DRIVR

Rijtest: Jaguar XFR

_mg_11381

Winterse toestanden op de radio. We onderscheiden lichte sneeuw, ijzelwaarschuwingen en kletsnatte tarmac – al dan niet gemassacreerd door een streepje winterfysica. Niet bepaald gunstige omstandigheden om een nieuwe auto op te halen. Maar gelukkig trekken we ditmaal de kaart van supersonisch comfort, want zo onderscheidt Jaguars nieuwe XFR zich van agressievere exemplaren uit Duitsland. Hij draait zijdezacht tot modern-saai, ziet er niet eens gevaarlijk uit en rijdt nagenoeg even comfortabel als onze vorige XF-date met de dieselaar. Tot de 510 paarden een stuiptrekking van je rechtervoet ondergaan…

_mg_11762

Dat de XFR echte raketcijfers uitbraakt, bewijzen de specificaties: 510 pk, 625 Nm tussen 2500 en 5500 toeren, het klusje tot 100 in vijf seconden rond en een kilometer vanuit stilstand in 23, om schrikbarend snel tot de elektronisch begrensde top van 250km/u te knallen. Met dank aan Jaguar dat (nog altijd) geen uitstaans heeft met de Montignac-manie en de oude 4.2 V8 Compressor door een gloednieuwe 5.0 met dubbele Vortex vervangen heeft. Genoeg voor een aanzienlijke vermogenstoename, maar ook een braver geluid dat de opspoelende compressor quasi onhoorbaar maakt. Straffer nog: zelfs de denderende V8-roffel is tot een – weliswaar genietbaar – minimum herleid om de kaart van het comfort helemaal uit te spelen. Een bewuste keuze van de ingenieurs, maar wel eentje die DRIVRs aller lande betreuren.

_mg_08141

Naast de katapulterende acceleraties zijn het de explosieve hernemingen die nog meer imponeren. De schicht van 80 tot 120 passeert sneller dan een tasjesdief in Brussel-Zuid, waarbij de naald bijna lineair tot 180 km/h doortrekt om finaal bij 250 in het gentlemen’s agreement te knallen. Aan G-kicks dus geen gebrek, aan sensaties des te meer. Want hoe je het ook draait of keert, snelheidsgevoel is er eigenlijk alleen bij vollast en zelfs dan wen je er als chauffeur (te) snel aan. Gelukkig rijdt déze XF niet zoals de weegschaal hem gebiedt, want bij sportief stuurwerk met een uitgelokt stapje opzij is het op en top genieten. De V8 knalt telkens weer tot 6000 toeren, de automaat wisselt snel van verzet en de algemene balans blijft neutraal en voorspelbaar terwijl de geüpgrade stoppers niet vroegtijdig faden maar wel kilometersver stinken.

mw8t9624

Het actieve differentieel wordt ook hier ge(s)maakt door elektronica en kan tot 90% blokkeren. Gecontroleerde drifts worden bijgevolg kinderspel, de grijns tot achter je oren een obligatoir gevolg. En hoewel de continu variabele elektrodempers de sfeer bliksemsnel van Jeckyll naar Hyde omtoveren, kan de zware koets (met het ESP uit) in extremis toch wat onnatuurlijke schommelingen vertonen. Niets dat de rijbalans verstoort, wel iets dat je eraan herinnert nog altijd met een vijf meter lange tweetonner onderweg te zijn. Wat meteen respect afdwingt voor het verbazingwekkende compromis tussen een ritje naar het werk en een tripje naar de ‘Ring. Want je kan ervan aan: met twintigduimers en laagprofielrubbers op kapotgevroren wegen kloppen de accelerometers in de ophanging  overuren. Om de inzittenden uiteindelijk minder door elkaar te schudden dan een brave gezinsberline, en dat met opzichtige persfotovelgen. Slechts weinigen die hem dit nadoen.

_mg_1226

Uiteraard wisselen we onderling wat woorden over het prijskaartje, dat met 92.000 euro best lijkt mee te vallen. Mercedes, Audi of BMW doen daar nog een schepje bovenop en dan nog baadt de Duitse Drievuldigheid niet in dezelfde weelde. XFR-eigenaars krijgen standaard onder meer een navigatiesysteem, een zachtgenerfd lederen interieur met ventilatie en verwarming, een set twintigduimers en een hoogwaardig Bowers & Wilkins sound system banger. Wie meer wil, kan opteren voor een nóg betere discobar (met gele luidsprekerharten en een vermogen van 440W), een adaptieve cruise control of een verwarmde voorruit waarvan de gloeidraadjes – eens opgemerkt – blijven intrigeren irriteren. Aan de pomp gaat het dergelijke zwaargewichten uiteraard minder voor de wind: een gemiddelde van minder dan 12 liter is alleen mogelijk tijdens kalme snelwegritten. Doe je zorgeloos je ding en laat je Kyoto voor wat het is, dan zal een gemiddelde van zeventien liter een betere waardemeter zijn – wat niet eens onlogisch is gezien de massa aan elektronische gadgets, de compressor en het beschikbare prestatiepotentieel.

_mg_0978

Jag’s snelste luxevoituRe profileert zich dus als een Cat wiens klauwen afgeveild zijn tot die van een oude vensterbankkater, met de gedempte stem van een Lynx en karaktertrekjes van een Duitse dog. Natuurlijk rijst de vraag dan of dat erg is, wanneer Dokter Fuentes een joekel van een amfetaminespuit in motorblok en onderstel heeft geramd en daarmee de Britse flair naar continentale efficiëntie heeft getransformeerd. Denk daarbij nog een geslaagd tabula rasa design, een doosje Bondgadgets met helblauwe interieurverlichting en de aardkloot vergeet bijna even rond zijn as te roteren. Of ligt dat aan de brede 285’ers die opnieuw een vrijgeleide krijgen wanneer mijn rechtervoet in stuiptrekking gaat?

_mg_0961

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

JAGUAR XFR

Plus Min
+ Autobahnvreter met DRIVR-allures – Meegeleverde Rohypnol

Weggecijferd

Motor 5.0 V8 Compressor
Aandrijving achterwielen
Vermogen 510 pk
Koppel 625 Nm
Gewicht 1891 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,9 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 18,1 l/100 km
Prijs 92.000 euro
Fiscale PK 24

Verdict

8 op 10

_mg_0873

Share Button

9 Responses

  1. Yannick says:

    Foto 2: ferm!

    • Ken Divjak says:

      De omstandigheden waren er nochtans niet naar:

      – geen kleur in de lucht
      – idem voor de omgeving
      – en nog minder in de zwarte XFR

      Desalniettemin: een paar puike zoom-pannings van Jeroen!

  2. JDM says:

    Is dit in de buurt van de Lesse?

  3. Yep. is idd vlakbij de Lesse getrokken, rond Houyet,Givet en Furfooz.

  4. Milly says:

    You lucky Bastards!!!

    De XFR is een sublieme auto.

  5. Dirk says:

    Geen poesje om zonder handschoenen aan te pakken !

  6. PieterA says:

    Sublieme auto inderdaad, maar ik miste iets. De geluidsbeleving aan boord! Van buitenaf klonk de auto ronduit rauw en brutaal, maar binnenin viel er weinig te merken van al die herrie. Dat doet een M5 dan toch een stuk beter.

  7. robert says:

    mooi man, leuk!

  8. niels says:

    aan’t school rijdt er iemand met een zwarte xfr met rood-zwart interieur magnifique ! en is wel een toffe bak mn favoriet

Leave a Reply