DRIVR

ShootOut: Renault Clio GT vs. Twingo RS Cup

Is Renault aan het overdrijven? Naast het orgastische RS-gamma (al dan niet in uitgeklede Cup-vorm) komt er binnenkort immers een opgesmukte Gordini-reeks, terwijl de Fransen hun tuningarm ook nog eens belast hebben met de creatie van een GT-segment vlak onder de top. Laten we de Laguna met vierwielsturing buiten beschouwing, dan is de Clio GT de eerste om die nieuwe submarkt aan te boren. Maar wacht eens even: is er al geen Twingo met een 1.6 16V en een prijskaartje rond de 17.000 euro?

_mg_1252

En of die er is. In die mate zelfs dat de concurrentie twee jaar na datum nog altijd geen antwoord heeft op de Twingo RS Cup. FIAT blijft inzetten op de Panda 100, Suzuki op de competente Swift Sport en MINI op de dure Cooper – maar geen van hen komt in de buurt van de rauwe rijsensaties die de Twingo biedt. Toegegeven: gaat het om all-round gebruik, dan valt er voor elkeen een lans te breken – zeker als je de rolgeluiden van dit winkelkarretje op zeventienduimers in rekening brengt. En daar eindigt de lijst met minpunten zelfs niet. De stoelen zitten te hoog, het stuur staat te ver weg, de vijfbak kraakt als een reumalijder (en mist daarbij een zesde verzet), terwijl de korte wielbasis meer gepogo genereert dan Nirvana op een scoutsfuif. Of om het met de woorden van een toevallige co-piloot te zeggen: “Rij hiermee naar Oostenrijk, en je kan ter plaatse een kist bestellen.”

mw8t0105

Exact een jaar geleden kwam ik trouwens tot dezelfde conclusie: de Twingo RS Cup is zo briljant dat hij kantje-boordje wordt voor dagelijks gebruik. Temeer daar al die mankementjes vooral opvallen wanneer je rustig rijdt en op een flauw motorgezoem getrakteerd wordt. De oplossing? Drive it like you stole it – altijd en overal. Want voluit bieden de stoelen meer dan genoeg steun, vertoont het stuur een prachtige balans tussen precisie en feedback, schakelt de bak sneller dan Usain Bolt en lijkt de korte wielbasis wel rond je heupen te pivoteren. Het schakelbare ESP hoeft trouwens niet uit om een armvol overstuur te genereren. Maar dan ben je lang niet meer legaal bezig, want de zeventienduimers generen meer grip dan schuurpapier op een houten plank. Onderstuur? Niet op het menu, net als een verbruik lager dan 10 l/100km. Toch als je de zestienhonderd – zoals het hoort – rond de 6.000 toeren houdt, waar hij klinkt als een rasechte VTEC. Verslavend, zeker met dat groene schakellampje en de ratelende begrenzer.

_mg_1131

Tijd voor een tussentijdse conclusie. De Twingo RS is briljant, de concurrentie sprakeloos en Renault overijverig. Resultaat? Ze verzinnen zelf een alternatief in de vorm van de Clio GT. Die heeft vijf pk en evenveel Nm minder (128 versus 133 en 155 tegen 160), maar levert die nog altijd bij respectievelijk 6.750 en 4.250 toeren op de witte tellerplaat. Bedenk daarbij dat de GT 200 kilo extra meezeult, en de eerste indruk is er een van minder urgentie. De cijfers beamen dat trouwens: naar de honderd ligt de Clio een halve seconde achter op de Twingo, die de klassieke sprint in 8,7 seconden klaart. Onder de 3.500 toeren is er dan ook weinig loos, maar trakteer de GT op eenzelfde huurautobehandeling en ook die begint te vliegen – op voorwaarde dat je met de superieure zesbak aan de slag gaat, want twee versnellingen terugschakelen is vaak nodig om alle paarden te verzamelen. Enige nadeel: de boordcomputer staat na een week testen op 10,4 l/100km…

_mg_1572

Rijdynamisch zit de GT ook snor. De architectuur van de Clio leent zich zo veel beter tot een sportieve rijhouding, die de kwaliteit van de gebruikte stoelen (een perfect compromis tussen steun en comfort) nog onderstreept. De remmen zijn krachtig, de balans (zonder ESP) speels en de demping, dankzij beschaafde zestienduimers, aangenamer dan die van een echte RS. Alleen de afstelling van de elektronische servo is minder organisch, met een verzwaring van het stuurgevoel wanneer de bandwang meegeeft. Parallellen met de klasseleider – de Ford Fiesta 1.6 Sport – zijn dan ook aan de orde, ook al kan de styling van de GT (zowel binnen als buiten) niet aan die van de Blauwe Ovaal tippen. Maar een junior-RS mag je hem zeker noemen.

mw8t0179

En daarmee zijn we terug bij de openingsvraag: is Renault aan het overdrijven? Absoluut, en daar willen we ze persoonlijk voor bedanken. Met de RS en GT-modellen heeft de Franse constructeur immers in elk (tussen)segment een knaller van een hatch, waartussen het moeilijk kiezen is. Mocht er hier dus 17.000 euro in de bus vallen, dan zouden die meteen naar een Twingo RS Cup gaan. Maar heb je de gezegende leeftijd van de dertig nog niet bereikt en is een RS verzekeren bijgevolg even duur als het onmogelijk is, dan biedt Renault vandaag een waardig alternatief in de vorm van de Clio GT. Alleen wat zakgeld opzij leggen voor de brandstofrekening.

mw8t0162

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

RENAULT CLIO GT 1.6 16V

Plus Min
+ Junior RS – Senior verbruik

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn
Aandrijving voorwielen
Vermogen 128 pk
Koppel 155 Nm
Gewicht 1.215 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,3 s
Topsnelheid 197 km/h
Gem. testverbruik 10,4 l/100 km
Prijs 17.350 euro
Fiscale PK 9

Verdict

8 op 10

mw8t01091

RENAULT TWINGO RS CUP

Plus Min
+ Beste DRIVRs mini op de markt – Te compromisloos voor sommigen

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn
Aandrijving voorwielen
Vermogen 133 pk
Koppel 160 Nm
Gewicht 1045 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,7 s
Topsnelheid 201 km/h
Gem. testverbruik 9,9 l/100 km
Prijs 16.250 euro
Fiscale PK 9

Verdict

9 op 10

Share Button

9 Responses

  1. Hesp says:

    Zou die 5 pk minder dan werkelijk zoveel schelen in het verzekeren van een Clio GT? Of weten de verzekeraars niet goed wat aanvangen met de badge?

    • Ken Divjak says:

      In 2003 heb ik een vierdeurs Alfa 155 2.0 16V proberen verzekeren.

      “Geen probleem” aldus KBC, tot bij ingave van het chassisnummer bleek dat die zes jaar oude sedan met 150pk door zijn 16V-badge onder ‘sportwagens’ geklasseerd stond – naast de 911…

      “Een sportwagen” opperde ik? “Verzekeringstaal voor de hoeveelheid exemplaren die tegen een boom eindigden” was de uitleg.

      Dat gezegd refereert de tekst vooral naar het verzekeringsverschil tussen Clio RS en GT – minder naar dat tussen Clio GT en Twingo RS.

      • heidekonijn says:

        En zo begint een mens zich af te vragen of pakweg een Opel Kadett een sportwagen is.

        • dieter says:

          De GSI was de enigste Kadett die geen last had van roest, want daar had ie geen kans voor… Hoeveel zijn er niet perte-totale gereden (net zoals vb de 205 GTI’s) door jonge kerels?
          Dáárom dat de verzekeraars niet blij zijn als ‘n jonge gast (lees -26 jarige met een weinig rooskleurige BM-graad) het roze formulier van een snel karretje op hun bureau dropt.

          Steek de hand even in eigen boezem: hoe was/reed jij als jonge gast met je 1e of 2e wagen?

  2. BertR. says:

    Ik heb net een online offerte voor de Twingo RS en Clio GT gemaakt bij een bekende verzekeraar, om eens te zien wat het resultaat was. De BA is maar +/- €250 duurder dan de verzekering die ik nu heb op mijn Clio 1.2 met 73pk/54kW minder. Het verschil tussen beide was slechts een paar euro. Ik ben -26, mannelijk en woon in een stedelijk gebied. Dus ik vind dat nog goed meevallen.

    • Ken Divjak says:

      Toch nog even terugkomen op mijn eerste, onderlijnde comment hierboven.

      Het prijsverschil tussen een Clio GT (128pk) en RS Cup (200pk) is maar +-1.500€, maar doe diezelfde offerte-oefening eens voor die twee, BertR!?

    • dieter says:

      Let wel op BertR: dit is onder voorwaarde van aanvaarding door de verzekeraar! Die offertes zijn quasi altijd een indicatie van de premie en niet bindend… ;o)

  3. dieter says:

    Hoi Makkers,

    ik betaal op m’n Clio RS 512euro BA-premie en 590euro full omnium-premie.
    Ben 34, sta in BM 0 en woon in niet-stedelijk gebied.

    Voor diegenen die pakweg 10j jonger zijn: vergeet ‘t om zo’n wagen te kunnen verzekeren… ;o)

  4. Peter says:

    Er bestaat een lijst van sportwagens bij elke maatschappij. Er is ook het vademecum van Stasseyns (uitgeverij Kluwer) welk een lijst met wagens met sportkenmerken heeft.

    Hier is er een berekening aan de hand van pk – wielbasis – cilinderinhoud – aantal plaatsen. Kom je met die berekening boven of onder een getal dan heb je sportkenmerken; die 5 pk zou de reden kunnen zijn. De Twingo is zeker kleiner dan de Clio. Helaas zijn de gewone bedienden en agenten niet altijd autokenners…

    Ik heb me er vroeger vaak over beklaagd dat sommige modellen er niet onder vielen en andere wel.

    Bij de verzekeringen schrikt jong + sport uiteraard af; dat bewijzen trouwens de schadestatistieken.

    Als je het zeker wil weten, moet je van beide de Europese goedkeuringnummers hebben (getal van 6 cijfers).

Leave a Reply