DRIVR

Duel: Volkswagen Polo GTI vs. SEAT Ibiza Cupra

Volkswagen bevestigde vorige week – eindelijk – de al ruim een jaar circulerende specificaties van de nakende Polo GTI. Meteen waren wij geïnteresseerd, aangezien een GTI-badge sinds de Golf V opnieuw doet watertanden; geruite retrofauteuils, een perfecte interieurafwerking en een aandrijflijn die ik gerust indrukwekkend én efficiënt durf te noemen. Tot meneer Divjak eind vorig jaar op mijn oprit stond met SEAT’s jongste, en laat dat nu net het goedkopere tweelingbroertje van deze Polo GTI zijn. Tijd voor een nieuw duel, medunkt…

Volkswagen Polo GTI

Volkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTI

Ook hier opteert Wolfsburg immers voor de dubbelgeblazen 1.4 TSI-motor met 180 pk uit de familierekken – een blokje dat in de Ibiza rumoerig maar ongemeen heftig zijn ding doet. Opnieuw wordt het gekoppeld aan het elektronische XDS-differentieel en een DSG7 Schaltgetriebe, al is dat laatste niet altijd een zegen. Want daar waar de oude DSG-zesbak zich niet op het minste foutje liet betrappen, waren wij minder onder de indruk van de kapsones van deze eigenwijze en nerveuze schakeldoos. En hoewel de basisprijs van 22.200 euro gezien de ‘waarde’ van de versnellingsbak best onder de noemer attractief te plaatsen valt, rijst eens te meer de vraag of en hoeveel de hot hatch-koper ervoor over heeft.

SEAT Ibiza Cupra

SEAT Ibiza CupraSEAT Ibiza Cupra

De vraag is dus even simpel als interessant: kies jij voor de Spaanse furie met wulps agressieve lijnen, al dan niet aangevuld met een injectie Bocanegra? Of knap je resoluut af op de beperkingen van de minder fraaie interieurmaterialen? Het alternatief luistert immers naar de naam Polo GTI die hier de Gründlichkeit van het Duitse dashboard absoluut heruitvindt en het segment naar ongekende hoogten tilt. Keerzijde van de medaille is dat eenheidsworst geen oneindige houdbaarheidsdatum heeft, en dat je riskeert je kersverse trots al na amper één jaar van de hand te doen. Omdat hij nog conservatiever oogt dan Leterme op zondag. Hemdje of petje? Stemmen maar! En nee, een Clio RS is voor één keer geen optie!

Share Button

15 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Da’s een moeilijke.

    Visueel zou ik voor de Polo gaan (zowel inside als out),
    maar waarom biedt VAG beide enkel met DSG aan?

    En nog belangrijker: gaan ze écht verschillend sturen?

    Ik hoop het in ieder geval wel,
    want de demping van de SEAT staat nog niet helemaal op punt.

    Voorlopig de Polo dus. (Of een tweedehands Lupo GTI;)

  2. herdewyn says:

    Ik vermoed dat het blokje Graniet visueel minder snel zal verouderen dan de Spaanse furie. De Polo dus.
    (hoewel ik voor geen van beiden zoveel geld zou over hebben)

    Zou de verplichte DSG met het verbruik te maken hebben? Theoretisch slurpt zo’n bak iets minder en in de CO2 gekte die nu heerst, telt elke gram om het gemiddelde van het gamma naar beneden te halen…

    • PieterA says:

      “hoewel ik voor geen van beiden zoveel geld zou over hebben”

      Daar sluit ik mij dan ook bij aan, net zoals bij de reactie van Milly 😉

  3. Milly says:

    Een Clio RS !!!!

    🙂

    • dirk says:

      Dat was geen optie geloof ik 😉

    • herdewyn says:

      Een Clio mag dan al niet mogen, misschien kan VW wel iets opsteken van diens Cup variant. Stel nu dat de Duitsers in de geest van de BlueMotion een “FunMotion” (of noem het zoals je wil) zouden aanbieden: met zes korte verzetjes, wat minder luxe, lichte kuipjes, echt ‘lichtmetaal’ van BBS bijvoorbeeld en vooral een lagere prijs…

  4. dirk says:

    Omdat de Clio RS niet aan de orde is en er gevraagd wordt een keuze te maken tussen VW en Seat, valt mijn keuze op Polo. Afwerkingskwaliteit, prijs, inruilwaarde en onopvallendheid (eenheidsworst or whatever) doen het voor mij. Dat opvallen hoeft niet voor mij. Het zijn de prestaties die tellen.

  5. car-nut says:

    Doe mij toch maar een Golf GTI van een jaar oud ipv een van deze twee meer-dan-waarschijnlijk-erg-competente-willen-maar-niet-kunnen.

  6. Cedric says:

    Voor de volledigheid: ik heb alvast een hemdje aangetrokken, met tegenzin.

  7. stijn says:

    doe mij maar de polo, afwerkingsniveau blijft altijd net dat ietsje beter.

    Trouwens, iemand op zoek naar een Renault Clio 3.0 V6 Sport? Heb er net eentje te koop zien staan op het interweb…

  8. Thibaut says:

    De Cupra is gewoon te ‘petjes’. De Polo is wat te Golf.

    De Gol… euh Polo dan maar.

  9. Niko says:

    Ik zou toch voor de Cupra gaan alleen al omdat de deutsche gruntlichheit altijd wat saai oogt…

Leave a Reply