DRIVR

Lotus Elise 2011: De Evergreen Roadster

Dat het nog maar drie maanden wachten is op de gerestylede Elise, is voor mij zeker het beste nieuws van de week. Niet omdat ik die Evoraanse trekjes aan de voorkant per se toejuich, noch omdat 23% CO2-afname mij als een kind doet rondhuppelen maar wel omdat originele S2-modellen nu zeker in waarde zullen dalen…

lotus-elise-facelift-5

Want opnieuw lijkt deze evolutie een beetje tegendraads aan het credo van wijlen Chapman. De introductie van Toyota’s 1,6 Vvti blok mag dan een goede zaak zijn om de gemiddelde (EURO 5) uitstoot van het gamma terug te dringen en de dekselse gewichtstoename te counteren – maar je zou evengoed kunnen stellen dat er op die manier ruimte gecreëerd werd voor obligatoire addenda als cruise control of daytime running lights om de Elise op een bredere doelgroep af te stemmen.

lotus-elise-facelift-4

Gelukkig tikt de nieuwe in basislivrei af op een nog altijd respectabele 876 kg; een getal waar de 136 paarden van die 1.6 weinig moeite mee zullen hebben – ondanks een lagere toerenlimiet rond de 6.000. Maar die wordt dan weer goedgemaakt door twee-seconden-sprints tot 7.000t/m waardoor de de 0 tot 96km/h-tijd op 6,0 seconden strandt. De atmosferische 1.8 blijft op 192pk hangen terwijl de versie met supercharger nu 217 paarden produceert. Alle motoren krijgen trouwens een vernieuwde zesbak, eveneens van Toyota-makelij. En daarmee zou de gemiddelde CO2-uitstoot van het hele Lotus-gamma lager dan 155g/km komen te liggen (sommigen beweren zelfs in de 140). Voor de puurste sportwagenfabrikant op de markt nota bene. Hoed Af.

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Leuk weetje op de site van CAR:

    De restyling van de Elise is blijkbaar geïnspireerd door een Hot Wheels-concept dat Lotus voor de speelgoedfabrikant ontwierp:

    eliseinspiratie

  2. herdewyn says:

    Dat heeft onze landgenoot Steven Crijns met zijn team weer netjes gedaan.

Leave a Reply