DRIVR

Gastbijdrage: Column – Borsten op het Autosalon

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Ik heb borsten, ik heb een massa hormonen die danig kunnen schommelen, ik hou van mannen, mijn haar is lang en blond en ik ben vrijwillig naar het Autosalon getrokken. Ik kijk ook vrijwillig en zelfs met veel plezier naar Top Gear en andere. En als er wagens van mooi kaliber voorbijrijden, begin ik vrijwillig enthousiast te roepen – voor de wagen, niet voor de chauffeur – zodat iedereen op straat bevreemdend naar de hemel staart om te zien of de Messias echt niet is teruggekomen. Toch is er iets vreemds met auto’s en vrouwen, en ook mannen.

wernereisele

Auto’s en vrouwen, liefst die met een F-cup, zijn al jarenlange vriendjes. Op zich niets mis mee: een vrouw meer of minder in beeld kan niet zo’n kwaad. Alleen heb ik het dwingende en noodzakelijke van de auto-vrouwcombi nooit erg goed begrepen. Als ik een loopband, fiets, rok, laptop of bos bloemen ga kopen, krijg ik toch ook geen dekhengst voorgeschoteld?! Nu, de dwingende, onnodige en onschadelijke auto-vrouwcombi is er. Elke stand op het autosalon wordt dan ook decoratief (smaak en “goesting” kunnen verschillen) aangekleed met enkele hostesses. Leuk, maar waar zijn mijn studs?

Ik mag er niet op hopen. Zo blijkt al snel dat ik volgens menig dealer als vrouw op dat salon ben zoals Yves Leterme op de eerste ministerpost: niet op de juiste plaats. Na het bekijken van de VW Eos wist de “verkoper” me fijntjes te vertellen: “Deze wagen is perfect voor de vrouwen: als tweede wagen. Of als je de kindjes naar school moet doen”. Voor meneer had hij iets anders in gedachten.

Is dat dan de tweede wagen voor als mijn meneer met mijn Audi R8 aan het rondrijden zou zijn? I didn’t think so. En wie zegt er dat mister X de kiddo’s eens niet aan de schoolpoort afzet?! Gelukkig komen een verkoper en zijn inhoudsloze verkoopspraatjes niet mee met de deal.

Als ik even verder bij de Skoda-stand aankom, gaat hetzelfde liedje verder: brochures worden bovengehaald, een stroom van informatie en cijfers vloeit uit ‘s mans mond. Zijn ogen zoeken contact… niet met die van mij, op geen enkel moment. Wel met die van mijn gezelschap, dat toevallig – en gelukkig – een hogere dosis testosteron heeft dan mij. Het enige moment dat ik de aandacht kan trekken van de man-met-das-in-kostuum-met-droopy-ogen-en-veel-cijfers is wanneer ik mijn hoofd – al gekke bekken trekkend, niet eens uit oprechte interesse – tussen het hoofd van mijn gezelschap en dat van de verkoper wurm. Resultaat: verbaasde droopy ogen en verdere negatie.

Met mijn vrouwelijke trots, borsten, billen en blonde haren wandel ik naar de Aston-stand. Ik stel er me de male models bij voor, terwijl ik broed op mijn nieuwe missie: kontjes op de capots tijdens het salon. Teken de petitie, my friends!

[Foto: Werner Eisele]

Share Button

6 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Tja Ruth – na lang zoeken heb ik één beeld met een mannelijk model gevonden!

    Rechtstreeks vanuit China:

    malemodelbooth

    Misschien ook interessant/relevant:

    Do you come with the car? – An anonymous auto show model dishes about what really goes on behind the scenes, our interactions with visitors and what you need to know about how to behave in public. Hint: Don’t touch me.

  2. PJS says:

    Peugeot had in Frankfurt ook een mannelijk model bij de RCZ gezet:

  3. Yannick says:

    Ik zag bij Citroën meer frisse, jonge kerels in pak dan hostesses zonder veel pak. Maar de lijn is natuurlijk duidelijk. Al voelde ik mij niet bepaald aangetrokken tot al die schminkdozen. Die zetten ze beter op een Amerikaanse oldtimermeeting, daar hebben de auto’s even veel plamuur.

    Dat verkopers zich meer richten tot de man(nen) van het gezelschap is een spijtige zaak. Al moet één octaangeladen zin die hij zelf niet begrijpt voldoende zijn om daar verandering in te brengen.

  4. Jort says:

    hehe ruthje toch 😛 bij mij zou da geen waar zijn ze !

    alle wanneer komt er een nieuwe wagen aan ? 😉

    is wel leuk te lezen als man!

  5. Frexy says:

    Ik moet Yannick bijtreden. Dat stereotype dat vrouwen niets van auto’s afweten en alleen over kleur, kinderen en shoppen praten als het over auto’s gaat is maar waar voor een deel van de vrouwelijke bevolking. Zelfs al is dat waarschijnlijk het grotere deel, dat wil niet zeggen dat het allemaal over 1 kam gescheerd mag worden.

    Er zijn waarschijnlijk genoeg potentiële klanten op de markt die niet benut worden gewoon omdat de aanpak niet juist is.
    Ik ken toch genoeg vrouwen die wel iets meer interesse hebben dan autokleur en laadcapaciteiten.

  6. herdewyn says:

    Ik vraag me af hoeveel die huppeltrutjes betaald worden om zich rond zo’n draaiend prototype te draperen (en mij daarbij meestal het zicht ontnemen op ehet ontwerp).
    Als er ergens kan bespaard worden op uitgaven aan standenbouw, dan graag daar.

Leave a Reply