DRIVR

Wintertest: Ford Focus RS op Haspengouw Recce

EDIT: Gemengde reacties, dus een extra woordje uitleg in de commentaren…

_mg_1757

Excuses zijn aan de orde. Dit is immers de vierde keer dat we een gifgroene RS aan Ford ontfutselen, en daar zijn even veel goede redenen voor. (1) Elk excuus om een RS te lenen is Een Goed Excuus™. (2) Ford heeft er meer verkocht dan verwacht, waardoor de voorraad op is en er geen exemplaar meer in het perspark komt. (3) We hebben de super-Focus nog nooit een volledige week in ons bezit gehad, laat staan in hartje winter met alles erop en eraan. (4) De redactie is ondertussen verhuisd van het drukke Leuven naar het landelijke Haspengouw, wat de nood aan een nieuwe testroute des te prangender maakt. Of kennen jullie een efficiënter A-tot-B-projectiel om een parcours van pakweg 45 minuten mee uit te stippelen?

mw8t9961

Wij in ieder geval wel: een Focus RS op winterbanden. Ford heeft de nadruk altijd op de RevoKnuckle-ophanging gelegd om de 305 paarden in voorwaartse beweging om te zetten. Maar volgens ons (én RenaultSport-baas Patrick Le Quément, die al langer een gelijkaardig systeem op de Mégane gebruikt) zijn de banden zeker zo belangrijk. Een jaar geleden kondigden Michelin & co immers al aan dat 350 pk over de vooras binnen handbereik ligt. Of dat evenwel betekent dat iedereen zijn turbo’s moet gaan opvijzelen, is een andere vraag: de helft van de tijd ligt de baan er bezopen bij, waardoor superbanden minder snel opwarmen en wielspin een probleem wordt. Een verwaarloosbaar euvel op nieuwe sloffen in de zomer, een serieus dilemma op versleten rubber in de winter. Bovendien uit zich dat niet gewoon in tractieverlies, maar in vehemente axle tramp oftewel gedaver in de vooras dat gemakkelijk twaalf op de Schaal van Richter scoort. Schijnbaar bijwerkingen van het Quaife-differentieel dat de kracht tussen links en rechts varieert om ergens grip te vinden. Tevergeefs.

_mg_1559

Bezit je dus een Focus RS, investeer dan in winterbanden. Ford biedt ze voor pakweg 1400 euro aan op lichtmetalen zeventienduimers (stalen velgen koelen de remschijven onvoldoende), terwijl een vervangset op de originele negentieners nog een nier meer kost – als je ze überhaupt vindt. Maar opgelet: de RS is erg gevoelig voor het rubber dat eronder plakt. En dan heb ik het niet alleen over het merk, maar vooral over de slijtage die de speciaal ontwikkelde Continentals vertonen. Zo herinner ik mij een rondje Zolder met ontwikkelingsingenieur David Put die bij instap meldde dat hij eindelijk de juiste had gevonden uit het zevental RS’en die Ford voor ons had klaargezet. “En die andere zes dan?”, klonk het verbaasd van mijnentwege. Om een lang verhaal kort te maken: het zou aan de banden(temperaturen en -slijtage) liggen. Waarschijnlijk de reden waarom Britse magazines het inconsistente stuurgedrag tussen verschillende exemplaren aankaarten. Maar dat voel je natuurlijk niet op een zonovergoten Col de Vence, eerder in een ijskoud Haspengouw waar de Impreza’s en Lancers wel degelijk een bumper voor hebben in winterse omstandigheden. Of was dat Colsoul himself die ik daar in Limburgse velden moest laten wegrijden?

_mg_1679

En nu we het toch over exotische bestemmingen als Mielen-boven-Aalst en Broekom hebben, de nieuwe testlus rond de redactie is een feit. Gevestigd in Leuven was het altijd een sleur om eerst een uur naar de taalgrens te moeten rijden, maar dat is in hartje Limburg gelukkig anders. Na een opwarmingsstukje expressweg gaat het meteen de velden van Gingelom in die bijwijlen iets van de glooiende landschappen in Wales hebben. Een sporadische kasseistrook bevestigt dat de RS op het randje van keihard is, terwijl de lange zwiepers richting Borgloon meer body roll genereren dan je zou verwachten. Wissel de Focus voor pakweg een BMW 1 en je begrijpt hoe dat komt: de Recaro’s van de RS staan te hoog gemonteerd. Een imbussleutel zorgt voor enig soelaas, maar kan niet verbergen dat Ford een economische beslissing heeft genomen door een setje te kiezen dat niet in de hoogte verstelbaar is. De zone 30 op de terugweg onderstreept trouwens dat Kermit echt niet gemaakt is om traag mee te rijden, want het gaspedaal is nerveuzer dan een ADHD’er zonder Rilatine.

_mg_1568

Zo zie je maar dat een test (en zeker een perslancering) altijd een momentopname is. Cedrics kennismaking in Frankrijk eindigde met “een meer dan waardige titularis van de RS-badge, oftewel een scheurijzer dat niet alleen voor de nieuwe voorwielaangedreven standaard tekent maar ook nog eens de beste euro/pk-verhouding van het moment neerzet”. Die van gastbijdrager Casper met “ook de RS moet naar de finale met een mix van doorgedreven sportiviteit, rijplezier en dagelijkse bruikbaarheid zoals geen enkele Franse RS dat voor elkaar krijgt”. En die van mij versus de Mégane R26.R met “de RS biedt 95% van de racesensaties van de R26.R – altijd, overal en zonder gordels die je nageslacht voor de rest van je dagen compromitteren”. Die lofbetuigingen moeten we nu voor een halve R inslikken omdat 300 pk sterke voorwielaandrijvers anno 2010 misschien wel kunnen, maar niet efficiënt presteren wanneer het kwik rond het nulpunt bengelt. En toch willen we er nog één – liefst in het wit, zoals de exemplaren van Droogmans en Sneyers die hier rond de redactie circuleren. Liefde maakt een steekje blind.

_mg_1724

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

FORD FOCUS RS

Plus Min
+ Nog altijd the daddy – Zij het met wintervrees

Weggecijferd

Motor 2.5 5-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 305 pk
Koppel 440 Nm
Gewicht 1468 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,9 s
Topsnelheid 263 km/h
Gem. testverbruik 12,8 l/100 km
Prijs 32.900 euro
Fiscale PK 13

Verdict

9 op 10

_mg_1607

Share Button

22 Responses

  1. herdewyn says:

    Jammer dat Ford nog geen mat zwart aanbiedt. Bij veel auto’s zeg ik neen, maar een mat laagje tovert een RS in één klap om tot een gemene stealth fighter. (en zo vallen de spoilers en roostertjes wat minder op, ik blijf het er moeilijk mee hebben).
    Het zou alleszins een ideale gelegenheid zijn voor een vijfde rit…

  2. Ken Divjak says:

    Best wel grappig, want er zijn een tweetal exemplaren in mat-achtig grijs zoals gebruikt door de Top Gear Live-shows die binnenkort in Amsterdam landen.

    Straks eens kijken of ik nog een screenshot vind!

  3. Milly says:

    Ik ken jullie nieuwe testlocaties natuurlijk dus een kleine bemerking: wetende dat het daar momenteel een combinatie is van ijs en ‘moos’ (wie niet weet wat moos is: ‘moos’ is natte ‘stup’) denk ik dat geen enkele auto (buiten en Pajero of Patrol) het daar nu niét moelijk heeft.
    En ik spreek uit ervaring hoor 😉

  4. Ken Divjak says:

    Neenee Milly, die opmerking geldt algemeen voor natte & koude (niet specifiek voor veldwegen) en was de reden waarom Cedric de kroon van 2009 niet aan de RS heeft gegeven:

    “De gifgroene kikker mag medio maart dan wel de ster van de Corniche geweest zijn, bij verder testonderzoek in kletsnatte omstandigheden met eerder versleten schoeisel vertaalden 300 paarden zich in problemen, waardoor ik hem ondanks zijn vijf vermaarde R’s niet op het allerhoogste schavot ga plaatsen.”

    Bij research ook nog wat eigenaars gevonden (op Ford en RS-fora) die momenteel ook over excessieve wielspin op zomerbanden klagen – tot in de vierde versnelling toe…

  5. JDM says:

    Eigenlijk is dit toch logisch. Verwachten jullie niet iets TE veel? Een Civic Type R in droog of nat is het verschil tussen hemel en … gevaarlijk dus.

  6. car-nut says:

    Ik moet JDM toch wel bijtreden. Ik vind niet dat de Focus RS een halve ster mag worden afgenomen op basis van deze omstandigheden. Wat doen je dan met de R26R? Diens extreem rubber is in de regen al geen pretje, maar bij vrieskou levert die toch gewoon een volledige ster in niet?

  7. pieterp says:

    Een matzwarte focus kan perfect door hem te laten overtrekken met folie.

    Wil je hem later verkopen dan trek je de folie eraf en ta da! een perfecte laklaag laat zich zien.

  8. Ken Divjak says:

    Gemengde reacties op onze wintertest met de RS. Kennelijk is niet iedereen ermee opgezet dat die een halve R kwijtspeelt door teveel wielspin op natte en koude ondergrond. Toegegeven: de banden die onder ‘onze’ Focus lagen, waren dringend aan vervanging toe. Maar ik maak me sterk dat het verdict op nieuw rubber niet zoveel anders geweest zou zijn. De vorige tests verliepen immers telkens onder perfecte omstandigheden (droog, milde temperaturen en vlakke wegen) die de RS als gegoten zitten en waarin hij echt vijf R‘en waard is. Maar op de oneffen winterwegen van onze testlus?

    “Wacht eens even” oppert lezer car-nut in de comments, “wat doen je dan met de R26R wiens extreem rubber in de regen al geen pretje is en bij vrieskou waarschijnlijk een volledige R moet inleveren?”. Appelen met appelen vergelijken is het devies. Maar aangezien quasi niemand ooit een Mégane R26R op gewone banden geprobeerd heeft, doen we het even met de nieuwe Mégane RS Cup die het eind november in de regen opnam tegen de Focus RS. Beide bleken volgens Evo Magazine trouwens rond de 270pk te produceren beter dan 250 voor de Renault en 305 voor de Ford, dus citeer ik Chris ‘Monkey’ Harris even met een gerust hart: “It’s the unseen parts of the Mégane’s drivetrain that impress more, a feeling that every last ounce of energy called on by the throttle is being transferred cleanly and effortlessly to the tarmac. There’s not even a suggestion of torque steer, just a focused lunge of acceleration and a mild roar of exhaust gas.”

    Graaf wat dieper in de archieven van het blad dat zijn mojo de laatste maanden teruggevonden heeft, en je ontdekt volgende kritieken op de Focus die ze in hun long-term fleet hadden: “Even when the rubber was fresh it struggled to contain the rampant power and torque of the turbo’d 2.5-litre five-cylinder. Ford’s claims to have banished torque steer are well wide of the mark. Go for a vigorous start and it’s not just wheelspin that’s an issue, but full-on axle tramp. Throw in some bumps and cambers and you’re in for an upper-body workout as the front end tussles with the tarmac, forcing an elbows-out driving style.” Daarvoor vreesde ik al bij de voorbeschouwingen begin 2009, en heb ik Ford ook gestalkt om er eentje in de winter te bemachtigen.

    En daarmee zijn we terug bij de slotzin van bovenstaande wintertest: “Zo zie je maar dat een test (en zeker een perslancering) altijd een momentopname is”. De vorige drie flatteerden de RS mateloos, maar de laatste dus een halve R minder.Vergelijk het desnoods met een concertbespreking; Bruce Springsteen geeft consequent topvertoningen, maar wanneer The Boss eens een off-day heeft door een schorre stem – dan staat het ook in alle kranten. Koude en regen zijn de schorre stem van de RS, en dat uit zich – mede door de maniakale gaspedaalmapping en explosieve turbokracht – in meer wielspin dan zijn rechtstreekse concurrenten vandaag produceren. Ik blijf er dan ook bij dat die tekortkoming (die we onder ideale omstandigheden niet konden vaststellen) samen met de hoge zitpositie, de immense draaicirkel, de dorst en honger voor banden én het feit dat tip-hielen met de bijtkracht bovenaan het rempedaal niet kan – een herziening van de score noodzaken.

    Maar laat ons eerlijk zijn: vierenhalf op vijf blijft een quotering om van te dromen terwijl de RS nog altijd een adrenalinekick produceert die niemand anders voor 32.000€ aanbiedt. Zij het met een dikke hamer beter dan met een fijne scalpel, en dat kost hem in deze moeilijke omstandigheden een paar puntjes. Niet op karakter, wel op de allesdoener-kwaliteit die we hem in de zomer toeschreven.

  9. car-nut says:

    @Ken – Begrip voor je argumenten, maar ik blijf van oordeel dat een nuancering van de RS sterren hem onrecht aandoet ten opzichte van zijn rivalen. Ook de wintertest is uiteindelijk niet meer of minder dan een momentopname en als de R26R goed genoeg is om hem bij mooi weer van antwoord te dienen, dan benieuwt het mij hoe hij het er in onprettigere omstandigheden afbrengt. En wat Harris denkt van die andere, recentere peer, maakt mij uiteindelijk weinig uit – hoe graag ik hem ook lees. Autocar testte de Focus RS in kletsnatte omstandigheden en Steve Sutcliffe – ook geen doetje – kon geen spoor van wielspin ontdekken. Dus ik zou enkel op mijn eigen referentiekader vertrouwen, de score ongemoeid laten, maar de auto en zijn rijgedrag “corrigeren”.

  10. heidekonijn says:

    Alleszins enorm verfrissend om te lezen dat een mening wordt herzien na nieuwe ervaringen met de auto, en dat op een relatief snel tempo.

    Niets ergert me meer dan een test te lezen waarin een nieuw model wordt opgehemeld, en dan na enkele jaren in hetzelfde medium te lezen dat het nieuwste model stukken beter is (kan natuurlijk) en dat de oude altijd eigenlijk al slecht was (argh!).

    Als koper ben je er dan vrolijk aan voor de moeite, én je gelooft geen woord meer van het medium in kwestie.

  11. PJS says:

    Ik ga volledig akkoord dat een rijtest jammer genoeg een momentopname is, je kan onmogelijk in een korte testperiode alle mogelijke weersomstandigheden opgezocht hebben. Daarnaast spelen erg veel andere factoren mee, waaronder het schoeisel onder de wagen. Je mening bijstellen na een mindere ervaring lijkt me dan ook meer dan correct.

  12. Milly says:

    Hoe je het ook draait of keert, het blijft een voorwiel aangedreven bom hé. Een Civic Type R idem dito. Dus natuurlijk heb je daar meer koppelreacties.
    Een Mégane R26R is een circuitwagen. Daarmee kun je dus niet alle dagen rijden, gewoon al praktisch niet. Die achterruit is van plastic godbetert en het duurt een week voor die gordel bevestigd is.
    Misschien dus ook eens een sneeuwtest met een M3 doen? Ik heb veel Mercs en Beemers zien schuiven de voorbije weken. Of niet op een helling raken.
    In alle testen hemelt men BMW (terecht) op voor hun onberispelijk aandrijfgeheel…als het tenminste niet gesneeuwd heeft. Ik heb in Finland een sneeuwslalom met een 320i afgewerkt. Dikke fun, maar verre van efficient. Daarna even hetzelfde kunnen doen met een Golf V TSI. Less fun, but very efficient.

    Get the point?

  13. ElmoTheElk says:

    Ik sluit me er bij aan dat het verfrissend is te zien dat er ook na een eerste test nog wordt nagedacht over de wagens en welke cijfers er worden gegeven. Zulke zelfkritiek is iets waarom ik hier al jaren (vanaf begin Djivy) kom.

  14. JDM says:

    @Milly: exact!

  15. Rally Lover says:

    Heb zelf een Ford Focus RS en heb hem uitgerust met 19″ Genesis velgen en Vredestein Wintrac Extreme 235/35R19 (advies van Chris Van Woensel).
    Met een live test van meer dan 3.000 km in verschillende winterse omstandigheden kan ik me niet terugvinden in de commentaren hierboven.
    Lastige weersomstandigheden vragen ook een aangepast rijgedrag om snel te gaan. Dit is een afgeleide van een rallywagen en niet van het circuit zoals de R26R.
    Je moet hem dan ook zo behandelen en beoordelen. Iedereen kan op een gaspedaal trappen maar dit monstertje moet je met gevoel aanpakken.

    • Ken Divjak says:

      Daarmee ook ons advies dat er twee keer letterlijk in staat:

      “Investeer in winterbanden”.

      Mogen we vragen wat zo’n setje Vredestein 19’ers kost? (excl. velgen)

  16. Rally Lover says:

    Staat er inderdaad 2x in maar maak dan ook geen conclusies met het verkeerde schoeisel. Je gaat in de sneeuw toch ook niet lopen op je mocassins, gegarandeerd dat je problemen zal hebben.
    Ik heb een totaalprijs gekregen van 1.784 € incl. BTW.
    De prijs voor de banden alleen heb ik niet.

    • Ken Divjak says:

      Dank voor de info, Rally Lover!

      Verder zou ik alle commentatoren er nog even op willen wijzen dat het woord ‘sneeuw’ nergens in de tekst voorkomt.

      De test vond plaats op zomerbanden in natte koude.

      • JDM says:

        Inderdaad. Stel u voor dat het die dag gesneeuwd had, dan had je misschien nog een R afgetrokken? (graptje) 😉

        Ik ben akkoord dat je een auto pas echt leren kennen over een langere termijn. Dus, als je op basis van meerdere tests minder tevreden bent, dan is dat best mogelijk.

        Wat ik hier een beetje verrassend vind, is het feit dat een auto op zomerbanden in winterse omstandigheden (nee, geen sneeuw, wel zeiknat en onder de 7°) afgerekend wordt op het feit dat hij het moeilijk(er) heeft. Ik denk dan: dat is toch logisch?

        Bovendien meen ik de RS te mogen plaatsen in de categorie compromisloze sportauto’s. Dat betekent ook dat je je hier als chauffeur van bewust moet zijn, in alle omstandigheden. En met zomerbanden in die omstandigheden vraagt een aangepast rijgedrag of een 100% bewustzijn van wegdek/temperatuur/banden. Dit is toch geen familiewagen om met verstand op nul boodschappen te gaan doen?

        Maar alle respect voor je oordeel, ik heb er immers nog nooit zelf in gereden. En winterbanden, hoor ik meer en meer, kunnen echt wel een groot verschil maken. Maar of je daarom hetzelfde kan gaan doen als in de zomer, dat betwijfel ik zeer sterk.

        • Ken Divjak says:

          Laat ons hier toch één ding duidelijk stellen:

          Wij zijn het die altijd volgehouden hebben dat de RS tegen voorwielaandrijvers gemeten moet worden beter dan de vierwielaangedreven Japanners die onze collega’s ermee vergelijken.

          Sterker nog: Ford is erin geslaagd om een voorwielaandrijver te bouwen die ‘plezanter’ stuurt dan dan 4WD-concurrenten – vooral op droog.

          Maar, en dat is een belangrijke MAAR:

          De beperkingen van een 300pk sterke voorwielaandrijver komen bij natte en koude omstandigheden boven drijven. En in die omstandigheden moet de RS zijn meerdere erkennen in de Japanse specials die Ford nota bene zelf als rechtstreeks concurrenten citeert.

          Of dat de reden is waarom bovenvermelde David Put in Autowereld bekent dat hij de RS liever als achterwielaandrijver met een breder spoor een 350pk zou gezien hebben?

  17. Ken Divjak says:

    Eindelijk een gerenommeerd medium dat mijn visie beaamt!

    From experience of Autocar’s former long-term RS, I know that on worn tyres the dynamics become more dominated by the available grip at the front as the rubber gradually loses its resistance to power. But if the RS is on new tyres, the Renaultsport Clio is the only other current production hot hatch that has the same level of exploitability and adjustability. And no other hatch shoves like an RS500.

    [Bron: Autocar]

  18. Hallo
    Twee video’s;
    RS 500:

    The Black Devil:

    Focus RS:
    Als jullie willen zet ik hem ook op You Tube.
    Grtn
    Chris Gommeren

Leave a Reply