DRIVR

Duel: Audi A1 vs. Citroën DS3

Tijd voor een nieuw probeersel op DRIVR: het ‘Duel’. De opzet is eenvoudig: wij stellen twee kersverse concurrenten voor, jullie vellen een streng maar rechtvaardig oordeel over wie van beide het pleit mag winnen. Vandaag treden we daarbij op de almaar drukker wordende markt der trendy stadswagentjes – een segment geschapen door BMW’s New MINI. Navolging kwam totnogtoe vooral uit het Italiaanse kamp. FIATs 500 is best succesvol maar technisch niet onbesproken, Alfa’s Mito ziet er helaas meer macho uit dan hij rijdt. En dus ligt de arena open voor de volgende twee kemphanen.

AUDI A1

Audi A1

Eind dit jaar komt Audi met haar kleinste auto ooit op de proppen – hoewel nog steeds 25 centimeter langer dan de MINI. Bij de start zijn er twee ultrazuinige 1.6 TDI’s (3,8 l/100km voor 90 pk of 3,9 voor 105) en twee benzinemotoren beschikbaar. De 1.4 TFSI is voorlopig (ietwat teleurstellend) de snelste, met een sprintje tot 100 km/h in 9,2 seconden. Hoewel de stoere lijnen van de Metroproject Quattro en de A1 Sportback Concept nog duidelijk herkenbaar zijn in de productieversie van de A1, heeft het eindproduct zich duidelijk moeten plooien naar de bravere marktnormen. Gelukkig bestaat er extra opsmuk in de vorm van een S-Linepakket met o.m. 18-duimers en sportzetels.

VS.

CITROËN DS3

Citroën DS3

Terwijl Audi het met de A1 wat lager in de markt moet zoeken dan gewoonlijk, is de DS3 voor Citroën een serieuze stap omhoog. De DS-reeks moet mee kunnen met de premiummerken, en dat is geen eenvoudige opdracht. De styling zit wat ons betreft recht in de roos, al merkten we op het Brusselse autosalon dat het knappe interieur onderhuids nog steeds erg Plastique Bertrand aandoet. Citroën heeft echter het voordeel dat het zijn motoren met MINI deelt. Naast de huidige topversie met 150 pk komt binnenkort dus ook een DS3 GT met de volle 180 Cooper S-paarden en een ‘Racing’-variant (foto) die met zijn 210 pk zonder blozen naast de John Cooper Works moet kunnen staan.

Deutsche gründlichkeit of Franse flair? Aan jullie de keuze – je weet de weg!

Share Button

22 Responses

  1. JDM says:

    Is dit serieus bedoeld? Op wat moet ik mijn keuze baseren?
    Op vooroordelen? Imago? Van horen zeggen?
    Welkom in de wondere wereld van autotainement!

    • Ken Divjak says:

      Waarom niet gewoon op welke je het meest aanspreekt?
      Want dat is toch de eerste reden om een model verder te gaan onderzoeken?

      Sterker nog – ik knal er graag wat vooroordelen tegenaan:

      – de A1 gaat (voor de klasse) ongekend goed gebouwd zijn
      – maar Audi heeft geen RS-reputatie als het op stuurplezier aankomt
      – zien waar dat naartoe gaat dus, ook met de (optie)prijzen

      De DS3 van zijn kant:

      – is in 150 THP-versie niet unaniem lovend onthaald
      – vooral de lauwe rijsensaties worden op de korrel genomen
      – maar designmatig is die wel gewaagder dan de A1

      Mocht ik één van de twee cadeau krijgen, dan zou het zwaar twijfelen worden – ook al vind ik de DS3 toch spannender dan de voorspelbare Audi.

      Moet toch kunnen, JDM?

  2. PieterA says:

    Ik vind de A1 nu al saai, dan maar de DS3. Maar eerlijk gezegd spreken ze me alle 2 niet aan. Dan liever een strak(ke) (sturende) Clio (RS).

  3. Duckie 'RS says:

    Als ik moét kiezen (en eventueel kopen): A1

    De interieurafwerking van de DS3 laat me siberisch koud…

  4. Frexy says:

    DS3 all the way.

    De A1 hoort thuis in de ‘nog een Audi als een ander’-verzameling. Springt niet echt uit tussen al die andere Audi’s, al is dit onder voorbehoud, want als Citroën met de styling van de DS3 doorgaat in hun hele gamma, geldt dat in de toekomst ook voor hen.

    Ach, mijn keuze is misschien niet helemaal terecht, ik heb Audi’s nooit geweldig gemogen. En met de jaren steeds minder.

    Al heb ik Citroën ook nooit ‘spannend’ gevonden, maar misschien geeft dit geweldig design hen nu net het voordeel van de twijfel. Een toffe en belovende geboorte uit het huis dat de laatste jaren ook maar ‘zo-zo’-ontwerpjes maakte.

  5. dirk says:

    En eigenlijk zouden we met zijn allen moeten stemmen op de A1 vermits deze in Vorst zal gebouwd worden. Misschien kan deze assamblagefabriek zo de nodige boost krijgen zodat de werkzekerheid van al die mensen niet in het gedrang komt. Ik wens dit model in elk geval alle succes !

    Qua lijn en uitstraling vind ik de DS3 GT in elk geval zeer geslaagd, maar ik vrees dat het kwaliteitsniveau nog niet kan tippen aan Audi. Aan Citroën om het tegendeel te bewijzen.

    De A1 langs de andere kant ziet er braafjes uit en hierin moet ik PieterA bijtreden. Saai. Misschien kan een RS-versie daar verandering in brengen ?

    Ondanks mijn betoog in de 1ste alinea, zou ik momenteel voor de DS gaan.

  6. Renny says:

    Audi A1 omdat hij enerzijds in Belgie wordt gemaakt, degelijk zal zijn, en wat dat stuurgevoel betreft… ik vind dat allemaal overroepen. Als je met 90 pk aardig met het verkeer meekan is het stuurgevoel meer dan waarschijnlijk ook OK. Enkel diegene die de max uit zijn auto wil halen voor de ultieme rijervaring te kunnen beleven zal hier misschien een opmerking over maken. Maar zeg nu zelf, als je het over SPORTIEF rijplezier hebt koop je toch een achterwielaandrijver ?

    De Citroen vind ik wel een “fris” design, maar that’s all folks.

  7. STxN says:

    Een A1 kan me krijgen door het toevoegen van een paar Audi-comfortabele opties.
    Ik kan zwichten voor een DS3, mits nog wat meer Citroën-sportiviteit.

  8. Milly says:

    Ik heb die A1 concept in Brussel op het salon gezien maar op de foto’s ziet die productieversie er vreselijk braaf en heel verwijfd (ja sorry) uit hoor.
    En die Citroën DS3 R of GT whatever ziet er heel goed uit. Op foto maar eerst eens een echte zien. Misschien krijgt die last minute dan ook weer zo’n voorruit die tot halverwege het dak loopt met als enige voordeel totale verblinding.

    Ik wil een zwarte Clio RS Cup F1 Edition thanks a lot.

  9. ElmoTheElk says:

    Ben dus niet de enige die de Audi er erg vrouwelijk uit vind zien! Niet altijd een nadeel hoor… had van Audi ook geen designtopper verwacht.

  10. J. says:

    A1 – definately.

    bouwkwaliteit, afwerking, techniek, waardebehoud en een heel mooi design te personaliseren naar zowel vrouwelijke als mannelijke uitersten…

  11. BertR. says:

    De A1 lijkt me een topper te worden in het grijs en zwart op de lease markt, voor de mensen die hun eerste wagen van de firma krijgen. Dus mijn keuze gaat naar de Citroën.

  12. MaartenB says:

    Puur op de foto’s ben ik meer aangetrokken tot de DS3.
    Afwachten wat er in het echt nog van die aantrekkingskracht overblijft. Hopelijk veranderen ze niet veel aan de DS3 R, zeker die in het zwart!

  13. Pieter Fret says:

    De officiële foto’s van de DS3 Racing (oftewel DS3R) zijn binnen:

    Citroën DS3 Racing

    Citroën DS3 Racing

    Citroën DS3 Racing

    Citroën DS3 Racing

    Hij zal gebouwd worden op slechts 1000 exemplaren; allen in gris fonce met oranje dak, 18-duimers en dito dashboard. Voorts ook een hoop carbon op deze ontwikkeling van Citroën Racing (Citroëns motorsportafdeling, die het wereldkampioenschap rally de voorbije jaren gedomineerd heeft). Onder de motorkap ligt zoals verwacht de bekende 1.6 turbo uit de MINI Cooper S & John Cooper Works, maar dan getuned op 200 pk en 275 Nm. Eindelijk krijgen Citroëns racesuccessen dus hun weerslag in de showroom.

  14. n00b says:

    I zou toch niet willen ruilen met beide wagens

    (118d geknepen corporate lease 136pk door V-Tune geüpdate naar 180pk 7,5sec 0-100 msport onderstel 18″225voor 245achter 🙂

  15. n00b says:

    Oh ja…118d : 400nm 🙂

  16. geoffrey says:

    lol, helft hier kan nog niet eens en audi a1 kopen /zitten al te neuten over citroen ( Citroen probeerd iets nieeuws uit laat ze doen) ik vind het en mooi auto goed geslaagd voor en citroen had ik mindere verwachting dikke 10

  17. gerjan says:

    Heb pas een ds3 gekocht. Ben zeer tevreden. Belle blauw. Word verlaagt. Zwarte velgen word een bom!

Leave a Reply