DRIVR

Vraag: Wat is je Favoriete Motorblok aller Tijden?

Stel die vraag aan mij en ik denk spontaan aan de zes-in-lijn van de BMW E46 CSL, de Mezger-boxer van de Porsche 911 GT3, het roffelende turboblok van oude Impreza’s en de door Cosworth getunede Ford-motoren van Caterham. Zelfs de turbo-vijf van de Focus RS zit in mijn persoonlijke top-10, maar ook die moet het afleggen tegen het blok dat mijn octaanfantasie al ruim vijftien jaar prikkelt: de Busso-V6 van Alfa-makelij. Hieronder lees je hoe het zover gekomen is…

alfabussov6

De Busso-V6 ontleent zijn naam aan Giuseppe Busso, werd begin jaren ’70 ontwikkeld en bleef onafgebroken in productie tot 2005 toen hij als 3.2-variant uitzwaaide in de 147 en 156 GTA. Die laatste is trouwens verantwoordelijk voor deze opwelling van en vraag naar motorporno; eind vorige week bengelde DRIVR-lezer en huisvriend TiZi de sleutels van zijn 156 GTA Sportwagon voor mijn neus wat twee uur later resulteerde in een herboren liefde voor het enige blok dat ooit het etiket van ‘Mini-Ferrari’ verdiende – zonder een steigerend paardje op zijn neus te dragen.

Uitleggen waarom ik er zelfs op ralenti kippenvel van krijg, is onbegonnen werk. Pogingen tot stranden meestal in wartaal over organisch geluid (met de nadruk op -luid), alomtegenwoordig koppel (vanaf geen toeren), verslavend vermogen (250pk aan 7.000) en het gevoel dat de carrosserie er enkel is om de motor te transporteren zoals een bekende tractorbouwer het ooit verwoordde. En dat is meteen het grootste deficiet van de Busso V6: nooit was er een Alfa die in al zijn onderdelen zo schitterde als het blok in kwestie – met uitzondering van de 75 misschien. Vaak omdat 250pk tien jaar geleden niet evident was om via de voorwielen aan de grond te krijgen. En zelfs toen het dankzij de excellente Q2-sper mogelijk was, vertikte Alfa het om er een op de GTA’s te monteren…

Nochtans was het blok anno 2005 nog lang niet aan het eind van zijn Latijn. De EURO4-norm was gehaald en niemand minder dan Cosworth was bereid om de hele productielijn over te nemen en in Engeland verder te ontwikkelen. Maar daar waren de Italianen enerzijds te fier voor, en toenmalige GM-partner te koppig. De 3.2-afgeleiden die vandaag nog in de catalogi staan, zijn dan ook niet meer dan dat: afkooksels van de knapste motor om ooit massaal geproduceerd te worden. Ook al zat de 3.2 gemakkelijk aan een gemiddeld verbruik van 15l/100km en 300g CO2 per gereden kilometer. Maar dat is het laatste van je zorgen wanneer je de hele leasevloot er vanaf rijdt terwijl je oren fluiten van plezier.

OVER AAN JULLIE!

[Foto: Rob Smith Photography]

Share Button

20 Responses

  1. Milly says:

    Niks aan toe te voegen 🙂

    Al was de 2.0 T-Spark ook wel een leuke motor en die maken ze ook al niet meer.

    de wereld is om zeep

  2. Duckie 'RS says:

    Abstractie makende van motorfietsblokken (Ducati Desmo L-twin / Fabio Taglioni & Massimo Bordi) en mijn voorliefde voor de S54 BMW M3-motor, ben ik een grote aanhanger van de Mezger-boxer.

    Die wordt binnenkort “geofferd” op het altaar van DFI en PDK…

  3. Emmerson says:

    Dit is mijn all time favorite moteurreke:

    http://www.burtonpower.com/technical_1/bda_bdg_16v.aspx

  4. herdewyn says:

    BMW: M88, S54 en S70 (uit de McLaren F1)
    Alfa: Ken heeft alles al gezegd
    een resem V12’s uit Italië
    natuurlijk de flat six die Ken en Duckie al aanhaalden en wat verder terug id tijd: de dubbele flat six uit de 917
    een simpele honda 1.6 vtec
    en ik vergeet er nog een boel.

    Het valt wel op dat de meesten niet meer onder ons zijn…
    Het valt ook op dat je vandaag op straat nog weinig meer hoort dan dieselgeratel en anoniem gebrom.

  5. Fantaflesdopke says:

    Jaja, de 5-pot met een kleine turbo erbij doet het voor mij wel … Zoals die uit de Focus ST (en RS), of daarvoor gebruikt in het gros van de ‘potente’ Volvo’s.

    Jammer genoeg gaat die binnenkort een stille dood sterven, door het downsizen verdwijnt die alvast uit de schappen bij Ford (next-gen Focus zal terug een 2.0T gebruiken), en ook bij Volvo is de kans groot dat ze het blok ruilen voor dezelfde motor, namelijk de 2.0 Ecoboost … Schande!

  6. Pieter Jan says:

    K20A in een lotus exige!

    http://www.youtube.com/watch?v=QC9TtzDahRE&feature=PlayList&p=CAF133540DEC02EA&playnext=1&playnext_from=PL&index=70

    = het bewijs!

    Of… die alfa blok in een Hawk HF2000/HF3000 (Stratos replica)

  7. dieter says:

    Waarom moet ‘t allemaal toch zo “sporty” zijn?
    Waar is ‘t karakter gebleven in motorgeluid?
    Wie herkent er niet van mijlenver het boxer-geluid van ‘n kevertje of geitje? Of het amechtige hijgen van ‘n Indenor-diesel?
    Dát is toch ook karakter waar fabrikanten zich in kunnen laten onderscheiden van het massa-gepeupel, niet? ;o)

  8. Peter_S says:

    Met een 1.6 T-Spark de rode zone opzoeken op een open stuk autostrade bezorgt me al kippenvel. Wat moet dat dan niet zijn met de hierboven beschreven V6! Puur esthetisch een van de mooiste motoren die ik heb gezien, alleen spijtig dat ik er (nog?) nooit mee heb kunnen rijden…
    Wat betreft kracht en pit maak ik me over de nieuwe lading turbomotoren bij Alfa niet echt zorgen, maar zal de sensatie er nog zijn? ALfa, bewijs je kunde!!

  9. JQ says:

    VR6 2.8-3.6 voor de sound en het koppelrijke gedrag,
    2.8 lam blok ok, maar wat voor 1 😀

  10. Yannick says:

    Doe mij maar de 850cc-boxer van Panhard. Super!

    • dieter says:

      Niet voor niets dat de fransen het een “pan-pan” noemen! Idd ook een karaktervol blokje!

      Off-topic: jammer dat Panhard niet meer bestaat. Heb ik het goed voor dat (de naam) Panhard in handen is van Citroën?
      PSA had er best wel ‘n premium-merk van kunnen maken ipv de huidige DS-reeksen te lanceren.
      In z’n tijd was Panhard ‘n echt avant-garde merk zoals er toen vrij weinig waren.

  11. saab 9000 turbo says:

    de 3 cilinder 2takt van de saab sonnett 😉

    • dieter says:

      Saab in z’n top-jaren!
      En enkele jaren later begon Saab z’n eigenzinnigheid al te verliezen met het monteren van een V4-motor van Ford…

  12. nichos says:

    ligt/lag dit blok (in 3.2l versie?)niet in de Gillet Vertigo?

    • Ken Divjak says:

      Spijtig genoeg niet meer, Nichos.

      Sinds de introductie van de Vertigo 5 vorig jaar gebruikt Gillet een 4.2 V8 van Ferrari/maserati-makelij.

      Ook niet mis anders in een wagen van 900kg…;)

  13. PieterA says:

    Ik moet toegeven onvoldoende ervaring te hebben met al dat lekkers, er iets uitkiezen lijkt me dan ook moeilijk. Maar de Busso V6 zit er ongetwijfeld bij. Verder nog de Speed-Six van TVR, de V10 uit de Carrera GT en de magistrale V8 uit de 360 CS.

  14. heidekonijn says:

    Wat is er lekkerder dan een Alfa V6?

    Een Alfa V10
    http://www.youtube.com/watch?v=cQigN057dMw

    Een Alfa V12
    http://www.youtube.com/watch?v=eTG6N3lSaTw&feature=related

    Maar vooral een Alfa V8 🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=aXFm166ov-E
    moehahahaaa, ik ben waarschijnlijk zwaar gestoord maar ik moet naar adem happen telkens ik het filmpje zie.

Leave a Reply