DRIVR

Porsche 918 Spyder: Hybride Carrera GT-opvolger?

Er is geen ontkomen meer aan. De hybride tsunami die de klimaatverandering door de auto-industrie gejaagd heeft, heeft nu ook de supercarbouwers verzwolgen. Ook zij zien zich genoodzaakt hun ronkende V8’en te ondersteunen met een dosis elektriciteit. Moeten we daar rouwig om zijn? Bijlange niet.

Porsche 918 Spyder Concept

Dat Porsche een KERS-elektroboost in de 911 GT3R ging integreren, was algemeen bekend. Evenmin was het een staatsgeheim dat aartsrivaal Ferrari in Genève een 599 met hun hybride F1-systeem erin zou presenteren. Wat niemand echter zag aankomen, was de troefkaart die de Duitsers uit hun mouw toverden op de belangrijkste autobeurs van Europa. Stuttgart pakt er uit met een gloednieuwe hybride concept car, die in de toekomst wel eens zou kunnen evolueren tot het nieuwe topmodel van het Porschegamma.

Porsche 918 Spyder Concept

De 918 Spyder Concept ziet er razend knap uit, maar het spectaculairste zit vanbinnen. Centraal achterin ligt een V8 met 500 pk en elk van de twee aandrijfassen is uitgerust met een elektromotor van 80 kW (109 pk). Een snel rekensommetje leert ons dat ze samen dus goed zijn voor 718 pk, wat zich in een wagen van 1490 kg vertaalt in een nul-tot-honderdsprintje in 3,2 seconden en een top van dik 318 km/h. Tegelijkertijd beweert Porsche dat bij economisch rijden een verbruik van slechts 3 l/100km en een CO2-uitstoot van 70 g/km mogelijk is. Was ist los?

De reden ligt in de schakelbare aandrijfcombinaties. Volledig elektrisch en dus emissieloos rijden kan in ‘E-Drive’-modus, maar wel slechts gedurende zo’n 25 km. De ‘Hybrid’-stand, die de benzinemotor op een zo efficiënt mogelijke manier mee inschakelt, is dus eerder aangewezen voor dagelijkse ritjes. ‘Sport Hybrid’ maakt meer vermogen beschikbaar en stuurt dat voornamelijk naar de achterwielen, terwijl ‘Race Hybrid’ het groene gedachtengoed overboord gooit en zo veel mogelijk juice uit het motorentrio tracht te melken.

Porsche 918 Spyder Concept

In die laatste setting klokt de 918 Spyder volgens Porsche tijden onder de 7:30 op de Nordschleife – sneller dan de Carrera GT. Niet toevallig is dat het mikpunt, want zowel de looks als het vermogen van de Spyder doen vermoeden dat dit wel eens meer zou kunnen zijn dan een hybride studiemodel. We zouden hier best wel eens te maken kunnen hebben met de opvolger van de nu al legendarische Carrera GT, Porsches laatste hypercar. En die mag wat ons betreft zo snel mogelijk in productie gaan, groen mirakel of niet.

Share Button

4 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    Van dat verbruik geloof ik zelfs in Hybrid mode niks, maar wat een fantastisch mooie wagen zeg. Alleen daar kan de 599 al niks tegenover zetten.

  2. Ken Divjak says:

    En zo beginnen we stilaan twee kampen te onderscheiden in het hybride-verhaal:

    – zij die op batterijen inzetten (zoals Ferrari)
    – en zij die een vliegwiel gebruiken om energie op te slaan.

    Volgens Williams Hybrid Power (een divisie van de F1-renstal die het systeem van de GT3R en deze 918 ontwikkelde) heeft de vliegwiel-applicatie veel voordelen over de li-ion batterijen:

    – compacter en lichter
    – gaat langer mee
    – sneller te laden en te ontladen
    – beïnvloed de rijdynamiek quasi niet (in tegenstelling tot zware batterijen)

    Maar hoedanook: de mislukking van de F1-KERS zorgt binnenkort dus voor een (letterlijke) boost in productiewagens.

  3. dirk says:

    En nu nog even de lotto winnen …

  4. porschetalk says:

    Dit is toch echt wel een geweldige auto. Waardige opvolger voor de carrera GT alleszinds. Ben benieuwd wanneer we deze op de weg gaan zien.

Leave a Reply