DRIVR

3 Redenen om het Autosalon WEL/NIET te bezoeken

Het Autosalon van Brussel. Voor zowat het hele Belgische interweb hét moment om je te bestoken met ellenlange overzichten vol oersaaie modellen of dertien-in-een-dozijn fotoshoots ‘live vanop de beursvloer’. Niet op DRIVR. Wij houden het liever kort maar krachtig en geven de eeuwige twijfelaar drie redenen pro én contra een salonbezoek anno 2010.

PRO

+ Supercars

Crisis of niet; aan supersportwagens geen gebrek op dit autosalon. De Mercedes SLS is in Belgische primeur aanwezig, net als Porsches GT3 RS. De Aston Martin Rapide blijkt vooral gigantisch (mooi); Nissans GT-R blijft dé anonieme supercar killer bij uitstek. Maar aan de absolute kwijltop vinden we een Italiaans-Duits triumviraat: de Ferrari 458 Italia omdat het een nieuwe Ferrari is, de Alfa Romeo 8C Spider omdat het de mooiste auto ter wereld is, en de Audi R8 Spyder omdat die – tegen de verwachtingen in – verdomd dichtbij komt.

Alfa Romeo 8C Spider

+ Fords WRC-simulator

Ford heeft – naast een gifgroene Focus RS – ook zijn WRC-rallywagen in Brussel geparkeerd. Na enig deskundig onderzoek bleek diens achterspoiler trouwens nog net iets groter dan die van mijn auto van het jaar. Ja, wij hadden het ook niet voor mogelijk gehouden. Nóg straffer is dat je gewoon zelf met de rallywagen aan de slag mag. Niet echt natuurlijk, maar toch bijna: Ford heeft een iWay waardige motion simulator in hal 2 geïnstalleerd. Kotszakjes zelf mee te nemen.

+ Beursbabes

Het blijft een torenhoog cliché, maar bij een groot auto-evenement horen nu eenmaal stoeipitspoezen. Hoewel er dit jaar wegens die vermaledijde crisis bespaard is op huppeltrutjes, had het decor best wel saaier kunnen uitvallen. Vooral die van Peugeot en Citroën vond ons geoefende oog – enigszins verrassend? – wel te pruimen (no pun intended).

CONTRA

– Sneeuw

Hoewel het gevaar intussen grotendeels geweken lijkt, had de Heizelparking op de persdag veel weg van een ijspiste. Sneeuwruimers of strooizout moeten ze daar blijkbaar nog uitvinden, met als gevolg dat onze stuurloze zomerbandjes ons ei-zo-na een meet & greet bezorgden met de voorbumper van een bestelwagen. Afgaand op de blik van de daarin aanwezige moustaches, zou het geen aangename kennismaking geweest zijn.

– Weinig nieuws onder de zon

Hoewel er best wel een hoop blik verzameld staat in de Paleizen, is er voor wie dit webzine frequenteert al bij al weinig nieuws te zien in Brussel. Een handvol Belgische premières, dat wel, maar die zijn intussen al zo vaak over het interweb gepasseerd dat ze ons geen ‘aaahs’ en ‘ooohs’ meer wisten te ontlokken. Of zijn we gewoon te verwend?

– Elektroshock

Trop est trop. Een salonthema dat groen rijden promoot, allemaal goed en wel, maar er bestaat zoiets als een overdosis elektromobielen. Een Renault-stadswagen met 21-duimsvelgen, een elektrische kartpiste, een trio Frans-Japanse golfkarretjes, … “Zo kan-ie wel weer”, zouden onze noorderburen het treffend samenvatten. Vergeet iedereen dan dat elektrische auto’s in hun huidige vorm – een eindeloze aaneenschakeling van 100 km rijden en acht uur herladen – voor de meeste mensen gewoonweg onbruikbaar zijn?

Renault Zoe Z.E. Concept

Het autosalon bezoeken kan nog tot en met 24 januari. Alle info vind je op SalonAuto.be.

Share Button

9 Responses

  1. Ride says:

    Perfecte samenvatting!

    De parking op woensdagochtend was inderdaad mission impossible met een achterwielaandrijver en zomerbandjes.

    Eventueel nog aan toe te voegen, niet te missen items:
    – De babe op 4 poten bij Lancia.
    – De iOpener simulator waarmee je je stuurkunsten op circuit Zolder eens kan demonstreren.
    – Boxster Spyder: tempting … maar pokkeduur.

  2. dieter says:

    Hoi Makkers,

    het Autosalon staat voor mij al enkele jaren niet meer op het programma.
    In één woord: geldklopperij!
    Zowel de standhouders, sponsors als de normale sterveling betalen zich erg blauw aan dat hele circus.
    De organisator lacht zich kreupel voor dat dwaze vee dat én veel te duur parkinggeld én inkom én dure-niet-te-vr$ten hotdog betaalt!
    Hoeveel was jij kwijt? 30euro pp? Dat is me ‘t allemaal niet meer waard…!

    Ik ga veel liever naar “classic-salons” zoals in Essen, Maastricht enz.

    Allemaal liefhebbers onder mekaar en niet van die zondagskuieraars zoals op het Salon in Bxl.

    Zo vond ik de tentoonstelling van 100j Bugatti afgelopen zondag heel erg indrukwekkend.

    Maar daarom zit er niet minder octaan in m’n aders natuurlijk, in tegendeel misschien! ;o)

    Je wordt ouder, papa…! ;op

  3. dieter says:

    @ TiZi: dat is nét wat ik bedoelde! ;o)

  4. Ken Divjak says:

    Stonden nog in mijn notitieboekje:

    – Audi A8: veel geslaagder ‘in het echt’ dan op foto’s
    – Alfa MiTo QV: 163pk vanaf 20.450€ met wat optische aanpassingen
    – Citroën DS3: fris & funky met 150pk THP en zesbak
    – Hyundai Genesis Coupé: ‘coming soon’ met 1000ex voor Europa
    – Mercedes SLS: ik geraak er niet in (en nog minder uit…)

    Opvallende afwezigen:

    – BMW Z4 35iS
    – BMW M3 GTS
    – Lexus LF-A
    – en al het andere dat in Detroit vertoeft…

  5. heidekonijn says:

    Om twee elementen uit het verslag te koppelen, weet er eigenlijk iemand wat er gebeurt met batterij-aangedreven voertuigen als het de stenen uit de grond vriest?

  6. Pieter Fret says:

    @ heidekonijn: Dan gaat de batterij (nóg) minder lang mee, zo blijkt uit de ervaringen van early adopters tijdens de voorbije winterprik. Amerikaanse MINI E-leasers rapporteren bv. een gedaalde autonomie tot minder dan 60 mijl, in plaats van de beloofde 100.

    (Interessant leesvoer daaromtrent op AMT.nl)

  7. heidekonijn says:

    Leuk, dat zal wonderen doen voor de tweedehandsprijzen. Vroeg me sowieso al af hoe lang die dingen meegaan, en wat voor een ongelofelijke boete/kost je krijgt als je van je oude batterijen af wil.

  8. wout says:

    Haaa, the green movement… the new socialism.

Leave a Reply