DRIVR

Waarom België moet stoppen met Dieselpromotie

Wanneer je dit leest, staat er in België weer dik 200 kilometer file. Dinsdag 9 februari is namelijk de tweede dag dat het smogalarm met bijhorende snelheidsbeperking tot 90km/h van kracht is, en dat blijkt zich – ondanks normale weersomstandigheden – opnieuw in vertraging te vertalen. Toeval of niet? En is die vraag überhaupt relevant?

carlosvanhovesmoginbrussel

Automobilistenvereniging Touring en het nationale verkeerscentrum zijn het natuurlijk oneens. Volgens de ene heeft de snelheidsbeperking zeker een negatieve invloed op het fileleed, volgens de andere zijn het vooral de werken op de E313 die de fileteller omhoog jagen. Waar geen van beide het echter over heeft, is de rol van de dieselwagen in deze discussie. Die is – als we koning auto dan toch als boosdoener moeten beschouwen – namelijk voor het gros van de vervuiling met fijn stof verantwoordelijk, en toch blijven Belgen massaal overschakelen op de zelfontbrander. Vooral dankzij overheidssteun en een manke milieupolitiek.

De overheid staart zich immers nog altijd blind op CO2-cijfers. Die hebben weliswaar een hand in de opwarming van het klimaat, maar vermommen het feit dat de wagens die vandaag 15% korting genieten bijna allemaal kleine diesels zijn, die zelfs meer fijn stof produceren dan zware benzines. Dat stof is op zijn beurt verantwoordelijk voor gezondheidsproblemen en motiveert de overheid om met onzinnige maatregelen als de 90km/h-regel te komen. Of ze er in Brussel al eens aan gedacht hebben dat veel moderne wagens bij 120km/h in zesde minder fijn stof produceren dan aan 70/90 in vierde?

Maar we wijken van de pointe af: België stimuleert diesels onterecht. Daarvoor zorgt bovenvermelde ecokorting én het feit dat diesel hier nog altijd artificieel goedkoop gehouden wordt. Het gevolg is dat chauffeurs massaal van benzine- naar dieselwagens omschakelen en nog meer fijn stof gaan produceren. Straffer nog: de meeste overspeligen rijden veelal te weinig kilometers om hun diesel met partikelfilter optimaal te laten presteren (zo’n 50 km enkel) waardoor ze vroegtijdig naar de garage moeten voor een reinigingsbeurt of meer. Laat staan dat ze de beloofde verbruikscijfers halen op korte afstanden.

België moet dus dringend zijn brandstofprijzen en op CO2 gefixeerde milieupolitiek aanpassen. Kopers sensibiliseren beter dan ze de verkeerde kant op te sturen. Maar dat is natuurlijk ondenkbaar zolang de overheid (in combinatie met de constructeur zelf) monsterkortingen aanbiedt op modellen die vaak niet overeenstemmen met de koopeisen. Niet dat je zoiets van de verkoper zal horen, want die ziet enkel meer commissie op de laatste ecofantasie van de chef. En wij het fijn stof boven drukgevolkte gebieden.

[Foto: Carlos Van Hove via ArgusMilieu.be]

Share Button

14 Responses

  1. Sterker nog: overheid heeft aangekondigd nog minstens tot 2011 door te zullen gaan met de 3% – 15% maatregelstructuur inzake CO2 fiscaliteit.

    Weliswaar zonder de grenzen van 104 en 115 gr te willen bevestigen, uiteraard. Want dat zal afhangen van het gewicht van de alsmaar oplopende rekening.

    Als de geschiedenis zich wederom herhaalt, een nieuwe 15% barrière van 89gr dus. Alleen rijst de vraag wanneer exact die ecoboni rekening onbetaalbaar wordt…

    • herdewyn says:

      Een bekend plan, maar waar blijven 5 minuten politieke moed?
      – maak benzine en diesel duurder aan de pomp maar schaf in ruil daarvoor de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting af: m.a.w gebruik/verbruik wordt belast. Bezit wordt al voldoende belast door de BTW.
      – maak diesel minstens zo duur als benzine en kijk verder dan het CO2 verhaal alleen (fijnstof bv).
      – bedenk een plan (?) voor de transportsector om hen niet te hard te treffen met deze maatregelen
      – promoot LPG
      – promoot andere alternatieven (CNG, E85, elektriciteit etc, en zorg voor de infrastructuur)
      – zorg voor meer milieuvriendelijk en stipt openbaar vervoer, vooral in en rond steden
      – stop er onmiddellijk mee om nonkel Jos en tante Irène een Polo Blue Motion TDI aan te smeren om enkel rond te kerk te rijden.

  2. heidekonijn says:

    Dat stelletje hysterische trutten -en dan heb ik het niet noodzakelijk over dames- in Brussel doen maar wat, aflevering 548455.

    Alfa Mito 1.3 jtd voor de 104gr : 13400 Euro (eco days) na kortingen, inclusief de “wettelijke”.
    Alfa Mito 1.3 jtd nadat ze 104gr halen : 13500 Euro, na kortingen, inclusief de “wettelijke”.

    Dankzij de 15% regeling betaal ik als consument dus 100 Euro méér.

    Conclusie: de staat sponsort Fiat Group Auto met *mijn* (belasting)geld. En VW, en Ford, enzoverder. Maar dan in het bijzonder, steunen ze die fabrieken die kleinere auto’s produceren. En zo staan er momenteel zero in België.

    Zucht.

  3. Andries says:

    Voor bedrijfswagens is het nog erger! De CO2 uitstoot bepaalt de aftrekbaarheid. En dan wordt je nog eens privé afgerekend op CO2. Niet onlogisch dat je dan voor diesels kiest…

    In zwitserland hebben ze dit al lang begrepen, daar rijden ze allemaal rond met dikke naften…

    • Andries:
      Inderdaad. ik woon b.v. op 7 km van m’n werk en rij met de ‘bedrijfswagen’ (wat volgens de policy een diesel moet zijn, en wat mij sinds 2010 ook maandelijks een nettovoordeel oplevert tov mijn vorige ‘minder’ ecovriendelijke wagen).

      Gevolg 1:
      – m’n dieselmotor is in deze winterkou net opgewarmd als ik aankom (en ik dus ook). Lang leve de elektrische zetelverwarming (en dus extra verbruiker).

      Gevolg 2:
      – m’n dieselmotor en m’n Euro5 obligaat partikelfiltertje niet in het minst zien af (en ik dus ook, aangezien ik altijd probeer om goed met ‘t materiaal om te springen)

      Gevolg 3:
      – weer een Belg die tienduizend woon/werk kilometers per jaar aflegt in een diesel. Hoera.

      • Walter says:

        Dag Cedric,

        Ken je situatie niet maar is het niet handiger om de 7km met de fiets af te leggen. Da’s 20 minuutjes fietsen, goed voor de conditie, overal parkeerplaats en bovendien kan je er ook een vergoeding voor krijgen.

        ‘t Is maar een gedacht.

  4. Svenius says:

    wat is ook het nut van die maatregelen als je vervolgens toch ziet dat mensen hun motor laten draaien als ze hun kind bij de schoolpoort opwachten, ‘omdat het anders te koud is’. Weg profijt van de start/stop en het lagere verbruik.

  5. Ken Divjak says:

    De cijfers van 2009 zijn binnen:

    – 476.194 wagens verkocht
    – 76.887 exemplaren met ecokorting van 3% of 15%
    – 65,5 miljoen euro ecobonussen uitgekeerd
    – vooral Wallonië koopt groen
    – en geniet nog een supplementaire ecobonus van 1000€ per wagen

    • En ondertussen heeft Wallonië voor 2010 hun regelgeving aangepast.

      Zij hanteren nu nieuwe uitstootintervals:
      – sub 99gr = 1200 euri ipv 1000 euro
      – 99 tem 104gr = 800 euro ipv 1000 euro
      – 105 tem 115gr = 400 euro, waar dit tot voor kort nog 800 bedroeg… en dit terwijl in 2009 bijna elke constructeur één of meerder sub 116 gram voiture in hun gamma had.

      Blijft cumuleerbaar met de federale CO2 doorgaans (diesel)boni, dus de Walen cashen nog steeds dubbel 🙂

  6. W0ut says:

    Waar ze in Brussel ook niet aan denken is dat je in de spits rond steden zelden meer dan 90 rijdt. So why bother?

  7. heidekonijn says:

    Ontnuchterend. 65,5 miljoen euro ecobonussen uitgekeerd maar geen geld voor degelijk wegonderhoud, waardoor bij vrieskou enorme gaten want aangetaste onderlaag, ellenlange files met enorme uitstoot tot gevolg.

    Zucht.bis.

  8. Nuvolari says:

    Ik heb eens ergens de opsplitsing van de brandstof-prijs gezien:
    benzine is een stuk goedkoper te produceren, maar is nu (veel) duurder dan diesel omdat de staat er gewoon gigantisch veel tax bij rekent. Gelijktrekken die tax! Tzal rap gedaan zijn met dieselen. Vieze stinktractoren… 😉

  9. Denis says:

    Iedereen spreekt steeds over electrische wagens maar hoe ver staat het nu met de waterstof wagens? BMW h²O, Honda Clarity, …

  10. Thibaut says:

    ‘Van horen zeggen’ zou de dieselpromotie in België niet stroken met Europese richtlijnen. Beetje meer druk van Europa uit zou dus welkom zijn.

Leave a Reply