DRIVR

Volgende Opel Astra GSI wordt een… DIESEL !?

Ooit was ‘GSI’ voor Opel wat ‘GTI’ nog altijd voor Volkswagen is. Midden jaren ’80 pakte de Kadett immers uit met een 156pk sterke tweeliter en een digitale tacho om het vuur succesvol aan de schenen van de Golf II te leggen. Dat Opel die badge zou afstoffen om de nieuwe Astra tegen de Golf VI te wapenen, dat wisten we al sinds de lancering eind vorig jaar. Maar dat het acroniem voor Grand Sport Injection voor het eerst in de geschiedenis een diesel zou tooien?

opelkadettgsi

Vooraleer we in de vermoede specificaties duiken, even dit: het nieuws omtrent een GSI-zelfontbrander is nog niet bevestigd door Opel. We weten enkel dat de anonieme spionagefotograaf een serieuze aanvaring heeft gehad met de testpiloot die het interieur vergeten af te dekken was tijdens een korte pitstop. Maar net die flater confirmeert dat de CDTI-badges geen afleidingsmanoeuvre maar toekomstige realiteit zijn; onze gluurder zag immers duidelijke GSI-emblemen én een toerenteller met de rode zone aan pakweg 5.000 toeren in het interieur.

opelastragsi

En dat verbaast ons eigenlijk niet. Want zelfs met 180 benzinepaarden heeft de 1.6 turbo moeite om de Astra gezwind vooruit te branden. En aangezien de OPC-modellen vandaag eerder met VW’s nieuwbakken R-divisie concurreren dan met de GTI-afdeling, is de 2.0 CDTI bijna een logische keuze om het gat tussen de gewone modellen en de supersporters te dichten. Dat blok levert dankzij dubbele drukvoeding 190 paarden en 400Nm wat de GSI tot concurrent van de Golf GTD zou moeten promoveren. Of dat evenwel betekent dat de opgefriste 1.6T uit de Corsa OPC (waarover collega Pieter jullie in de loop van de week alles vertelt) niet meer ingezet wordt, is nog niet bekend.

opelastragsi2

[…] So how do we know it’s a GSi and not an OPC? Well, as we looked inside we noticed the GSi sign on the gearstick and at the same moment when I was making a photo of it the crazy test driver came out and pushed me away. His colleague stood in the way while the driver was covering up the interior. But I was able to see the rev counter to notice it was a diesel. […]

[Foto’s & Citaat: WindingRoad.com]

Share Button

2 Responses

  1. dieter says:

    Hmmm, not my cup of tea… weer zo’n kar die met ‘n veel te zware motor en veel te veel Nm’s op de voorwieltjes rechtdoor de bocht in duikt… Ben benieuwd welke electronische remmingen ze d’r nu weer moeten insteken om’t allemaal wat in te tomen…(wat ‘n vooroordelen hé…!)

    • Ken Divjak says:

      Opgelet – rijdynamisch zit de nieuwe Astra best wel snor.

      ‘t Is vooral het gewicht dat de prestaties fnuikt, en daar kan een koppelrijke turbodiesel wel een mouw aan passen.

Leave a Reply