DRIVR

Perstrip: Opel Corsa Facelift (2011)

Je zou het hem op het eerste gezicht niet nageven, maar Opel heeft de Corsa gefacelift. Een misleidende term, want uiterlijk veranderde er zo goed als niets – laten we maar van een doorgedreven inwendige gezondheidskuur spreken. Het volledige motorengamma werd herzien met het oog op meer vermogen en koppel bij minder verbruik en CO2-uitstoot. Win-win dus, en reden genoeg om een dagje naar Frankfurt te trippen. In trein, bus, vliegtuig, én de nieuwe Corsa natuurlijk. Een dagverslag.

Opel Corsa 5-deurs

05:25 – Een cijfercombinatie die mij doorgaans onopgemerkt passeert op het schermpje van de wekker. Vanmorgen is ze echter het eerste wat ik zie, wanneer ik een lui oog open trek om hem uit te meppen. Ik leer meteen twee belangrijke lessen: (1) vier uur slaap is niet genoeg als voorbereiding op de lange dag die komen gaat, en (2) ik moet dringend investeren in een degelijke wekkerradio, want het irritante gebiep van dit exemplaar geeft me veel zin hem te tonen waar de zon nooit schijnt. Gelukkig voor de wekker zou dat voor mij pijnlijker zijn dan voor hem, dus besluit ik wijselijk niet uit maar ín mijn sloffen te schieten. Herinneringen aan sneeuwpret in een Corsa GSI houden me op de been terwijl ik probeer mijn broek niet achterstevoren aan te trekken.

Opel Corsa GSI

06:32 – Ik stap op de trein richting Brussel-Zuid, waar het Reisgenootschap mij opwacht. Het plan was aanvankelijk om met het vliegtuig naar Frankfurt af te zakken, maar een stakend Lufthansa besliste daar anders over. En dus gaat het op een drafje richting ICE, de Duitse hogesnelheidstrein. Aan boord krijgen we meteen ‘ze breakfast’ aangeboden. Niet iets wat ik van plan ben te weigeren, ook al heb ik thuis al gegeten – misschien kost het me minder moeite om wat voedsel naar binnen te werken nu mijn maag stilaan wakker begint te worden. Wat rest van onze drie ICE-uren geeft Opels PR-dame annex reisbeleidster de gelegenheid om meer details te verschaffen over het dagprogramma. Of er misschien een GSI beschikbaar is, vraag ik met 150 pret-pk’s in mijn achterhoofd. Als teleurstellende antwoorden geclassificeerd zouden worden op een schaal van nul tot tien, dan scoort wat ik nu te horen krijg een dikke elf. Niet alleen is er vandaag geen GSI voorzien; het model wordt vanaf dit jaar helemaal niet meer ingevoerd in België. Gelukkig is er nog de OPC

Opel Corsa OPC

10:30 – En die is zelfs een tikkeltje beter geworden, zo wordt ons even later verteld op de persconferentie in het Sheraton Hotel in Frankfurt – na eerst een derde ontbijt te hebben genuttigd, uiteraard. Bij een gelijk vermogen en dito prestaties zakt het gemiddelde normverbruik van 7,9 naar 7,3 l/100km, terwijl de CO2-uitstoot terugvalt van 190 naar 172 g/km. De échte wijzigingen zitten echter bij de meer alledaagse uitvoeringen. Zo kregen de benzineversies (1.0, 1.2 en 1.4) onder meer een nieuwe oliepomp, nokkenas en ECU-programmering. Ster van de show is echter de 1.3 CDTI EcoFLEX, die volledig gericht is op zuinigheid en dus een verkoopstopper moet worden. Dankzij o.m. een turbo met variabele geometrie heeft die een respectabele 95 pk en 190 Nm koppel aan het gaspedaal hangen, terwijl de verbruikscijfers erg laag blijven (3,7 l/100km en 98 g/km voor de driedeurs). En dat zonder start/stop, een systeem dat later dit jaar zijn intrede maakt in de Corsa.

Opel Corsa 'facelift'

12:00 – Wij stappen voor onze eerste testrit echter in de krachtigste Corsa na de OPC: de 1.7 CDTI met 130 pk en 300 Nm. Schwung genoeg, zo blijkt, maar een relatief zware dieselmotor in zo’n klein stadswagentje blijft een vreemde combinatie. Ondanks indrukwekkende hernemingen kan die qua rijplezier dan ook niet op tegen de 20 pk sterkere maar 90 Nm (!) zwakkere GSI die we vorig jaar getest hebben. Dat heeft met laagtoerigheid te maken, met een gebrek aan lineariteit in de krachtopbouw en met een luidruchtige en alles behalve sportieve dieselbrom. Wel levert de herziene elektrische stuurbekrachtiging nu meer feedback dan voorheen, terwijl vering en schokdempers een beter compromis zoeken tussen comfort en sportiviteit – maar zich nog steeds aan de stuggere kant van de schaal verschansen.

Opel Corsa 1.7 CDTI

13:00 – Aangekomen in Darmstadt – het ziet eruit zoals het klinkt – is het alweer tijd om te tafelen. Een Duitse Opel-ingenieur voorziet ons van gezelschap en deskundige uitleg. Of we de knappe Color Edition (in België omgedoopt tot ‘Black Edition’) hebben zien staan op de parking? Deze speciale editie houdt van duisternis: zwart dak, getinte zijruiten en achterlichten en een middenconsole in pianolak. Verder krijgt hij ook sportzetels, aluminium pedalen en 16-inchschoeisel aangemeten. Dit pakket is beschikbaar op twee benzine- (1.2 en 1.4) en twee dieselversies (1.3 en 1.7), en is dankzij de saloncondities al verkrijgbaar vanaf zo’n 12.000 euro. In hun strijd om de jonge bestuurder wil elk merk tegenwoordig blijkbaar een MINI in het gamma. Opzet geslaagd: de Corsa Black Edition ziet er best trendy uit.

Opel Corsa Black Edition

14:30 – ’s Namiddags is er nog net tijd voor een korte testlus in de belangrijkste – maar helaas niet meteen de spannendste – Corsa van het gamma: de 1.3 CDTI EcoFLEX. Vergeleken met de krachtige 1.7 komt die wat futloos over, maar wat verwacht je anders van een zuiver ecomodel? Je kan je ondertussen troosten met de gedachte dat je geen gat in de ozonlaag en je portefeuille rijdt. Wel vreemd dat Opel hier niet de vlotter schakelende zesbak van de 1.7 in gelepeld heeft; de 1.3 moet het zien te rooien met vijf versnellingen. Wil je een Corsa, dan is de EcoFLEX zonder twijfel de keuze van het verstand – maar is dat niet precies waar het DRIVRs aan ontbreekt als het op autokeuzes aankomt?

Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFLEX

16:00 – Goed nieuws bij aankomst op de luchthaven van Frankfurt. Normaal gezien hadden we hier de trein genomen, maar nu blijkt dat onze terugvlucht bij de weinigen hoort die niét afgelast zijn vandaag. Met als gevolg dat ondergetekende na een wel érg grondige douanecontrole en een korte maar turbulente luchtbrug richting Zaventem omstreeks zevenen alweer op de trein huiswaarts zit. Twee korte rij-ervaringen rijker met de dieselkant van het Corsagamma – die herziene OPC voelen we binnenkort misschien wel weer wat uitgebreider aan de tand.

Opel Corsa Black Edition

[Foto’s: Jeroen Peeters, Opel]

OPEL CORSA FACELIFT (3-DEURS)

Plus Min
+ Het zit vanbinnen – Geen GSI meer

Weggecijferd

Motor 1.3 CDTI EcoTEC 1.3 CDTI EcoFLEX 1.7 CDTI 1.0 1.2 1.4 1.6T OPC
Aandrijving FWD FWD FWD FWD FWD FWD FWD
Vermogen 75 pk 95 pk 130 pk 65 pk 85 pk 100 pk 192 pk
Koppel 170 Nm 190 Nm 300 Nm 90 Nm 115 Nm 130 Nm 230 Nm
Gewicht ongeveer 1100 kg ongeveer 1100 kg ongeveer 1100 kg ongeveer 1100 kg ongeveer 1100 kg ongeveer 1100 kg ongeveer 1100 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 14,5 s 12,3 s 9,5 s 18,2 s 13,6 s 11,9 s 7,2 s
Topsnelheid 163 km/h 177 km/h 200 km/h 155 km/h 172 km/h 180 km/h 225 km/h
Gem. normverbruik 4,3 3,7 4,5 5,0 5,3 5,5 7,3
Prijs 12.925 14.445 15.855 11.085 12.025 13.425 23.549
CO2-uitstoot 114 98 118 117 124 129 172

Verdict

Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFLEX 6 op 10
Opel Corsa 1.7 CDTI 6 op 10
Share Button

3 Responses

  1. BertR. says:

    Onder de OPC zit er wel een groot gat in het gamma. Met het prijsverschil daarvan kan je bijna een tweede Corsa kopen. Dan is het een vreemde marketingstrategie om de GSI te schrappen.

  2. Pieter Fret says:

    Tja, die beslissing zal wel door (magere) verkoopscijfers gedicteerd zijn, zeker? En de GSI had ook niet de imagoboostende kwaliteit die de OPC wel uitstraalt (bij jongeren, toch een belangrijke doelgroep van de Corsa, zo blijkt ook uit de ‘Black Edition’). Maar het blijft zonder meer spijtig dat de ‘lauwwarme’ versie in België verdwenen is.

  3. Ken Divjak says:

    Idealiter zou de Corsa de 1.4T 140 van de nieuwe Astra moeten krijgen om het gat te dichten. Want de facelift op donkere velgen ziet er best wel funky uit:

    Opel Corsa 5-deurs

Leave a Reply