DRIVR

De Toekomst van de Mazda MX-5

Good news everyone! De Mazda MX-5 is twintig geworden en om dat te vieren krijgt Cedrics favoriete roadster een speciale feesteditie. De ’20th Anniversary Edition’ wordt gelimiteerd op 2000 exemplaren en is enkel beschikbaar in Europa. De Britten, verantwoordelijk voor een derde van alle MX-5-verkopen, krijgen zelfs een geheel eigen variant mét Union Jack-livrei. Maar er is meer.

Mazda MX-5 20th Anniversary Edition

Bij ons is de 20th Anniversary Edition enkel te koop in rood, wit of het nieuwe Aurorablauw. Behalve een strut bar voor een strakkere wegligging blijven de wijzigingen verder puur cosmetisch: chroom op de deurhendels en rond grille en koplampen, specifieke 17-inchsloffen en wat logo’s her en der. Deze speciale uitvoering wordt trouwens uitsluitend geleverd met de 1.8-viercilinder – een teken aan de wand dat niet alleen wij, maar ook Mazda zelf diens minimalistische karakter beter bij de geest van de MX-5 vindt passen dan het krachtigere maar zwaardere tweeliterblok.

Ironisch genoeg is het net daar dat de achilleshiel van de kleine roadster ligt. Zijn motorengamma raakt stilaan verouderd, met een al bij al vrij povere verhouding cilinderinhoud-vermogen-verbruik. Niet lang meer, als we Mazda mogen geloven. De Japanners ontwikkelen momenteel immers een nieuwe generatie direct ingespoten ‘Sky-G’-motoren, die dankzij state-of-the-art injectoren en variabele kleppentiming geen druppel benzine te veel zullen drinken.

Sky-G 2.0

Er gonzen zelfs al geruchten van een gemiddeld verbruik tussen de 3,5 en 4,5 l/100km voor de 1.3 Sky-G-viercilinder die in de volgende MX-5 zou komen te liggen na 2012. En dat zonder turbo of compressor. En mét 150 pk. Magie? Science fiction? Of zou het iets te maken kunnen hebben met het strakke dieet dat Mazda aan al haar modellen wil opleggen? De toekomst zal het moeten uitwijzen, maar van dit soort downsizing zijn we in ieder geval fan.

Share Button

Leave a Reply