DRIVR

Column: Kleine Deukjes, Grote Factuur

Blikschade – elke autoliefhebber zou een oog uitwenen als het hem of haar overkomt. Als je zonder kleerscheuren uitstapt na een ferme klap wordt alles natuurlijk gerelativeerd, maar ik heb het hier over blikschade zonder fysieke gevolgen. En dan resten alleen het gemor, het gevloek en de tranen om het gedeukte metaal. Overdreven snel gedeukt materiaal…

parishiltondriving

Nu mag ik niet klagen. Buiten één moment op mijn negentiende dat me met beide voeten terug van het pedaal haalde, ben ik zo’n tien jaar later gelukkig nog altijd gespaard van de ellende. Ik probeer actief te rijden, dat wil zeggen met het hoofd bij de baan, maar soms moet een mens gewoon het geluk aan zijn kant hebben.

Zo hoorde ik onlangs een vriend die – zoals dat hoort – aan een stopstreep gestopt was. De blonde tr** achter hem vond het op dat ogenblik echter belangrijker om een sms te sturen en boorde haar Audi vakkundig in de achterkant van de maniakaal verzorgde Astra. Paris bergt eerst de shiwawa veilig op in de bekerhouder en stapt uit met een salvo memorabele frases: “Waarom stopt gij nu? Maar het valt precies nogal mee… Ik ken een goeie garagist. Ik zit in de sales en ken iets van auto’s.” En als hoogtepunt van haar ergerlijke betoog: “Dat is nu het verschil tussen een Audi en een Opel”.

Kokend bloed en stoom uit de oren, maar de beheersing hield stand en mijn vriend vulde netjes ‘de papieren’ in. In de garage bleek ‘dat valt precies nog mee’ een beetje overdreven: de herstellingskosten werden geraamd op 2500 euro (excl. BTW). De kofferklep stond wat scheef, de bumper wat hol, maar verder was er op het eerste zicht niet veel te zien… tot je de koffermat optilde. Even Apeldoorn bellen?

volvo240

Nu zijn deze bedragen voor moderne wagens niet uitzonderlijk. De tijd dat Volvo en Saab nog bumpers monteerden waarmee je het fileprobleem kon oplossen door gewoon de hele rij vooruit te duwen, ligt al even achter ons. Vandaag kan je nauwelijks nog spreken van bumpers. Het zijn koetswerkelementen geworden, die naadloos aansluiten en nog amper bescherming bieden. Ze zijn ook netjes mee gelakt, wat mooi is maar praktisch gezien niet erg zinvol. De huidige schaamlapjes voor- en achteraan onze vierwielers geven wel mee bij parkeertikjes, maar als het er wat steviger aan toegaat, moeten ze passen. De positie van de bumper volgt ook steeds meer de vorm dan de functie: zo begint de bumper van sommige Audi’s (A4, de vorige A6, de nieuwe A8) bijna beneden, waardoor al snel de lage voor- of achtervleugels (de gardeboes in de volksmond) geraakt worden. Wat is dan het nut van een bumper?

alfa159sportwagon

Hetzelfde probleem geldt voor de flanken. Wie regelmatig de supermarkt bezoekt of in een ondergrondse parkeergarage staat, kent het probleem. De buurman is namelijk zelden zo voorzichtig als jijzelf. Als ik de kans zie, zet ik mij steeds met één kant kort tegen een muur of een haag en bepaalde buren (witte bestelwagens, recyclagepremiewrakken, monovolumes zonder schuifdeuren,…) mijd ik als de pest. En ik heb dan nog stootstrips op de flank. Op moderne wagens ontbreken ze systematisch. Ik ben ook ontwerper en ja, het is veel mooier. Maar na een jaar Aldi en Parking Boerentoren moet je toegeven dat Flame Surfacing enkel werkt als het vanuit de fabriek is aangebracht…

audia6

Een product moet bestand zijn tegen dagelijks gebruik en als daar een stootstrip en een bumper voor nodig zijn, dan horen die erop te zitten. En dat kan ook subtiel, zoals de zijdelingse stootstrips onderaan op de deuren van de huidige Audi A6. Het punt is dat in ons drukke verkeer, met miniparkings voor maxi-auto’s, een wagen tegen een stootje moet kunnen en dat een schijnbaar kleine herstelling geen rib mag kosten.

Nog iemand ervaringen met dure ‘close encounters’?

Share Button

13 Responses

  1. Johnnyboy says:

    Wat de zijdelingse stootstrips betreft volg ik maar wat bumpers betreft zou ik precies toch het concept “kreukelzone” eens googelen.

    Die oude Volvo’s zagen er na een zwaar ongeval idd nog picobello uit. Het probleem daar was vooral dat de chauffeur 300m verder dood lag

    • JDM says:

      Schitterend!

    • BertR. says:

      De bumpers van tegenwoordig zijn zo ontworpen dat ze bij een kleine botsing (parkeren) niet breken en mooi hun vorm behouden en bij zwaardere botsingen de klap voor een deel opvangen, zodat de inzittenden dit niet moeten doen. Daarom zijn er ook kreukelzones.

      Anderzijds zijn er ook zwakke weggebruikers op de baan en die hebben ook liever een koetswerk van een wagen dat vervormt (elastisch of plastisch) dan dat ze geen schijn van kans maken om te overleven. Je gaat een wagen toch niet alleen ontwerpen om blikschade te vermijden. Nu ja, de wetgeving zou zoiets natuurlijk ook nooit toelaten.

      En daar zit nu het probleem. Bumpers die “veilig” zijn voor de zwakke weggebruiker, zijn niet stevig genoeg om een iets hardere botsing te incasseren. Door de speciale ontwerpen, en door het volume op zich, zijn bumpers dure dingen geworden. Daar bovenop komt dan nog de nog duurdere kosten om deze te lakken.

      Een ander geval is het natuurlijk met de zijkanten van een wagen. Meestal zijn het daar portieren of bumpers die ermee in aanraking komen. En in dat opzicht is metaal niet het ideale materiaal. Het plaatwerk van de deuren, die toch het meest te lijden hebben van parkeerdeuken, zou perfect uit kunststof gemaakt kunnen worden, zoals bij de Smart. Men moet gewoon een kunststof kiezen die elastisch en sterk genoeg is. En bij een zijdelingse botsing zijn het de interne structuren van een deur die de inzittenden moeten beschermen. Ik heb zelf al genoeg met mijn knieën hard tegen de voorste kunsstof wielkassen gebotst of er met mijn volle gewicht tegen geleund en daar is niks aan te zien.

  2. ElmoTheElk says:

    Wie niet? Ik heb ook in een kop-staart duwtje met op het oog niks aan de hand 2500 euro schade gehad. En een klein deukje in slechts 1 deur was al 600. 🙁 Kleine schrammetjes en onvolkomenheden laat ik dan ook lekker zitten. Zie ik toch niet als ik me op de juiste plaats bevind (de bestuurdersstoel welteverstaan).

  3. Casper says:

    Ik heb één keer schade gereden. Ik zag een gloednieuwe (<- daar zit de clue) Yaris over het hoofd met mijn geleende verhuisbusje. Stom. Een minimaal tikje, en een deukje zo groot als uw pink. Herstelkosten: dik 1500 euro’s.

    Onderdelen waren niet duur, maar het arbeidsloon was belachelijk. En daar zit volgens mij ook het grootste probleem heden ten dage. De dure glazen showrooms langs de snelweg kosten zo verschrikkelijk veel geld dat het uurloon omhoog moet om die investeringen terug te halen. Een uurtje werkplaats kost al gauw 90 euro, en dan zit je nog niet bij een “premium” merk.

  4. Hah, daarom voor mij geen auto’s meer zonder schuifdeuren (tot de kids groot zijn).

    Ik heb ook wel gemerkt dat de kostprijs van een reparatie afhangt van de verstandhouding tussen de verzekeringsexpert en de garagist.

    Ik ben twee keer aangereden op een parking. De eerste keer hebben ze de halve flank herspoten omdat er een krasje op stond. De tweede keer hebben ze de bumper niet eens vervangen (die na een maand of twee grijs werd op de plaats van de deuk) én een gedeukte achterstijl niet opgemerkt (twee jaar later wel meteen gezien door de garagist die de auto kwam opkopen).

    Toch een aparte stiel.

  5. Charlo says:

    Ik hang er sinds van de week ook weer aan. Mijn vrouw rijd achteruit met de A3, en blijkbaar missen de parkeersensoren een klein paaltje. Resultaat: achterbumper beetje opgestuikt waardoor hij aan de rechterlichten niet meer goed aanpast en een klein gaatje in de bumper zelf.
    De bumper steekt er trouwens drie maand op, nadat er iemand had ingezeten vorig jaar. Hopelijk kan het dit keer opgelost worden zonder een nieuw exemplaar.

    En zo blijven we bezig hé.

  6. Ken Divjak says:

    Gelukkig kan je voor zelf-berokkende schade zonder tegenpartij nog altijd bij de lokale carrossier binnenvallen die meestal met de legendarische vraag “Moet ge daar e factuurke van hebbe of…?” opent.

    Ook ludiek: leasingmaatschappijen die je naar de meest lugubere plaatsen sturen als ze de schade zelf moeten dekken, en gewoon naar een officiële concessie als de tegenpartij betaald.

    Grote verschillen dus, maar wat ga je eraan doen?

  7. herdewyn says:

    Over het nut van kreukelzones twijfelt natuurlijk niemand. Het gaat hier meer over de relatief lichte ‘contacten’ met zware financiële gevolgen door het ontwerp en de ‘close packaging’. Al verschilt de prijs inderdaad wel eens tussen ‘in fout’ of niet en garage Jos of concessie NVx.
    Door de eis rond voetgangerveiligheid is het vandaag zoals Bert zegt niet evident een bumper te ontwerpen die stevig genoeg is om het koetswerk en de structuur te beschermen bij een lichte impact, maar tegelijkertijd voldoende kan meegeven bij een impact op de onderste ledematen. Wat betreft voetgangerveiligheid zijn het ook vooral de motorkap (en wat er onder zit), de opstaande rand van de frontvleugels en de voorruitstijlen van belang zijn om zware (hoofd)kwetsuren te vermijden. Ik heb het dan uiteraard niet over jeeps met koeienvangers…
    De meeste bumpers geven inderdaad wat mee bij lichte botsingen, maar niet zelden wordt een onderliggende component of een nauw aansluitende lichtblok geraakt. Vormgeving is een belangrijk aspect geworden en hiervoor worden al eens toegevingen gedaan.
    Een bijkomend probleem is de compatibiliteit tussen voertuigen: bij het remmen duikt een auto bv onder de achterbumper van de voorligger of onder de neus van een hogere SUV, met heel wat schade tot gevolg omdat de structuur niet optimaal benut wordt. ADAC testte een tijd geleden de compatibiliteit en de resulterende schadekostenplaatjes van een aantal modellen bij lage snelheid. Deze liepen in de praktijk (bij duikend remmen voor impact) sterk uit elkaar doordat er soms opvallend snel onderliggende structuren geraakt werden. In Amerika moe(s)t een wagen trouwens de 5mph bumper test doorstaan en dat is best stevig…

  8. Fantaflesdopke says:

    Een paar maanden terug nog een grote rubberen vloermat tegengekomen onderweg. Doordat mijn voorligger er ook aan redelijke snelheid overheen is gereden, waait/flapt die mat omhoog en knal ik er mooi tegenaan … resultaat: een gebarsten voorbumper, de onderste lip dan toch.

    Niet getreurd, want er is een omnium zonder franchise via het werk, die dus alle schade moet dekken. En zo lijkt het ook in eerste instantie. Tot je denkt: hey, die schade is niet echt zichtbaar, waarom niet gewoon laten uitbetalen?

    Dus een telefoontje naar Ethias, en na zeven keer doorverbonden te worden krijg ik de dossierbeheerder aan de lijn. Ah meneer, wij willen u gerust uitbetalen zonder herstelling, ipv het derdebetalersysteem toe te passen. Laat u ons uw rekeningnummer weten? Voor de volledigheid moeten wij u melden dat dit het bedrag na expertise is, MIN de vrijstelling én MIN de BTW …

    Hmmm, dat had ik verwacht. Even uitgelegd dat er voldoende rechtspraak bestaat waarin de verzekeringsmaatschappij veroordeeld werd tot het betaling van de totale factuur, inclusief btw en dergelijke. Het koele antwoord volgde pijlsnel: dan moet u maar procederen meneer …

    Moest ik op den dop zitten en daar tijd voor hebben, met plezier. Het is dus een herstelling geworden.

  9. TomD says:

    Net voor kerst heeft er een koei/domme gans voor neus een U-turn gedaan “out of the blue” kon haar niet vermijden en de voorvleugel van mijne Golf Variant was ingedeukt. Verzekering zelfs niet meer laten repareren. Omwille van uurloon was het niet meer economisch verantwoord om te repareren.
    Ben nu de trotse eigenaar van een W124 220 TE met 200k km, op de kop getikt voor £695! Met zwart lederen zetels! Wat een masjien!

  10. heidekonijn says:

    Parking Makro, aan het gapen naar bloedmooie zwarte 159ti terwijl ik aan het inparkeren was, schrammetje op voorspoiler 🙂

    Achterdoorslingerwegje, lag glad, wist ik, dus in de 2e zo traag dat ik bijna stilviel. In blinde bocht komt Mr whitevanman met zijn Mercedesbus op me afgedrift. Draaide nog aan het stuur maar dat had dus bepaald geen nut. Esp werkte niet want “had te weinig input wegens te lage snelheid” dixit garagist.
    Als een ballet in slow motion zette de bumper zich in mijn Golfje’s achterspatbord. 3000 Euro uit eigen pocket, ik bespaar de details maar als je rechtsbijstand neemt, check dan zeker dat het adres van rechtsbijstand en verzekeringsmaatschappij niet dezelfde zijn, of je bent erg Nat…

Leave a Reply