DRIVR

EVO becijfert Verschil tussen Zomer/Winterbanden…

…en wijst er meteen op dat ‘winterbanden’ een kortzichtige benaming is – ‘koudweerbanden’ dekt de lading zoveel beter. Want zodra de temperatuur onder de zeven graden duikt (oftewel de periode tussen november en maart), presteren die koudweerbanden heel wat beter dan hun sportieve zomerequivalent. Maar hoeveel beter exact?

evobecijfertwinterbanden

Om dat te becijferen trok Evo met twee Jaguars naar de Bedford Autodrome. Die lag er – naar analogie met de Belgische omlopen – representatief bij: natte tarmac, vuile pap en verse sneeuw. De ene XFR was uitgerust met standaard Dunlop SP Sport Maxx’en, de andere met Pirelli SottoZero winterbanden. Beide kregen ze drie tests voorgeschoteld: een klassieke sprint naar 60mph (96km/h), remmen van 60mph en een rondje circuitrijden. De resultaten waren niet minder dan openbarend.

  • 0-60. Om de XFR op zomerbanden in beweging te krijgen, moest Evo een sneeuwloze plek opzoeken. Maar zelfs dan had de achterwielaangedreven Jag 15,3 seconden nodig om de 96km/h te bereiken. Het met winterbanden uitgeruste exemplaar kon perfect op sneeuw demarreren en klokte een verbazend snelle 8,9 oftewel maar vier seconden trager dan een perfect uitgevoerde droogweerstart.
  • Rondje Circuitrijden. Stellen dat de droogweerbanden een handvol waren op het winterse circuit, is volgens het Briste blad een genietbaar understatement. De tijden liegen er dan ook niet om: 2:35 voor de zomerbanden en 2:04 voor de Sotto Zero’s die ook nog eens voorspelbaarder reageerden en echt vertrouwen inboezemden. Zelf de vierwielaangedreven Mitsubishi Evo FQ-330 (eveneens op zomerbanden) die het blad ter referentie inzette, strandde met 2:29 op 24 seconden van de XFR op winterbanden.
  • 60-0. En dan de clincher: remmen van 96km/h tot stilstand. Als de zomerbanden problemen hadden om de 60mph te bereiken, dan hebben ze calamiteiten om terug naar nul te keren. Read ’em and weap: 238,4m in 18,5s voor de Dunlops versus 100,8m in 7,8s voor de Sotto Zero’s. En dat is geen autolengte verschil, maar een volledig voetbalveld…

En dan nog dit: er heerst nogal wat verwarring rond de samenstelling van winterbanden en waarom die nu beter presteren bij lage temperaturen. Dat komt enerzijds door de fijne profilering van de afzonderlijk profielblokken, anderzijds door een rubber dat onder de zeven graden toch zacht wordt om grip te genereren. En wat dan nog als winterbanden een kleine investering vragen en gemiddeld een halve liter meer verbruiken op 100km, de verschillen zijn in prestaties zijn duidelijk immens.

[Bron & Foto: Evo Magazine]

Share Button

21 Responses

  1. herdewyn says:

    Ben ik het volmondig mee eens! We hebben een uitgebreide kast schoenen: sandalen in de zomer, zwaarder spul in de winter. Maar banden?
    Wij wisselen steevast voor de winter en wie dit geldverspilling vindt, zal zijn mening ondertussen misschien al hebben herzien bij de carrosier, waar zelfs een kort bezoek toch iets duurder uitvalt…
    De files bij gladde wegen zouden trouwens een stuk korter zijn als we niet meer moeten toezien hoe zomerbanden zelfs moeite hebben met een flauwe helling, oprit of borduur.
    Als je dezer dagen langs geparkeerde auto’s loopt, schrik ik soms van de toestand van de zomerbanden: sommigen komen met halve slicks ten oorlog en brengen daardoor iedereen in gevaar!

  2. Charlo says:

    Eigenlijk een beetje jammer dat ze niet nog een Jag meenamen om allrounders te testen, maar toch leuk om het verschil eens concreet te zien.
    Misschien toch wat verder op in ‘t jaar eens gaan zien naar een set winterbanden.

    Eigenlijk zouden jullie eens een groot bandenvergelijk moeten doen, want met zoveel producenten en types ziet een mens soms door het bos de bomen niet meer.

  3. car-nut says:

    Ik ben ook al sinds jaar en dag fan van winterbanden. Heb de voorbije winters al meer dan één vierwielaandrijver het snot voor de ogen gereden met mijn bescheiden 1.6 voorwieltrekker. Dus wat mij betreft, kunnen ze ze beter vandaag dan morgen verplichten. De sneeuwfiles zullen er spontaan van krimpen. Twee randbemerkingen. Hun grotere soepelheid in de winter danken ze aan de ruime mate van silicium in het rubbermengsel. Anderzijds vervang je ze best al na vier jaar omdat het speciale rubbermengsel sneller verhard dan een zomerband. Daar staat tegenover dat je er in ons land makkelijk van november tot maart voordeel bij hebt (vanaf 7 graden of kouder), dus op vier jaar tijd is de meerkost in mijn ogen makkelijk terugverdiend. Zeker omdat je zomersloffen ondertussen niet verslijten.

  4. PieterA says:

    Had de test gelezen in het huidige exemplaar. Indrukwekkend verschil, toch maar eventjes naar de bandenboer?

  5. german says:

    “Dat komt enerzijds door de fijne profilering van de afzonderlijk profielblokken, anderzijds door een rubber dat onder de zeven graden toch zacht wordt om grip te genereren””

    Verander wordt in blijft.

    Misschien ook een openbaring voor velen , hou je vast , winterbanden “presteren” ook in de zomer veel beter dan winterbanden…

    “En wat dan nog als winterbanden een kleine investering vragen en gemiddeld een halve liter meer verbruiken op 100km, de verschillen zijn in prestaties zijn duidelijk immens.”

    Verander winterbanden in zomerbanden en laat ze dan ook nog sneller slijten in de zomer – veiligheid voor alles, toch?

    • Ken Divjak says:

      OK German – als ik je goed begrijp dan pleit voor je voor continu gebruik van winterbanden of?

      Die laatste wissel van winter- in zomerbanden volg ik namelijk niet helemaal.

      • german says:

        Was eerder een beetje sarcastisch bedoeld op die marketing prietpraat hierboven ….

        Je zou inderdaad bovenstaande argumenten kunnen aanbrengen om ook in de zomer met winterbanden te rijden ..

        Ben zeker niet tégen winterbanden , maar tegewoordig zijn alle ondoordachte en ongegronde argumenten goed genoeg om iets te verkopen/promoten ..

        Ok , misschien allemaal een beetje of-topic 😉

  6. TripleB says:

    Idd niets nieuws onder de zon (sneeuw) 🙂
    Maar toch hebben de mensen nog vaak veel overtuiging nodig om er aan te schaffen. Sommigen hebben zelfs nog overtuiging nodig om in de winter hun 2mm profiel metende zomerbanden te vernieuwen…

  7. Thibaut says:

    Ik heb geen winterbanden en ben ook niet meteen van plan er aan te schaffen.

    Waarom niet? Wel, als student is dat een dure investering. Zeker als je in oktober twee nieuwe zomerbanden hebt laten opleggen. Daarnaast rij ik zeker niet dagelijks en kan ik mijn verplaatsingen gemakkelijk uitstellen. Bovendien woon ik in West-Vlaanderen en zit in Gent op kot. Bijgevolg heb ik wat minder last van winterweer dan in andere delen van het land.

    Dat winterbanden beter zijn in winterse situaties geloof ik best. Maar voor die paar winterprikken vind ik het overdreven om ze te verplichten. Vergeet niet dat we doorgaans vrij zachte winters hebben, zeker als je in de kustprovincie woont. En die aantal maal dat ik er wel in zit, wel, dan rij ik extra voorzichtig.

  8. heidekonijn says:

    Na een 3000 Euro deuk te hebben gereden aan 20per uur (ik was beter uitgestapt om tegen te duwen lijkt het wel) rijdt den deze met genoemde pirelli winterbandjes. Slijt overigens wel lekker hard aan de voorwielen. Volgende winter dus een nieuw setje vooraan.

  9. Peter_S says:

    Ik ben onder de indruk van de resultaten, en ik zal in de toekomst (heb momenteel nog geen wagen) zeker overwegen om winterbanden aan te schaffen.
    Maar om in te gaan op wat Thibaut zegt: we hebben in België inderdaad doorgaans zachte winters met weinig sneeuw. Daarom een vraagje: zijn er testresultaten voorhanden van vergelijkingen tussen zomer- en winterbanden bij temperaturen onder de 7 graden zonder sneeuw? Is het verschil dan nog zodanig groot om een overschakeling op winterbanden te vereisen?

  10. Wouter says:

    Winterbanden zijn overduidelijk beter op sneeuw. Maar doe eens dezelfde test op een NATTE baan. Bij een temperatuur rond de 5°C, iets dat in onze winters veel vaker voorkomt. En je zult zien dat de winterbanden dan weer hopeloos achterophinken op de zomerbanden. Om nog maar te zwijgen over het verschil op een droge baan bij positieve temperaturen.

    Nee, op sneeuw hebben jullie overschot van gelijk. Maar als je al enkele jaren de bandentests volgt van de bladen uit de AutoBild-familie. Dan zie je dat ze enkel veel beter zijn op sneeuw. Anders zijn ze minder goed (op droog) en soms zelfs ronduit gevaarlijk (op gewoon nat wegdek).

  11. Duckie 'RS says:

    Is het jullie ook al opgevallen hoe vaak je in huidig seizoen nog mensen ziet bollen met winterbanden? Vaak zelfs voertuigen uit het duurdere segment.
    Vergiste me recent wel bij iemand die al met CrossClimate bolde, maar dat was (voorlopig) een enkeling…

  12. Benny Herdewyn says:

    Helemaal waar en een bedenking die ik me ook al maakte! Zelfs in leasing hoor ik nog het excuus ‘omdat ik nog geen afspraak heb kunnen maken’ (4 maanden na datum…). Wat je ook geregeld ziet is dat men de winterbanden na het seizoen laat op liggen ‘omdat ze toch al versleten zijn’.
    Ik was een paar maanden geleden bij de bandenman in de buurt en hij stelde dat de gemiddelde koper een band ‘goed’ vindt als hij lang meegaat. Dat ze na 40000km niet meer grippen zoals het hoort, weet/voelt/snapt de koper doorgaans niet, of hij went er geleidelijk aan. Ook banden die er al een jaar of 6 op liggen zijn eigenlijk ‘versleten’, ook al is het profiel dat nog niet.

Leave a Reply