DRIVR

AMG overweegt Achterwielaangedreven Baby-Benz

Op de tweemotorige ‘Häkkinen’ A-Klasse na (een protoype ter ere van de Finse McLaren-Mercedes kampioen), was er nog nooit een performance-derivaat van Mercedes’ instapper. “Ook niet de bedoeling”, hoor ik de kenners al denken, maar dat is anders sinds AMG – tegenhanger van BMW M – van meet af aan bij de ontwikkeling van nieuwe projecten betrokken wordt…

mercedesaklassebimotor

Mercedes-baas Zetsche heeft namelijk laten uitschijnen dat de M-versie van BMW’s 1-Reeks (die in tegenstelling tot eerdere berichten geen geblazen viercilinder maar de nieuwe 3.0 zes-in-lijn met enkele turbo krijgt) een serieuze doorn in zijn oog is. Een doorn die hij zonder hulp van AMG ook niet kan verhelpen aangezien het huidige zowel als het volgende A-Klasse platform voorwielaangedreven is. Maar ook daar heeft AMG een antwoord op. “We have the capabilities to convert the new MFA-platform to rear-wheel drive”, aldus Volker Mornhinweg, hoofd van de kerngezonde onderaanneming. Bovendien zou een dergelijk model AMG veel toegankelijker maken, wat wel anders is met de huidige ‘instapper’ die naar de naam C63 luistert en zomaar even 457 paarden mobiliseert.

mercedesaklasse2012

Of dat evenwel betekent dat de tuningarm de gekochte turbobenzines van Renault gaat aanpakken (de diesels blijven van Mercedes) is een ander paar mouwen. AMG teert sterk op handgebouwde blokken, maar zal misschien moeten zwichten om de hete A in dezelfde prijsklasse als de 1-Reeks M te krijgen. Esthetisch mag dat – afgaand op de Autobild-impressie – geen probleem zijn; de volgende A wil fris en jong aandoen en wordt daarin bijgestaan door een nieuwe B-Klasse én drie kleine modellen die voor eind 2012 op de markt komen. Welke daarvan de AMG-behandeling krijgt, is voorlopig onzeker, maar feit is dat het ondergamma van Mercedes een serieuze portie seks nodig heeft om de DRIVR-generatie aan te spreken. Bring it on!

Share Button

3 Responses

  1. herdewyn says:

    Schoenmaker, blijf in Leest!
    Als er nu één constructeur het lef zou moeten hebben om zich boven de heersende trend naar sportiever, scherper en harder te plaatsen, dan zou het Mercedes-Benz zelf moeten zijn. De nieuwe E lijkt mij op dat vlak geen slechte -zei het schuchtere- poging. Waarom mag een wagen niet meer zacht, comfortabel en gewoon degelijk zijn? Bepaalde merken zijn groot geworden met ‘Sportief’, denk maar aan Alfa en BMW of de echte sportwagenbouwers. En dat Mercedes dan eens een fantastische 190E 2.3-16v maakt, of Audi een legendarische Quattro ontwerpt, maakt deze modellen alleen maar exclusiever. Maar wie zit er te wachten op een kleine, sportieve (strak afgeveerde) kleine Benz? Ik hou meer van die ouderwetse, simpele wereld, waarin een Ster voor comfort en onnavolgbare degelijkheid stond.

  2. Frexy says:

    Het probleem is echter dat Mercedes zijn oerdegelijkheid al een aantal jaar kwijt is. En dat andere merken op comfort al zeer dichtbij gekomen zijn, als ze Merc nog niet overklast hebben.

  3. Mattias guruh says:

    Die nieuwe Mercedes op de foto ziet er o-zo-mooi uit. Die snoet komt zo van de SL en de CL, geweldig.
    Wat de MiTo van de 8C is, quoi 😉

Leave a Reply