik woon in NL, daar hebben we misschien een belachelijk belastingstelsel maar de regels voor verzekeringen zijn een stuk soepeler 😉

  15. Ken Divjak says:

    Mijn tips:

    – Honda Civic EG6 1.6 Vti (1992 – 1995)
    – Peugeot 306XSI

    Zouden voor dat 1.500€ te vinden moeten zijn.

  16. Hesp says:

    Puur voor de lol (heb een bedrijfswagen, 2e auto is iets voor wanneer ik alleen woon) eens een quote aangevraagd voor een CX 2.5 Diesel. Ben 22 jaar, heb 3 jaar mijn rijbewijs, en dit zou mijn eerste auto zijn.

    700 euro per jaar. Voor een boot van 1300 kg en 75 pk die nog minder tot sportief rijden uitnodigt dan Kardinaal Danneels.

    Waarom kost dat allemaal zoveel? Oh, en bedrijfswagens kan je niet laten meetellen voor bonus/malus zeker? Sucky boel maat :-/

  17. Robert says:

    Ik heb een Lancia Dedra of Delta 1.8 vvt of 2.0 16v

    Rijden super!

  18. dieter says:

    @ Hesp: simpel antwoord: je leeftijd maakt dat het zo duur is…

  19. heidekonijn says:

    Wat Alfa’s betreft, als je een redelijke 75 tegenkomt, kun je bakken lol hebben.

    Je vindt vast wel ergens een buyers guide op het net, maar check zeker even
    – de roest rond de sleephaak cq de reservewielbak vanachter/koffer, en aan de rand onder het achterlicht, boven de bumper. Als dat ok of goed gerepareerd is en het is een auto van 90/91 (verzinkt) dan heb je weinig kans op verdere roest.
    – of de koppakking er niet aan is (als de koelwaterreservoirdop je tegemoet springt als je deze losschroeft en/of er grijze drap aan de binnenkant van de dop zit, is het foute boel).
    – of je nog in de twee en de achteruit kan en of de koppeling nog okee is.

    Of een 944/924, maar geen idee wat daar mis mee kan gaan.

    Belangrijkste is om op een lege parking even te gaan proberen en zo te voorkomen dat je jezelf niet vermoord. Nunquam traction control est. ;-p

  20. michael says:

    Ik heb vorige week een zwarte 306 S16 gekocht van 1995(april). Over drie maanden is hij 15 jaar oud en kan hij dus op de zaak (want vanaf dan in NL bijtelling over werkelijke waarde ipv nieuwprijs). Ben alleen benieuwd of hij het haalt, heb heftige aankoop detachment (iig het tegenovergestelde van bevestiging!)

    Oh ja, 1500 e budget net niet gehaald, was 2000 euro

    Ziet er wel cool uit zo semi origingeel een 306 s16

  21. 1-11 says:

    @ Hesp:

    “en bedrijfswagens kan je niet laten meetellen voor bonus/malus zeker?”

    –> best een andere verzekeringsmakelaar zoeken in dat geval. Voor mij hebben de jaren in bedrijfswagens altijd meegeteld. Enige verschil is dat je met een bedrijfswagen in principe 3 klasses hoger start (14 ipv 11)

  22. PieterA says:

    Ik heb de E30 Touring altijd een van de fraaiste BMW’s gevonden. Maar voor dit budget zou ik op zoek gaan naar een Alfa 75. Af en toe passeren er best interessante exemplaren.

  23. JDM says:

    The most underrated car in the world: Civic 1.6i 16v. 😀
    Als je ergens van houdt, ga je er voor! Prijs is mooi, doch bijzaak. Een ‘sportieve’ auto van + 15 jaar = investeren. Lees: het driedubbele van de aankoopprijs (exclusief extra modificaties) = jaren rijplezier.

    In mijn geval al bijna 5 jaar en +40.000km verder inclusief trackdays op Zolder.

    Aankoopprijs: 500 EUR.

  24. Wout says:

    In usa vindt je oude muscle cars voor 1500 maar dan staat ’em natuurlijk hier nog niet in je garage in Belgie.
    Doe mij maar ne Chevy Stingray. Geen electro en een onverslijtbare big block.

    🙂

  25. Casper says:

    PieterA: een 75 is zeker een optie. Het grappige is dat ik een paar maanden terug heb gezocht en niks kon vinden binnen budget. Nu staan er ineens een aantal te koop voor ronde 1250.

    JDM: Civic is leuk, maar alleen het oudste model. En die zijn vaak bijzonder Sjonnie 😉

    Wout: realisme, realisme 😉

  26. car-nut says:

    Mag ik, in deze GM-tijden, nog een extra suggestie doen: Opel Omega/Senator 3.0 V6. Dikke lobbessen van auto’s – ik weet het -, maar goedmoedig van inborst, gaan honderdduizende kilometers mee, achterwielaandrijving en je kan ze op iedere hoek van de straat laten onderhouden. De goedkoopste beginnen bovendien al ver onder 1.000 euro. Ik zou wel in Duitsland gaan shoppen.

  27. herdewyn says:

    @car-nut
    Ik had Casper al een Omega (zescilinder) voorgesteld, maar inderdaad, een Senator is nog een trap leuker.
    en zeldzaam, vooral de Irmscher vierliters…

  28. car-nut says:

    Sorry Herdewyn, overheen gelezen…
    Nu maar hopen dat Casper op de suggestie ingaat 😉

  29. Hesp says:

    Even tussendoor: welke (zoekertjes)website heeft het grootste aanbod neo-klassiekers? Autozone lijkt mij de grootste qua recente wagens; Kapaza is al wat beter maar heeft een onhandig zoeksysteem.

  30. Thibaut says:

    @Hesp:

    AutoScout24.be zou nog meer zoekertjes hebben dan Autozone.
    Specifiek voor neo-klassiekers heb ik geen idee.

  31. JDM says:

    @Ken: Honda Civic EG6 1.6 Vti (1992 – 1995). Zouden voor dat 1.500€ te vinden moeten zijn.

    Zie dit nu pas staan, maar voor die prijs gaat ge zelfs geen wrak van een EG6 vinden…

  32. Casper Heij says:

    @JDM daar lijkt het inderdaad niet op nee, minstens 4k ofzo 🙁

  33. car-nut says:

    Mag ik nog een suggestie doen: http://www.jetcars.nl
    Voor minder dan 1.500 euro vind je er een niet onaardige Prelude 2.3i, Peugeot 106 XSi, Mégane Coupé 2.0 en zelfs een 924…

  34. Hesp says:

    Voor zover ik iets ken van de Nederlandse automarkt: toch maar beter wegblijven van Jetcars, schijnen regelrechte oplichters te zijn… Vraag maar eens aan google.

  35. car-nut says:

    Ik moet toegeven dat de berichtgeving hierover wisselvallig is. Een kennis van mij kocht er al twee auto’s. Probleemloos.

Leave a Reply