DRIVR

Nieuwe Abarths: Punto Evo & 500C

Aan hot hatches geen gebrek hier de laatste dagen. En daarbij blijkt nog maar eens dat downsizing in is. Na de VW Scirocco 160, de Polo GTI en de SEAT Ibiza Cupra arriveerden zopas immers nóg twee geblazen 1.4-liters in onze mailbox: de Abarth-versies van de FIAT Punto Evo en de 500C, zoals binnenkort in Genève voorgesteld door de Italiaanse schorpioen.

Abarth Punto Evo

DRIVR-lezers van het eerste uur zullen zich herinneren dat we de Abarth 500 en Grande Punto al eens eerder tegenover elkaar hebben gezet – een broederstrijd die de Punto met voorsprong won. Daarmee bombardeerde die zich meteen tot een van onze favoriete scheurijzertjes, en wij waren niet de enigen die hem wisten te smaken:

Niet alleen was de Abarth Grande Punto een feest om door een bochtencombinatie te jagen, zijn giftige schorpioenenplunje zat hem ook als gegoten. Onze harten sloegen dan ook een slag over toen FIAT met de Punto Evo-facelift op de proppen kwam – in het jargon ook wel omschreven als een ‘nosejob gone wrong’. Hoewel we nog steeds geen fan zijn van de gebotoxte voorkant, moeten we tot onze grote opluchting toegeven dat semi-onafhankelijke huistuner Abarth de scheve smoel situatie goed heeft weten recht te trekken.

Abarth Punto Evo

(Nog) belangrijker is de nieuwe krachtbron, die voor vuurwerk moet zorgen onder de motorkap. Het vermogen is opgeschroefd van 155 naar 165 pk (met dank aan een grotere Garrett-turbo), terwijl een start-stopsysteem en FIAT’s MultiAir-kleppenmagie het gemiddeld normverbruik doen dalen tot 6 liter rond. Het standaardsprintje naar 100 km/h verloopt een fractie sneller dan voorheen; in 8,1 seconden in plaats van 8,2.

Abarth 500C

Naast de Punto Evo heeft Abarth ook de cabrioversie van de 500 onder handen genomen. Ook hier gaat het vermogen omhoog, van 135 naar 140 pk om precies te zijn. Toch staat de 40 kg zwaardere 500C enkele tienden later aan de 100 dan de gesloten Cinquecento (8,2 s tegenover 7,9). Van een Esseesse-kit voor de 500C is (voorlopig?) nog geen sprake, de Punto Evo krijgt die wel meteen. Met een vermogensboost tot 180 pk, opgewaardeerde remmen, een verlaagde ophanging en 18-duimsvelgen met plakkeriger rubber blijft dit dé Abarth om op je oprit te parkeren.

Abarth Punto Evo

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Opgefrist interieur, meer vermogen en minder verbruik?

    Bring it on!

  2. Thibaut says:

    Daarnet nog getwijfeld tussen een Polo GTI en een Ibiza Cupra, maar mocht de Punto Evo Abarth een optie geweest zijn, was er voor mij geen twijfel mogelijk.

  3. dirk says:

    Een auto waar water binnen lekt bij een regenbui… 🙁

Leave a Reply