DRIVR

Vraag: Wat verbruikt jouw Speelgoed?

Het is telkens weer een minder moment wanneer het oranje lampje aangeeft dat een bezoek aan de pomp wenselijk is. Niet dat ik het mijn geliefde vierwieler niet gun, maar de deugddoende borrel kost toch wat centen. Nu behoor ik tot de groep adepten die nog op benzine bolt en bovendien niet zomaar een B-merk in de tank gooit. Ik let wel op de prijs en gelukkig zijn er een aantal goedkope (kwalitatieve) stations in de buurt om het leed te verzachten. Maar er zijn meer tools voorhanden om de drankzucht te beperken…

rijtestvolvoc30drive4

Ik rij niet als een gek; de motor krijgt de tijd om rustig uit z’n slaap te ontwaken, wat zeker bij de huidige diepvriestemperaturen een poos duurt. En ik vermijd om pistolets te halen met de auto, maar moet er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik bij een onvermijdbare korte rit bewust een omweg durf te maken om alles netjes warm te rijden… Ik pas ook (meestal) de principes van het anticiperend rijden toe: ver vooruit kijken, niet constant de begrenzer opzoeken en het hoogst mogelijke verzet gebruiken als er geen vermogen nodig is.

Natuurlijk mag de motor op tijd en stond een liedje zingen als de stembanden opgewarmd zijn. Om zuinig te rijden met een moderne injectiemotor hoef je trouwens niet sloom op te trekken, maar kan je gerust het pedaal (eventjes) diep intrappen (wel op tijd weerstaan aan de drang om richting rood te gaan…). En je hoeft echt niet zoals oma om de hoek sturen. More throttle & less brake om het met de woorden van Fangio zelf te zeggen, al bedoelde hij het wel competitiever, maar het klinkt zo mooi.

We weten ook allemaal hoe artificieel de Europese verbruiksmetingen zijn en dat het niet evident is om deze waarden systematisch te evenaren in the real world, waar een dot gas soms gepaster is dan te staren naar de groene econometer. Het is nochtans een feit dat de grootste spaarmarge in onze eigen rechtervoet zit, hoe geavanceerd de energiecentrale in het vooronder ook mag zijn.

Daarom willen we wel eens weten wat jullie in de praktijk verbruiken.

Om het een beetje vergelijkbaar te houden, hebben we volgende gegevens nodig:

Type wagen: merk en model, bouwjaar

Brandstof: B, D, LPG, F (frituurolie)

Versnellingsbak: H (handgeschakeld) of A (automaat of alle varianten op het thema)

Rijstijl: E (meestal economisch), T (een beetje tussenin) of O (oehoe-oehoerendhard)

Verkeer: S (meestal ‘in t’stad’ en rond de kerktoren), M (Mix), A (meestal autosnelweg)

Gemiddeld verbruik (l/100km): best over langere tijd berekenen of de BC vertrouwen

Je kan jouw verbruik ook vergelijken met dat van anderen op SpritMonitor.de
De goedkoopste tankstations kan je vinden op BrandstofPrijzen.be

Share Button

91 Responses

  1. herdewyn says:

    Om het voorbeeld te geven, zal ik meteen zelf van wal steken:

    Mijn vierwieler:

    – BMW E36 320i, 1995
    – B
    – H
    – T
    – M
    – 7,9 (min 7,3 / max 9,1)

    De lastezel en duiveltje-doe-al bij ons thuis:

    – Peugeot Partner 1.6hdi90, 2006
    – D
    – H
    – T/E
    – M
    – 5,6 (min 4,7 / max 7,3)

  2. Andries says:

    – Mini Clubman Cooper D, 2009
    – D
    – H
    – T
    – A
    – 5,2 (min 4,7 / max 5,7)

  3. Freek says:

    Komt-ie:

    – Citroën XM 2.1 TD 2000
    – D
    – H
    – E
    – A
    – 6.25

  4. Pieter Fret says:

    – MINI Cooper S 2009
    – B
    – H
    – T
    – M
    – 8,1 (and rising, want rodage is net achter de rug 🙂 )

  5. Thomas says:

    -Mazda MX-5 1.8 1995
    -B
    -H
    -T
    -M
    -9.3 (min 8,8 / max 9,8)

    En dat op 7 tankbeurten, dank aan spritmonitor

  6. Stijn says:

    -Golf 5 1.9 tdi 2008
    -D
    -H
    -T
    -A
    -5.7

    (minima van 4.6 naar maxima van 6.8)
    De vorige leaseslet was knal dezelfde golf 1.9 tdi, knal dezelfde rijstijl, en daar kreeg ik het verbruik zelden onder 6.4….

  7. wiely says:

    – Astra G 2.0 di 1999
    -D
    -H
    -T
    -M
    -6.5

  8. STxN says:

    – MINI Clubman Cooper S 2008
    – B
    – A
    – T
    – M
    – 9.8

    echter, vooral in D (van Drive) bij stilstand aan het rode licht gaat het gemiddeld verbruik de hoogte in (de MINI-automaat heeft geen automatische start/stop functie)

  9. Miss Djivy says:

    – BMW 118d (pre-facelift)
    – D
    – H
    – T
    – M
    – 6.9 volgens BC (al 5.9 gezien op reis)

  10. Thomas says:

    – BMW E46 323i 1999
    – B
    – A
    – T
    – M
    – 10.2 (min 8.2 max 11.4)

  11. Pieter Fret says:

    Troost je STxN, in de winter werkt die start-stop toch bijna nooit (motor te koud, buiten te koud, …). Ik denk dat jouw meerverbruik vooral te wijten is aan de zwaardere Clubman en (vooral) de inefficiënte koppelomvormer van de automaat.

  12. TSCH says:

    – VW Passat Break Bluemotion 2008
    – D
    – H
    – T
    – M
    – 6.6

    Allesdoener van Miss S:
    – Ford Fiesta 1.4 TDCi 2005
    – D
    – H
    – O²²²
    – S
    – 6.5

  13. silmon says:

    peugeot 207 rc ralley

    B
    H
    T, O op het circuit
    A

    op de weg 10,6 ,met wat doorjagen makkelijk 17

  14. Stijn says:

    VW Golf V OnTour 2007
    – D
    – H
    – O
    – M
    – 6.5 (min 5.8)

  15. wooter says:

    BMW Z4 M Roadster, Benzine, handgeschakeld, Tussenin of Oerendhard, Mix of Autosnelweg, en tussen de 10l als ik rustig op de snelweg rij, tot 13l als het tempo omhoog gaat. 25l is voor op circuits 🙂

    Interessant is mijn motorfiets: een Suzuki SV650-S van ’99, die in dezelfde omstandigheden (maar iets minder hard) nipt 5 liter drinkt. Met de motor naar het werk is goedkoper dan met de auto, en dat met 100pk per ton meer 😀

  16. TiZi says:

    alfa 156 SW GTA
    B
    H
    T -> O
    M

    en nu komt ie : gem. 15 l 🙂

  17. Jimster says:

    BMW 118d (2008)
    D
    H
    T
    M
    5.9l/100km
    zuinigste >900km @ 4,4l op reis via cruise control op de péage. Meeste 400km @ 6.8l op een VAS Classic rit

  18. Milly says:

    @ TiZi: zeg maar gerust volmondig: O 🙂

    S-Max 2.0 TDCI uit 2008
    D
    H
    T (soms nog eens O)
    M
    6,9 liter gemiddeld sinds het begin volgens boordcomputer

  19. Renny says:

    BMW 520 d Touring bj : 2006

    – Diesel
    – Handgeschakeld
    – Tussen T en O
    – Stadsverkeer (lintbebouwing)
    – 8,9 liter !!!

    Nog even aan toevoegen :

    Gemiddelde snelheid : 39 km/u

  20. BertR. says:

    Renault Clio 1.2 8v van 1999
    Benzine
    Handgeschakeld
    Van E tot O, dus T
    Een mooie mix
    Verbruik ligt tussen 5,1l/100km en 6,9l/100km, dus rond de 6l/100km

  21. Bart says:

    MB E270 break 2003

    D
    A
    OTTO
    M
    8,5l

  22. Thibaut says:

    Opel Astra G 1.4i 16v uit 2000
    Benzine (98)
    Handgeschakeld
    O
    Mix
    Aldus fuelly (zie ook website): 7.9l gem (min 7l en max 9 over 37 tankbeurten)

  23. Thibaut says:

    Die O dient eerder T te zijn. Soms probeer ik ook wel zuinig te rijden.

  24. Langé says:

    Audi A3 2005 1.9 TDI

    D
    H
    T,O

    Mix (Veldwegen en autostrades)

    Altijd 6L rond..

  25. Pieter Fret says:

    Dat doet me eraan denken: ter info nog even de gegevens van mijn vorige:

    Smart Roadster Coupé 2004

    – B
    – A (eigenlijk geen automaat, maar een gerobotiseerde bak)
    – T
    – S
    – 6 l/100km

    Nog steeds hét toppunt van goedkoop rijplezier.

  26. Andries says:

    Misschien ook interessant,

    BMW R1200GS, 2009

    – B
    – H
    – T
    – M
    – 5,7

  27. TSCH says:

    Overzichtje eerder speelgoed:
    Audi Coupé 2.3E 1994
    – B
    – A
    – T
    – M
    – 10l op zondag, tot 15l op de leukere dagen
    Kilometerstand bij blokje-ijzer-maken: 278.000+ RIP.

  28. Saskia says:

    – Opel Signum, 2003
    – B
    – H
    – E
    – S
    – 7.9

    🙂

  29. PieterA says:

    Alfa Romeo GT 1300 Junior, 1974

    – B

    – M

    – O

    – M

    – 10 l/100 km (gebaseerd op vage cijfers daar de benzinemeter de stand van het pedaal wil volgen)

  30. Nuvolari says:

    Alfa Romeo Mito 155 TB, 2008

    -B
    -H
    -T
    -A

    8,2L / 100km

  31. ElmoTheElk says:

    Renaul Clio Sport 2.0 16v (2000)

    – B
    – H
    – T
    – M
    – 9,0 l/100km volgens BC

    Vind het zelf niet onaardig.

  32. dieter says:

    Renault Clio RS ’09 (bijna 50.000km, ahum!):
    -B
    -H
    -T (maar volgens de rest echt wel een grote E en schrik van O)
    -M
    -7,1

  33. Jeffrey says:

    1994 Honda Civic 1.6ESi
    B
    H
    T
    M
    7,5l/100km

  34. Rolv says:

    Mazda MX5 1.8 1994
    B
    H
    T
    M
    8.8 (8.0-9.6)
    (groot verschil tussen zomer en winter)

    Over die boordcomputers: heb de ervaring (met andere auto’s) dat die tot 20% kunnen afwijken van de realiteit.

  35. saab 9000 turbo says:

    saab 9000 2.0 turbo 225 pk (chip) 1997
    B
    H
    O
    M
    12L/100 km
    en met veel snelweg 9L/100 km
    hij zou zuiniger moeten zijn na het chippen maar merk er nog niets van, misschien dat de zware voet daar iets mee te maken heeft 225 pk is wel heel plezant natuurlijk 🙂

  36. dave says:

    volvo xc60 d5 205pk
    D
    H
    T
    M
    10,9
    belachelijk veel, mijne vorige 320d ging veel beter en was dan nog veel zuiniger op de koop toe !
    beetje een miskoop moet ik toegeven

  37. gijs says:

    – VW passat break 180pk
    – D
    – H
    – T (family man) O (solo slim)
    – M
    – 8,3
    tuning bij Heinz van 136 naar 180pk geeft meer plezier voor zelfde verbruik 😉

  38. gijs says:

    ah bouwjaar is 2007, nieuw model 2.0 tdi maar niet de laatste motor (de mijne is nog geen common rail geloof ik)

  39. Johnnyboy says:

    Subaru Legacy 2009
    D
    H
    T
    M
    6.8 volgens BC

  40. Pieter Fret says:

    @ dieter: 7 liter in een Clio RS? Jij legt een donskussentje onder je rechtervoet, zeker!? 😛

  41. Ken Divjak says:

    Het verschil tussen de jouwe en de Peugeot 207RC van Silmon is anders ook markant: 8,1 vs 10,6 met hetzelfde blok.

    Of zou dat aan de Efficient Dynamics-aanpassingen liggen en het feit dat de RC een zesde verzet mist?

  42. Pieter Fret says:

    Beide zullen daar inderdaad iets mee te maken hebben, maar bedenk wel dat mijn wagen nog maar net uit rodage komt. Ik hou mij dus nog wat in. Bovendien is die 8,1 l/100km het gemiddelde sinds dag 1. De laatste tijd loopt dit stilaan op; met de laatste tank had ik bijvoorbeeld 8,7.

    Ik denk dus dat het verschil in dit geval vooral aan de rijstijl zal liggen. Te meer omdat de gemiddelde verbruikscijfers van de 207 RC (8,94) en de Cooper S R56 (8,64) elkaar volgens Spritmonitor niet zo ver ontlopen.

    De Clio RS scoort echter 9,94 – vandaar mijn verbazing over Dieters 7,1 l/100km.

  43. beebeeporsche says:

    – BMW 520d 2007
    – D
    – A
    – T
    – A
    – 7.5l

  44. herdewyn says:

    Met Spritmonitor je wel rekening houden met de gebruikers: je kan best even kijken of ze hun tank wel volledig vullen, of hun verbruik overeenstemt met de gekozen rijstijl en of het een beetje realistisch klinkt. Zo staat er bij de BMW 320i iemand vooraan die 5,81l/100km verbruikt en dat is niet realistisch(!) Je kijkt ook best of ze al veel tankvullingen noteerden en of er enige consistentie in het verbruik zit (en of er een reden is voor meerverbruik, vb rijstijl, temp).

    @Ken: Had jij vroeger geen 328i? ben wel benieuwd naar dat verbruik. Of de 520i van thuis?

    En @ iedereen: bazuin de vraag rond, hoe meer cijfers, hoe interessanter!

  45. Pieter Fret says:

    @ Herdewyn: In de gemiddeldes van Spritmonitor zullen die extreem lage waardes wel gecompenseerd worden door extreem hoge van Nördschleifegangers, hoor 😉

    En om nog wat bij te dragen aan’t algemeen nut, de wagen van mijn ouders:

    Citroën C4 1.6 VTi 2009 (die met de 120pk-Coopermotor)
    – B
    – H
    – E
    – S
    – 7,7 l/100km

  46. Ken Divjak says:

    Hardewyn, dat was een:

    – BMW 325CI 2001
    – B
    – H
    – T
    – M
    – 10,0 volgens nooit geresette BC

  47. GTurismo says:

    – Type wagen: Alfa Romeo GT 1.9JTD 2006

    – Brandstof: D

    – Versnellingsbak: H

    – Rijstijl: T

    – Verkeer: M

    – Gemiddeld verbruik (l/100km): 7,4

  48. ElmoTheElk says:

    @dieter Wauw dat haal ik in mijn RS met de beste wil van de wereld nooit en te nimmer niet. Ook niet bij rustiger rijden.

  49. PJS says:

    – Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8v 2009
    – D
    – H
    – T
    – M
    – 7 l/100 km

  50. Oei, valt deze saaie auto even uit de toon:

    Mazda 5 2.0, D, H, E, M, 6.5l

    Ik wilde graag een benzine, maar om een of andere vreemde reden wilt niemand dat hebben, laat staan verkopen in occasie.

  51. dirk says:

    Renault Clio 1.2 TCE
    B
    H
    T
    M
    7,5 (min 5,5/max 8,9)

  52. saab 9000 turbo says:

    de bc reset zich na 10.000 km dacht ik, of is dat merkgebonden?? bij saab is het 10.000 km

  53. herdewyn says:

    Een bruine praline uit de oude doos:
    VW Kever 1300, 1969
    B
    H
    E
    S,M
    8,4

  54. dieter says:

    @ Pieter & Elmo:
    Die 7,1 is over een totaal van 50.000km (in 10mnd…) ; momenteel is het 7,7 (koud hé! ;op ).
    Weet dat ik vooral snelwegkm cruise tegen een goeie 110-120 op cc in 6e (dan 6,5l!) en ik op secundaire wegen ‘t ook rustig aan doe.
    Het vermogen gebruik ik amper (eigenlijk nooit…) ; het is vooral het model van de RS dat me aanspreekt ; voor mij had er evengoed een 1.6 of zo in mogen liggen. ;op

    Met m’n Murena heb ik eveneens een vrij laag verbruik van een goeie 7,5l, terwijl clubleden vlot tegen/over de 9l verbruiken.
    Verschil zit h’m vooral in rustige of sportieve(re) rijstijl, lijkt me.

    Greetz,
    Dieter

  55. ElmoTheElk says:

    @dieter Tuurlijk is het puur rijstijl. Ik vind het dan ook niet alleen een prestatie om zo’n laag cijfer te halen maar meer dat je je zo goed kan inhouden! 🙂

  56. PieterA says:

    @dieter: Erg sterk, zelfs bij veelvuldig snelweggebruik. Zo’n RS draait toch aardig wat toeren bij 120 in zesde.

    • ElmoTheElk says:

      In (ik dacht) 2008 is de versnellingsbak wel wat gewijzigd zodat die 6 een heel stuk rustiger is geworden; meer zoals de 6 in de meeste auto’s.

  57. JDM says:

    Civic Type R 2002
    B
    H
    T en na 12 km O (olie opwarmen)
    M
    9

    Civic 1.6i 16v 1989
    B
    H
    T-O
    M
    9

  58. Vladimir says:

    Fiat Punto 1.2 Sporting, 1999

    B
    H
    T
    M
    6,5 (min 5,5 en max zo’n 9)

  59. vdsmichiel says:

    Peugeot 206 1.6 16V (110 pk) van 2001
    B
    H
    T (where sportivity meets ecology)
    M
    6,8 l/l00 km, wat ik persoonlijk erg mooi vind voor zo’n vinnig autootje dat met de nodige spirit gereden wordt. Komt overeen met het normverbruik dat Sochaux opgeeft. Leve de kleine, lichte hatchbacks!
    And indeed: ‘More throttle and less brake’, dat helpt.

  60. Ken Divjak says:

    Verdorie, met die hele verbruikssage hier de boordcomputer van mijn eega haar 118d eens ge-reset, en wat blijkt:

    We geraken deze week niet onder de 7,6l/100km!?

    Of het aan de koude temperaturen ligt?
    Of het feit dat die ondertussen 132.000 zware kilometers gelopen heeft?

  61. Marc thijs says:

    alfa 147 gta
    B
    H
    T
    M
    12.5 l.

  62. Frexy says:

    Allez hup, pas een auto, mn eerste, maar meteen de nummers opzetten dan:

    Renault 21 GTD hatchback (saaiste van ze allemaal)
    D
    H
    T
    M
    7.5 l (schat ik, dat ding heeft uiteraard geen boordcomputer, maar kan toch redelijk lang op 1 tank bollen)

  63. herdewyn says:

    @Ken en anderen die de winter in de tank voelen,
    Die 132000km zouden eerder gunstig moeten zijn voor het verbruik, tenzij de luchtfilter en/of roetfilter wat duffig zijn…
    Het koude weer daarentegen… Ik merk een meerverbruik van 0,5 tot 1 liter deze periode en dat is niet alleen de ‘schuld’ van wat sneeuwpret. De vorige tank was echt rustig en het verschil blijft tegenover de zomer. De koude vraagt langer een rijk mengsel (benzine), de achterruit moet al eens verwarmd worden, de olie doet er wat langer over om warm en dun te worden…

  64. Stijn Sioen says:

    Dax Rush (seven replica)
    B
    H
    O
    M
    ….l
    ‘k zou het begot niet weten. Hoe kan je je nu amuseren met je speelgoed als je constant met je ene oog de brandstofteller in de gaten houd? 🙂

  65. Hesp says:

    Wat ik mij afvraag… Als je het vulpistool telkens op hetzelfde moment laat ‘afslaan’ (dus na bv 1 of 2 keer klikken), zit er dan ook elke keer exact evenveel in je tank?

    • Ken Divjak says:

      Dat zal van pompmerk tot pompmerk afhangen (niet de benzine maar de pompinstallatie zelf), en tevens van hoe diep je het vulpistool in de tanksleuf steekt.

      Wil je zeker zijn, dan stop je pas als het overloopt;)

  66. Jan says:

    VW Passat CC 2.0 TDI 136
    D
    H T/O
    A
    6.0 over 55000 km
    snelweg op Cruise tegen 140(teller) = 5.7

    Is er iemand die zijn ervaring wil delen met chiptuning van VW 2.0 tdi ?

  67. Werner says:

    Audi A2 1.4 TDI 2001
    D
    H
    E
    A
    4.1 l/100 km gemiddeld over 330000 km
    ;-)))

  68. AnthonyG says:

    Mercedes-Benz C200 CDI Station 2007
    D
    H
    O
    M
    8.7l/100km

    Range Rover TDV8 2009
    D
    A
    O
    M
    13.3l/100km

  69. bAAx says:

    Mitsubishi Lancer Evo IX, 2006, ca. 60k km, standaard motor en uitlaat/filter
    – B
    – H
    – T (snelwegritten) / O (binnenbanen)
    – M (tussen binnenbanen en snelweg)
    – op z’n zuinigst 10,8l (mijn absolute minimum), binnenbanen ca. 20l, circuit/NS: 40l

    altijd netjes olie opwarmen en turbo afkoelen achteraf, onderhoud volgens het boekje etc etc (spreekt voor zich)

    Lotus Elise 1,6, 2011, ca. 14k km, standaard motor, Stage 1 uitlaat, standaard filter
    – B
    – H
    – T (snelwegritten) / O (binnenbanen)
    – zoveel mogelijk binnenbanen, geen circuit
    – op z’n zuinigst 6,9l, binnenbanen ca. 12l.

  70. Benny Herdewyn says:

    Dankzij Moammar al-Qadhafi en een miljard Chinezen die met alle olie gaan lopen, betalen we vandaag voor een liter benzine de prijs van een klein brood. Omdat we nog lang kunnen wachten vooraleer de regering (what’s in a name) iets doet, kan je maar beter de goedkoopste in de buurt zoeken.

    Check http://www.brandstofprijzen.be en sla je slag.
    DATS, Pomp van het Volk, Maes, Gabriëls en soms grote merken zoals Esso of Avia zijn doorgaans de goedkoopste.

  71. Fre says:

    Alfa Romeo 159 1.9JTDm 8v Sportwagon 2008
    – D
    – H
    – T/O (afhankelijk of ik alleen zit of niet)
    – M
    – 8,4 l/100km volgens BC

  72. Hans says:

    -BMW E90 325i, 2006
    -LPG
    -H
    -E
    -A
    -9,97 (op benzine: 8)

  73. Joris says:

    Subaru Legacy 3.0 spec B
    B 95
    H
    T
    M
    10,4

  74. SW says:

    996 4S 2003
    B
    H
    T/O
    M
    +- 16

  75. KURT says:

    Mecedes E-klasse 270cdi 2000
    D
    A
    T
    M
    6.4 (met winterbanden)
    7.1 (met zomerbanden)

  76. herman says:

    chevrolet trailblazer SS V8 6000cc 2006
    lpg
    A
    T/O
    M
    verbruik: altijd 21-22

  77. Ken Divjak says:

    Stevig Herman!

    Lotto gewonnen of nooit aan LPG gedacht?;)

  78. luckyluk says:

    BMW X5 3.0d 2008

    D
    A
    T-O
    M
    10.7

  79. ez-roller says:

    Lotus Elise s2 1.8 111s

    B
    H
    T
    M
    ongeveer 9L

  80. Pegasus says:

    BMW 123d

    D
    H
    T
    M
    6.5

  81. cedric says:

    landrover discovery 3, 190pk, 2007
    D
    A
    T
    M
    12l
    dankzij het hoge gewicht abnormaal verbruik voor maar 190pk

  82. chubasco says:

    – Type wagen: merk en model, bouwjaar

    Alfa Romeo Giulia 1300 super 1971 met (2,0 geblueprinte blok en verhoogde compressie)

    – Brandstof: B RON98

    – Versnellingsbak: H

    – Rijstijl: T/O tussen tourritten en circuitgebruik

    – Verkeer: Nooit in de stad

    – Gemiddeld verbruik (l/100km): gem. 1 op 7,5

  83. zouf says:

    – Audi S4 (B8), 2010
    – B (98)
    – A (DSG7)
    – T
    – M (50/50)
    – 13,5

  84. Pieter Fret says:

    Mijn intussen-al-niet-meer-zo-nieuwe staat er nog niet tussen, denk ik:

    – Mazda MX-5 NB 1.8 2002
    – B
    – H
    – T
    – M
    – 8,5

  85. Benny Herdewyn says:

    Voor de volledigheid, de daily van het bedrijf (duidelijk geen drivr…)
    – Skoda Octavia 1.6tdi Greenline
    – D
    – H
    – E-T
    – M
    – 4,4

  86. heidekonijn says:

    – Alfa 4C
    – B
    – A
    – T/O
    – M
    – 11

Leave a Reply